اهدای کتابخانه شخصی زنده‌یاد «آیدین روشن» به مقبره‌الشعرای تبریز
اهدای کتابخانه شخصی زنده‌یاد «آیدین روشن» به مقبره‌الشعرای تبریز

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- کتابخانه شخصی زنده‌یاد «آیدین روشن» در آیینی توسط خانواده وی به مجموعه فرهنگی - تاریخی «مقبره‌الشعرا»ی تبریز اهدا شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در آیین اهدای کتابخانه مرحوم «رونش» با گرامیداشت یاد و خاطره این نویسنده و مترجم فقید، گفت: هنرمند و اهل قلمی که دارای آگاهی، بصیرت و اخلاق‌مدار بوده و در کنار مردم زیسته و زبان گویای دردها و خوشی‌های مردم است، در دلها و یادها ماندگار می ماند.

سیدقاسم ناظمی، افزود: هنرمند و نویسنده اصیل با چشم‌پوشی از بسیاری از لذایذ دنیوی برای نسل‌های آتی آثار ارزشمندی تولید می‌کند و آثار خود را به عنوان ارثیه‌ای گرانبها برای ملت و سرزمین خود به یادگار می‌گذارد.

وی مجموعه‌ فرهنگی تاریخی مقبره‌الشعرا را مرکزی علمی و ادبی مهم برای کشور دانست و گفت: اهدای مجموعه‌ کتاب « آیدین روشن» در راستای غنی‌تر ساختن مجموعه‌ فرهنگی مقبره الشعرا از اهمیت شایانی برخوردار است.

ناظمی، ادامه داد: در آینده نزدیک توسط هنرمندان رشته‌ تئاتر به مجموعه فرهنگی هنری تربیت (تئاتر شهر) کتاب اهدا و کتابخانه تخصصی تئاتر در این مجموعه ایجاد می شود.

احمد واحدی متخلص به آیدین روشن متولد ۱۲ بهمن‌ سال ۱۳۵۲ در تبریز بود و در دانشگاه علامه طباطبایی روزنامه‌نگاری خوانده بود.

«تنهایی تقسیم نمی‌شود» (گزیده شعر مدرن ترکیه)، «برای عاشق شدن دیر است برای مردن زود» (گزیده شعر مدرن ترکیه)، «آلا تورکا» (گزیده شعر کوتاه مدرن ترکیه) و «پرنده چهار بال» (گزینه چهارپاره‌های فاضل حسنو داغلارجا) از جمله آثاری است که آیدین روشن با همکاری میرندا میناس ترجمه کرده است.

برگردان فارسی کتاب «ژنرال جنگ‌های سیب‌زمینی» شعرهای ترکی رسول یونان و «خشونت دیپلماتیک: اسرار تاریک قتل جمال خاشقجی» هم در کارنامه او به چشم می‌خورد.

آیین اهدای کتاب توسط خانواده وی با حضور جمعی از شعرا و نویسندگان در خانه فرهنگ تبریز برگزار شد و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از خانواده این نویسنده و مترجم فقید تجلیل کرد.