تبدیل کتابخانه های عمومی به پایگاه‌های ممتاز فرهنگی واجتماعی کشور
تبدیل کتابخانه های عمومی به پایگاه‌های ممتاز فرهنگی واجتماعی کشور

تبریز-پایگاه خبری بامدادفردا-مسئول هماهنگی و تمشیت امور استانداری آذربایجان شرقی گفت: کتابخانه های عمومی به پایگاه‌های ممتاز فرهنگی و اجتماعی در کشور تبدیل شده اند.

جلسه انجمن کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی صبح پنج شنبه به ریاست تراب محمدی مسئول هماهنگی و تمشیت امور استانداری آذربایجان شرقی و با حضور اسد بابایی مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی و اعضای حقیقی و حقوقی انجمن در سالن جلسات استانداری برگزار شد.

تراب محمدی مسئول هماهنگی و تمشیت امور استانداری آذربایجان شرقی در این جلسه با تاکید بر اینکه توجه به کتابخانه های عمومی و ترویج کتابخوانی زیرساخت توسعه فرهنگی و اجتماعی است گفت: برنامه ریزی و هزینه‌ای که امروز در این راستا انجام بگیرد از هزینه‌های سرسام آور رفع سوءاثر آسیب‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند.

تراب محمدی با تقدیر از اداره کل کتابخانه های عمومی استان در حوزه توسعه همه جانبه شاخص‌های کتابخانه ای از قبیل عضویت، امانت و تعداد منابع کتابخانه های عمومی گفت: در چند سال گذشته در حوزه کتابخانه و کتابخوانی کارهای بزرگی در کشور اتفاق افتاده و کتابخانه های عمومی به پایگاه‌های ممتاز فرهنگی و اجتماعی در کشور تبدیل شده اند که مورد اقبال عموم اقشار مردم قرار گرفته است.

مسئول هماهنگی و تمشیت امور استانداری آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه گسترش کتابخوانی مورد تاکید همه ارکان نظام به ویژه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است گفت: همه سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی موظف اند در این راستای کمک حال اداره کل کتابخانه های عمومی استان باشند. صدا و سیما با برگزاری میزگردهای کتابخوانی و پوشش رویدادهای اجتماعی و فرهنگی برگزار شده در کتابخانه های عمومی، شهرداری‌های استان در پرداخت به موقع نیم درصد سهم کتابخانه های عمومی و همکاری در تبلیغات محیطی رویدادهای کتابخوانی، سازمان برنامه و بودجه با تخصیص و پرداخت میزان مناسبی از بودجه تملک و دارایی، آموزش و پرورش با همکاری در اجرای برنامه‌های کتابخوانی در بین دانش آموزان و همکاری با طرح‌های کودک و نوجوان کتابخوان و…. سعی نمایند در گسترش فرهنگ کتابخوانی در استان مؤثر باشند.

تراب محمدی در پایان با تاکید بر اهمیت انتخابات اسفندماه اظهار داشت: انتخابات هر چه باشکوه‌تر باشد، به نفع نظام و کشور و مردم بوده و حضور پرشور در آن، ادای دین به خون شهدای عزیز است در همین راستا کتابخانه های عمومی با توجه به شبکه گسترده اعضا و نقش مهم این نهاد در زمینه آگاه سازی جوانان باید نقش تأثیرگذار خود را به خوبی ایفا نماید.

افزایش ۱۱۵ درصدی عضویت مردم استان در کتابخانه های عمومی

در این نشست همچنین اسد بابایی مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی با ارائه گزارشی از عملکرد کتابخانه های عمومی استان در ۱۷ ماه گذشته از افزایش ۱۱۵ درصدی عضویت مردم استان در کتابخانه های عمومی و همچنین افزایش ۱۵۸ درصدی امانت کتاب خبر داد.

بابایی با اشاره به اهمیت بازسازی و بهسازی کتابخانه های عمومی با توجه به قدیمی بودن بناهای کتابخانه ها در استان گفت: با رایزنی‌ها و تلاش‌های صورت گرفته از طرق مختلف، در سال ۱۴۰۳ عملیات عمرانی و تجهیزاتی برای اتمام ساخت و آغاز بهسازی و تجهیز ۱۶ پروژه کتابخانه ای در دستور کار اداره کل کتابخانه های عمومی استان قرار گرفته است.

در پایان این نشست اعضای حقیقی و حقوقی انجمن کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی، به بیان نظرات خود در جهت پیشرفت و توسعه کتابخانه های عمومی و ترویج کتابخوانی در استان پرداختند.