بیش از ۹۸ درصد کشاورزی آذربایجان شرقی در اختیار بخش خصوصی است
بیش از ۹۸ درصد کشاورزی آذربایجان شرقی در اختیار بخش خصوصی است

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، با بیان اینکه بیش از 98 درصد کشاورزی استان در اختیار بخش خصوصی است، گفت: بنابراین اصلی‌ترین شیوه سازمان جهادکشاورزی توصیه و ترویج است تا کشاورزان بدانند اگر ترکیب کودی که سازمان تجویز می کند را رعایت نکنند، نمی‌توانند محصول با کیفیت مناسب را برداشت کنند.

اکبر فتحی، شنبه، ۲۶ آذرماه، در جلسه بررسی مشکلات آرد و نان استان، گفت: طرح تخصیص آرد نیمه یارانه‌ای به واحدهای نانوایی که نان با سبوس بالا می پزند را در شورای آرد و نان استان مطرح خواهیم کرد تا قیمت نان با سبوس بالا کاهش یابد.

وی افزود: در امنیت غذایی تنها مساله کمیت مطرح نیست و کیفیت غذای تولید شده نیز بصورت توامان دارای اهمیت بوده و سازمان جهاد کشاورزی که متولی تامین امنیت غذایی است موظف است در جهت تامین کمیت و حفظ و ارتقای مستمر کیفیت غذای استان تلاش کند.

وی تغذیه گیاهان را به دلیل حفظ و ارتقای کیفیت محصولات تولیدی دانست و ادامه داد: بیش از ۹۸ درصد کشاورزی آذربایجان شرقی در اختیار بخش خصوصی است، بنابراین اصلی‌ترین شیوه سازمان جهادکشاورزی توصیه و ترویج است تا کشاورزان بدانند اگر ترکیب کودی که سازمان تجویز می کند را رعایت نکنند، نمی توانند محصول با کیفیت مناسب را برداشت کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی این باور که همه مواد مفید گندم در سبوس آن وجود دارد را نادرست خواند و افزود: پروتئین، آلبومن، مواد معدنی و گلوتن گندم در قسمت سفید آن وجود دارد.

وی کیفیت پایین برخی نان‌ها را ناشی از کمبود پروتئین مورد نیاز در گندم آن دانست که ناشی از منطقه‌ای است که گندم در آن کشت می‌شود، چرا که در مناطق سردسیر، گندم دیم دارای سطح پایین تری از پروتئین است که باید به وسیله تغذیه صحیح، آن را جبران کرد.

فتحی، اختلاط گندم مناطق گرمسیر و سردسیر برای متعادل شدن میزان پروتئین در آرد تولید شده را یکی دیگر از راهکارهای ارتقا کیفیت آرد و نان تولید شده از آن دانست و اضافه کرد: این راهکارها بدان معنا نیست که نسبت به تغذیه مناسب بی توجه باشیم چرا که اگر می خواهیم غنی سازی گندم انجام شود باید در مرحله تولید آن را آغاز کنیم که البته اقدامات سازنده ای در خصوص مبارزه با علف های هرز، تغذیه مناسب، مبارزه با آفات و … توسط بسیج مهندسین کشاورزی و بخش های دیگر انجام شده است و همچنان نیز ادامه خواهد یافت که نتیجه آن ارتقا کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی خواهد بود.

وی میزان سبوس گیری گندم توسط کارخانجات آرد را براساس میزان تقاضای بازار دانست و ادامه داد: بسیاری از نانوایان تمایل دارند از آرد ۱۵درصد سبوس گیری شده استفاده کنند، چرا که مدت زمان پخت کمتری نیاز دارد و این مساله باید مورد توجه قرار گیرد که اگر تصمیم به کاهش میزان سبوس گیری گندم شود، افزایش زمان پخت نان، طولانی‌تر شدن صف های نانوایی‌ها را که یکی از چالش‌های فعلی ما در حوزه آرد و نان است را در پی خواهد داشت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت سرعت پخت نان و توجه به سلایق مختلف گفت: اگر بخواهیم جمعیت بیشتری از نان با سبوس بالاتر استفاده کنند باید تعداد نانوایی‌هایی که از آرد با سبوس بالاتر استفاده می کنند را افزایش دهیم اما اینکه به طور کامل آرد نانواییهای استان را به آرد با سبوس بالا تغییر دهیم، تصمیمی است که امکان پذیر نمی باشد و صف های نانوایی ها را طولانی خواهد کرد.

وی نان سبوسدار را برای بیماران دیابتی مفید توصیف کرد و گفت: ما این پیشنهاد را در شورای آرد و نان مطرح خواهیم کرد که برای توجه به سلایق مختلف و کاهش قیمت نان با سبوس بالا، به ۵۰ واحد نانوایی از محل آرد نیمه یارانه‌ای موسوم به نوع ۲، آرد اختصاص دهیم تا قیمت نان تولید شده این واحدها کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص دانش بنیان شدن بخش کشاورزی در ابتدای سال، بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی پس از بیانات مقام معظم رهبری مصوبه ای ۲۱ ماده ای در خصوص دانش بنیان شده کشاورزی را به هیئت دولت برد که در ماده ۱۰ آن ایجاد زنجیره های ارزش مورد توجه قرار گرفته است که در این راستا اقداماتی در خصوص غنی سازی نان نیز انجام شده است و با توجه به اینکه در یک استان نیز به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد ما در این خصوص اعلام آمادگی کرده ایم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در پایان سخنان خود گفت: در راستای ارتقا کیفیت نان بهتر است ابتدا بر نان سبوسدار تمرکز کنیم چرا که نان کامل، قیمت بسیار بیشتری از نان با سبوس بالا دارد و در کنار سبوس، افزودنی های دیگری نیز به آرد اضافه می شود.