ایران جزو پنج کشور اول دنیا در ارایه مقالات علمی است
ایران جزو پنج کشور اول دنیا در ارایه مقالات علمی است

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا-معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ایران در چند سال اخیر در ارایه مقالات علمی و پژوهشی جزو پنج کشور اول دنیا شده است.

غلامحسین رحیمی در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران و حامیان پژوهش دانشگاه تبریز با بیان اینکه در زمان کنونی درج و ارایه مقالات در دنیا از نظر کمی و کیفی رشد یافته است، افزود: بعد از ۱۰ سال، ایران بالاترین نرخ رشد کمی و در چند سال اخیر بالاترین نرخ رشد کیفی مقالات را در دنیا به‌ دست آورده است.

وی اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب با وجود موانع و مشکلات موجود بر سر راه فعالیت‌های علمی، تولید علم و فناوری در کشورمان در بخش‌های مختلف روند رو به رشدی داشته است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر جایگاه علم و فناوری در کشورمان، گفت: تولید علم و فناوری در دانشگاه و دیگر مراکز تحقیقاتی باید با توجه به نیاز روز جامعه باشد و از این رو توسعه ارتباط با بدنه جامعه و کاربردی کردن پژوهش‌ها ضروری است.

رحیمی، با اشاره به ظرفیت‌های تولید علم و فناوری در دانشگاه‌های آذربایجان شرقی و در راس آن‌ها دانشگاه تبریز، ادامه داد: با توجه به پتانسیل‌های اعضای هیات علمی و مستندات موجود، دانشگاه تبریز در سال‌های اخیر در حوزه تولید علم و فناوری روند رو به رشد خوبی داشته و ضروری است که از این ظرفیت‌ها برای توسعه و پیشرفت منطقه و کشورمان استفاده شود.

دانشگاه ها در بخش پژوهش بر اساس نیاز جامعه ماموریت گرا باشند

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با بیان اینکه دانشگاه ها در بخش پژوهش بر اساس نیاز جامعه ماموریت گرا باشند، گفت: رسالت اصلی هر دانشگاه نیز در ماموریت گرا بودن مشخص شده و در این باره باید به دانشگاه‌های مادر توجه بیشتری شود.

محمدرضا پورمحمدی، افزود: از تمامی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های تولید علم و فناوری کشورمان باید برای رشد و شکوفایی بهره‌مند شد و برای تحقق این امر نیز ماموریت‌گرا شدن دانشگاه‌ها لازم است.

وی با تاکید بر بر جایگاه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در توسعه و پیشرفت هر جامعه، اظهار داشت: دانشمندان کشور ما خاری در چشم دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران و تهدیدی برای استکبار جهانی هستند و بر این اساس به سیاست‌های ذلیلانه‌ای مانند ترور روی آورده‌اند.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: دانشمندان نقش بسیار موثری در شتاب علمی کشور دارند و باید بیش از پیش به این قشر بها داده و قدردان زحمات و تلاش‌های شبانه‌روزی آنان شد.

پورمحمدی، با بیان اینکه دانشگاه تبریز مشهدالشهدای دانشگاه‌های کشور است، ادامه داد: این دانشگاه از جمله دانشگاه‌های بسیار مطرح کشور است که با داشتن اساتید و دانشمندان متعهد و متخصص، توانسته بخشی از دانش مورد نیاز کشور را تولید کرده و برای حل مشکلات در بخش‌های مختلف، نسخه پیچی کند.

در این مراسم و به مناسبت هفته پژوهش و فناوری از ۳۶ عضو هیات علمی دانشگاه تبریز، سایر پژوهشگران و حامیان پژوهش به صورت مجازی تجلیل شد.