ایجاد بیمارستان از طریق فایناس توسط چینی‌ها در تبریز
ایجاد بیمارستان از طریق فایناس توسط چینی‌ها در تبریز

تبریز-پایگاه خبری بامدادفردا- معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: یکی از این بیمارستان‌ها که می‌خواهیم جایگزین بیمارستان مدنی و سینا تبریز شود، احداث بیمارستان جدید از طریق فاینانس است که وارد یک فاینانس چینی از طریق تهاتر شده‌ایم.

علی جنتی، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی تبریز امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد بیمارستان‌های استان بالای ۶۰ سال عمر دارند، اظهار کرد: بیمارستان‌ها باید تاب‌آوری در برابر زلزله داشته باشند، از این‌رو یک پروژه برای جایگزینی ۵ بیمارستان مطرح شده که یکی از آنها بیمارستان یک‌هزار تختخوابی است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره بر اینکه بیمارستان یک‌هزار تختخوابی جایگزین بیمارستان امام خمینی(ره) و بیمارستان شهداست، ادامه داد: وقتی یک حادثه‌ای رخ می‌دهد باید به فکر سازه بیمارستان و غیره نباشم بلکه باید آن بیمارستان از ابتدای ساخت تمهیدات لازم را داشته باشد و تمام فکر و ذکر ما درمان در آن مرکز باشد و این هم باید به یک مطالبه مردم تبدیل شود.

وی گفت: در تبریز فقط بیمارستان امام رضا(ع) بعد از انقلاب توسط دولت ساخته شده است و یک بیمارستان کودکان ۷۰۰ تختخوابی و یک بیمارستان مبتلایان به سرطان توسط خیرین ساخته شده است و همواره ما نیازمند به احداث بیمارستان‌های دیگر هم هستیم.

جنتی متذکر شد: نمره ما بیست نیست و اگر بخواهیم بیست شویم نیازمند این هستیم تا تخصیص‌ها در ساخت بیمارستان‌ها در اولویت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه زمین‌های«ساری زمین» دانشگاه جزء امتداد پردیس دانشگاه علوم پزشکی است که در طول سالیان گذشته کم‌توجهی به این مناطق شده است، گفت: در برنامه‌های توسعه، ایجاد مکان‌های آموزشی جدید در این زمین پیش‌بینی شده است همچنین ۳۶ هزار هکتار از اطراف این زمین نیز خریداری شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی تبریز، یادآور شد: تثبیت مالکیت، حل مشکلات کاربری و تجمیع زمین‌ها در یک جا از موضوعات اصلی زمین‌‌های ساری زمین است.

لازم نیست همه بیماران هم پت اسکن شوند

جنتی در رابطه با سرمایه‌گذاری در پت اسکن، خاطرنشان کرد: این یک سرمایه‌گذاری است که به همه تعلق نمی‌گیرد، به عبارتی پت اسکن در کل استان فقط یک مورد است و قرار هم نیست افزایش یابد؛ این مجموعه فقط برای شناسایی بیماران مبتلا به سرطان است و یک مجموعه بزرگ و یک سرمایه‌ای بسیار “های تیک” است و لازم نیست همه بیماران هم پت اسکن شوند.

هیچ‌گونه ظرفیتی برای ورود سرمایه‌گذاری فراهم نکرده‌ایم

وی ادامه داد: متاسفانه هیچ‌گونه ظرفیتی برای ورود سرمایه‌گذاری فراهم نکرده‌ایم و این ساختار کل جامعه است اما با این وجود ما از همه سرمایه‌گذارها حمایت می‌کنیم، چراکه وقتی یک سرمایه‌گذار برای ما بیمارستان یک هزار تخت خوابی احداث کند یعنی بار بزرگی از دوش علوم پزشکی برداشته است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: چند سال گذشته چند آمبولانس از منطقه آزاد خریداری شد و با کلی مذاکرات از گمرک بدون هزینه ترخیص شد.

مرکز جذامیان تبریز به مرکز نگهداری و درمانی بیماران روانی مزمن است

وی با بیان اینکه ما چیزی به نام جذام نداریم و مرکز جذامیان تبریز به مرکز نگهداری و درمانی بیماران روانی مزمن است، متذکر شد: افرادی که به عنوان جذامی در این مرکز هستند یا دارای خانواده نیستند و یا اینکه خودشان تمایل دارند در آنجا بماند و ما در حال ساماندهی این افراد هستیم.

سرانه تخت بیمارستان در کشور ۱.۹ و آذربایجان‌شرقی ۲.۱ است

جنتی یادآور ادامه داد: سرانه تخت بیمارستانی در کشور ۱.۹ است و در استان‌های مختلف به ۲.۱ رسیده است.

وی گفت: بیمارستان یک‌هزار تختخوابی بیمارستان جایگزین شهدا و امام خمینی (ره) است و ما به دنبال این هستیم که علاوه بر توسعه بیمارستان، بیمارستان‌های با عمر بالا را جایگزین کنیم.

ایجاد بیمارستان توسط چینی‌ها با تهاتر در تبریز

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیان کرد: یکی از این بیمارستان‌ها که می‌خواهیم جایگزین بیمارستان مدنی و سینا شود، احداث بیمارستان جدید از طریق فاینانس هستیم که وارد یک فاینانس چینی از طریق تهاتر شده‌ایم تا بیمارستان اجرا شود.

برای هر تخت بیمارستان به ۸۰ متر فضا نیاز دارد

وی ادامه داد: بیمارستان جزو مراکز هزینه‌بر است؛ برای هر تخت بیمارستان به ۸۰ متر فضا نیاز دارد.

جنتی به دومین بیمارستان اولویت‌دار یکهزار تختخوابی برای جایگزینی طالقانی، اسدآبادی و علوی اشاره کرد و گفت: در غرب تبریز بیمارستان مناسبی نیست.

وی تصریح کرد: جذب در علوم پزشکی در دو سال اخیر در وضعیت مطلوبی بود به طوریکه ۲۲۲ نفر در یک آزمون و ۲۷۶ نفر دیگر در آزمون مهرماه جذب خواهند شد همچنین ۲ هزار نفر تبدیل وضعیت و ۸۰ نفر پزشک خانواده و ۳۵۰ بهورز برای پوشش خانواده‌های بهداشت، ۷۶ نفر هیات علمی جدید، ۱۸ نفر از نخبگان از طریق بنیاد ملی نخبگان در حال جذب به علوم پزشکی تبریز هستند.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی تبریز اذعان داشت: در کشور مشکل اشتغال وجود دارد و ظرفیت استخدامی در بخش دولتی پاسخگوی این حجم از فارغ‌التحصیلان است و متاسفانه فاصله‌ای با تعداد فارغ‌التحصیلان و رشته‌های مورد نیاز دستگاه‌های دولتی وجود دارد.

وی افزود: یکسری از همکاران به لحاظ مشکل اشتغال تصمیم به مهاجرت می‌گیرند؛ با بررسی میدانی هیچ اختلاف معناداری در رابطه با از دست دادن منابع انسانی و خروج از آنها از بدنه علوم پزشکی وجود نداشت.

دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیش از یک‌هزار میلیارد تومان طلب دارد

جنتی با بیان اینکه بنابه دلایلی مختلف بدهی‌هایی داریم که یکی از دلایل مهم آنها کرونا بود، اضافه کرد: افزایش مصرف وسایل مورد نیاز، نیاز به تجهیزات در دوران کرونا و غیره منجر به بدهی شده است.

وی گفت: دانشگاه بیش از یک هزار میلیارد تومان طلب دارد و در مقابل به برخی شرکت‌ها بدهی هم دارد ولی این تراز یکسان است و تعادل مثبت می‌باشد.