انتقال گاز به جنوب غرب زنجان با اتصال خط لوله منطقه پری میسر شد
انتقال گاز به جنوب غرب زنجان با اتصال خط لوله منطقه پری میسر شد

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- مدیر منطقه هشت عملیات انتقال گاز کشور از اتصال و تزریق گاز خط لوله انتقال ۲۰ اینچی (۲/۵۴) در منطقه پری در محدوده حوزه بهره برداری شهرستان میانه خبرداد و گفت: با اتصال و تزریق گاز به این خط لوله، انتقال گاز به روستای های جنوب غربی زنجان، غرب ماهنشان و نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی آریان میسر شد.

روستای پری از توابع دهستان اورباد در بخش مرکزی شهرستان ماهنشان استان زنجان قرار دارد.

فیروز خدایی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طول این خط ۱۶.۵ کیلومتر بوده و از خط لوله سراسری ۴۸ اینچ زنجان – تبریز منشعب شده است.

وی گفت: بعد از انجام تست جوشکاری و اطمینان از ایمن بودن خط لوله، اقدام به تزریق گاز جهت بهره برداری از خط لوله مذکور شد و مشکلی در انتقال گاز از این خط لوله مشاهده نشد.

خدایی افزود: عملیات اتصال نهایی توپک (فن آوری بازرسی خطوط لوله) خط لوله گیرنده نیز بعد از تخلیه گاز، نصب دستگاه ایر موتور، ایجاد شرایط ایمن و برش سرد درپوش انتهایی خط لوله مذکور اجرا شد.

وی اشاره کرد: خط لوله انتقال گاز منطقه پری زنجان جهت تسریع در افتتاح نیروگاه آریان زنجان در خرداد ماه ۱۴۰۱ به طول ۵.۷ کیلومتر به بهره برداری رسیده بود و مابقی خط مذکور تا گیرنده توپک طی عملیاتی گازدار شد.

رسالت منطقه هشت گاز کشور که در تبریز مستقر است، دریافت گاز طبیعی از مناطق ۳، ۷ و ۹ و منابع خارجی (جمهوری آذربایجان) و انتقال ایمن و پایدار به مبادی مصارف داخلی کشور و پایانه های صادراتی (کشورهای ترکیه، جمهوری خود مختار نخجوان و جمهوری ارمنستان) و همچنین بهره برداری و نگهداری خطوط لوله است.

این منطقه از مناطق دهگانه شرکت انتقال گاز ایران است که با سه هزار و ۷۰۰ کیلومتر خط انتقال و ۹ تاسیسات تقویت فشار، گاز تحویلی از مبادی تولید را به استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و بخشی از استان های زنجان، کردستان و گیلان و پایانه صادراتی انتقال می دهد.