تعداد بیماران زیر ونتیلاتور آذربایجان‌شرقی از متوسط کشوری پایین‌تر است
تعداد بیماران زیر ونتیلاتور آذربایجان‌شرقی از متوسط کشوری پایین‌تر است

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: هم اکنون ۸۰ نفر در آذربایجان‌شرقی زیر دستگاه های ونتیلاتور قرار دارند که تعداد آن‌ها نسبت به میانگین کشوری که ۳ هزار و ۵۰۰ نفر هستند، چند برابر پایین‌تر است.

محمدحسین صومی، روز یکشنبه در صحن علنی شورای اسلامی تبریز با بیان اینکه از آغاز شیوع بیماری کرونا یک هزار و ۲۵۰ نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند، افزود: تاکنون ۲۶ هزار و ۵۰۰ نفر  در آذربایجان شرقی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ۱۸۶ روز از شیوع ویروس کرونا می گذرد، اظهار داشت: شهرستان اهر بیشترین مبتلا به ویروس کرونا را دارد و پس از آن هوراند، چاراویماق و تبریز در رده های بعدی قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، میانگین سنی مبتلایان استان به ویروس کرونا را ۵۳ سال و میانگین سنی متوفیان ناشی از این بیماری را ۷۰ سال اعلام کرد و گفت: ۵۲ درصد جمعیت گرفتار بالای ۵۰ سال بوده و آمار فوتی خانم های گرفتار به این بیماری کمتر از آقایان است.

صومی، با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا در سن ۲۰ تا ۴۰ سال افزایش یافته است، ادامه داد: ۴۰ درصد فوتی‌های تبریز بالای ۸۰ سال سن داشتند و تمامی فوت شدگان زیر ۲۰ سال به مشکلات زمینه ای گرفتار بوده اند.

وی یادآوری کرد: بیش از ۲ هزار نفر از کادر بیمارستانی استان گرفتار کرونا شده‌اند و در غربالگری جمعیت استان در ارتباط با این بیماری در رتبه نخست کشوری قرار داریم و بیشترین تست بعد از شیراز و خوزستان در آذربایجان شرقی انجام می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، با اشاره به اینکه در کنترل مرگ مادران حامله رتبه نخست کشور را داریم، گفت: در زمان کنونی تنها واکسن کرونا در دنیا زدن ماسک و رعایت پرتکل های بهداشتی است.

صومی، افزود: همچنان هر نوع اجتماع باعث شیوع بیشتر این ویروس می شود و تنها اجتماعاتی که مدت آن کمتر از ۱.۵ ساعت و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شود، قابل قبول است.

وی با تاکید بر اینکه اصلی ترین محل نفوذ ویروس کرونا منافذ صورت است از شهروندان خواست پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده و ماسک بزنند.