بحران کرونا در کمین آذربایجان‌شرقی
بحران کرونا در کمین آذربایجان‌شرقی

تبریز- بامدادفردا-مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آذربایجان‌شرقی به عنوان یکی از سه استان در معرض بحران کرونایی نام برده‌اند که این موضوع موجب بروز نگرانی در بین مردم از بابت بازگشت پیک بیماری شده است.

طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شرایط روزهای آتی استان‌ آذربایجان شرقی به همراه لرستان و سیستان و بلوچستان از بابت افزایش تعداد مبتلایان جدید کووید ۱۹، نزدیک به وضعیت بحران است و انتظار پیک دوم این بیماری در این استان ها در روزهای آینده بسیار محتمل است.

کارشناسان می گویند با توجه به اقدامات فوری و محدودیت‌های اعمال شده در خوزستان، انتظار می رود ستاد مقابله با کرونا در آذربایجان شرقی نیز با تغییر رویکردهای خود در  اسرع وقت، نسبت به بازگشت برخی محدودیت ها اقدام و مانع از گسترش روزافزون شیوع ویروس و افزایش موارد بستری جلوگیری شود.

اهمیت ضرورت بازنگری در رویکردهای کنترل کرونا در آذربایجان شرقی زمانی دوچندان می شود که پس از بازگشایی های اخیر تعدادی از اماکن و مغازه ها، مردم استان به ویژه در شهرهای تبریز، اهر، هشترود و میانه و مرند با پشت پا زدن به پروتکل های بهداشتی و رعایت نکردن مقررات مربوطه باعث گسترش و شیوع دوباره ویروس کرونا شده اند؛ در این میان عدم استفاده مناسب از ماسک، حضور در مکان های تجمعی با تراکم جمعیتی بالا از جمله بازار، مراکز خرید و آرایشگاه ها و مراسم های سوگواری و جشن عروسی از دلایل اصلی اوج گیری دوباره کرونا در این استان بوده است.

کارشناسان امر و متخصصان پزشکی اجتماعی معتقدند در کنار دلایل فوق، بازگشایی فعالیت ناوگان حمل و نقل درون شهری از دلایل اصلی و بسیار تاثیرگذار در اوج گیری دوباره ویروس کرونا در آذربایجان شرقی به خصوص کلانشهر تبریز بوده است که شهروندان بدون رعایت بهداشت فردی و اجتماعی از اتوبوس ها استفاده کرده و موجب شیوع سریع کرونا می شوند.

معاون بهداشتی رییس دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۸۰ در صد مبتلایان به کرونا در این استان بدون علامت هستند، گفت: تردد این افراد در سطح شهر و حضور در تجمعات مختلف یکی از عوامل مهم شیوع دوباره ویروس کرونا می باشد.

عباسعلی درستی ضمن هشدار به مردم آذربایجان شرقی در رعایت مقررات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، اظهار داشت: متاسفانه مردم پسی از بازگشایی های اخیر تصور می کنند ویروس کرونا به طور کلی از بین رفته است و باید به شرایط زندگی عادی بازگردند، در حالی که به هیچ عنوان چنین نیست و کرونا همواره در کمین بوده و در صورت عدم رعایت مسایل بهداشتی به سرعت در حال اوج گیری خواهد بود.

وی با بیان اینکه متاسفانه مردم برخی مناطق آذربایجان شرقی، اهمیتی به فاصله گذاری اجتماعی نمی‌دهند، پرهیز از برگزاری مراسم های عزا و عروسی را مورد تاکید قرار داد و گفت: طی روزهای اخیر برگزاری مراسم عروسی در شهرستان هشترود و تعدد شرکت کنندگان در آن سبب افزایش سریع موارد مثبت در سه روستای این شهرستان شده است که هشداری جدی به شمار می رود.

درستی اضافه کرد: رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی در افزایش موارد مثبت نقش دارد و نمونه برداری از تمام افراد در تماس با فرد کرونایی مثبت اعم از خانواده، آشنایان و مغازه دار یا هر فرد دیگر، از دیگر علل افزایش موارد مثبت در آذربایجان شرقی محسوب می‌ شود.

وی از اینکه تعدادی از مردم تبریز به صورت خانگی مراسم عروسی و عزا برگزار می کنند، به شدت انتقاد کرد و افزود: واقعیت این است که دیگر نمی‌توان مراسم عروسی و عزا را به شکل گذشته برگزار کرد و از هم استانی‌ها خواهش می‌کنیم تا از هرگونه تجمع خودداری و پروتکل‌های بهداشتی را به دقت رعایت کنند.

درستی از انجام روزانه یک هزار نمونه برداری از مراجعان سرپایی کرونایی در آذربایجان شرقی خبر داد و یادآور شد: این در حالی است که تعداد نمونه‌برداری در استان‌های دیگر حدود یک سوم نمونه‌برداری‌ها در آذربایجان شرقی است.

وی با بیان اینکه گروه‌های نظارت بهداشت محیط برای تشدید نظارت‌ها از اول خرداد ماه در آذربایجان شرقی افزایش می یابد، گفت: به دلیل افزایش موارد مثبت کرونا در استان با افرادی که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی ‌کنند به شدت برخورد و به پلمب کردن واحدهای صنفی متخلف اقدام می‎شود.

معاون بهداشتی رییس دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان شرقی مجموع مبتلایان به ویروس کرونا در استان را ۶ هزار و ۹۰۰ نفر اعلام کرد که این رقم در صورت رعایت نکردن اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی به سرعت افزایش خواهد یافت.

کارشناسان بهداشت و درمان معتقدند، در خانه ماندن، پرهیز از سفرهای غیرضروری و رعایت فاصله گذاری اجتماعی برای ایمنی در برابر کرونا و پیشگیری از اوج گیری دوباره را توصیه می کنند، اما این موضوع آنچنان که باید و شاید در استان جدی گرفته نمی شود.

دبیر ستاد مقابله با کرونا در آذربایجان‎شرقی نیز با تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی برای کنترل کرونا، گفت: کاهش حساسیت اجتماعی موجب شیوع دوباره این ویروس و هدررفت تلاش های ستاد مقابله با کرونا در استان شده و می شود.

علیار راستگو اظهار داشت: برای جلوگیری از شیوع کرونا در اماکن عمومی و مجل های تجمعی مثل بازار، قطار شهری و اتوبوس های درون شهری و برون شهری توزیع ماسک به قیمت دولتی پیش بینی شده است، اما باید از این اقدامات ستاد کرونا مردم نیز استقبال کرده و پروتکل های مربوطه را به دقت رعایت کنند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در مدیریت افکار عمومی و اطلاع رسانی توسط ستاد مقابله با کرونای استان، افزود: فعالیت شورای اطلاع رسانی استان و شورای مدیریت روانی افکار عمومی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و رسانه های گروهی به خوبی انجام شد و توانست تاثیرگذار باشد که این فعالیت ها پس از بازگشایی های اخیر نیز باید تقویت شود.

راستگو با بیان اینکه حساسیت اجتماعی نسبت به بیماری کرونا همچنان باید حفظ شود، گفت: در این راستا شهرداری تبریز برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی و مسقف مانند بازار بزرگ تبریز و ناوگان حمل‌ و نقل عمومی اقدامات لازم از قبیل فروش ماسک در ورودی این اماکن را باید انجام دهد.

به گزارش ایرنا، در حالی که استاندار آذربایجان‌شرقی در نشست هفته گذشته ستاد مقابله با کرونا از حرکت مجموعه مدیریتی استان به سوی مهار بیماری کرونا خبر داده بود، شرایط کنونی تغییر در این مسیر پیش بینی شده را نشان می دهد.

محمدرضا پورمحمدی با اشاره به اینکه برخی مواقع افزایش بیماریابی موجب افزایش آمار تعداد مبتلایان به کرونا می‎شود، گفته بود: این موضوع جای نگرانی نیست و در واقع این استان بر اساس داده های به دست آمده به سمت مهار بیماری کرونا حرکت می‌کند.

وی در همان نشست نسبت به بی دقتی ها نیز که موجب شدت شیوع کرونا می‌شود، هشدار داده و گفته بود: بر این اساس از مردم، اصناف، واحدهای اداری و تولیدی می‌خواهیم فاصله اجتماعی و پروتکل های بهداشتی را همچنان رعایت کنند.

به گفته پورمحمدی، در مقابله با گسترش ویروس کرونا سیاست های ستاد کرونای استان ها متفاوت خواهد بود و بر اساس مقتضیات هر استان تصمیم گیری می شود.

بر همین اساس و با توجه به شرایط قرمز آذربایجان شرقی، لزوم بازنگری در تصمیمات پیشین ستاد مقابله با کرونای استان ضروری به نظر می رسد تا با اعمال برخی محدودیت ها از پیشرفت و شیوع سریع این ویروس در منطقه گرفته شود.