افزایش چهار هزار تنی توزیع کود یارانه ای در آذربایجان شرقی
افزایش چهار هزار تنی توزیع کود یارانه ای در آذربایجان شرقی

تبریز-پایگاه خبری بامدادفردا-مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آذربایجان شرقی از افزایش چهار هزارتنی توزیع کود یارانه ای در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته در استان خبر داد.

صادق نادری صومعه روز شنبه در گفت‌وگویی در خصوص کودهای یارانه‌ای که بین بهره برداران استان توزیع می‌شود، اظهار کرد: بخش عمده‌ای از کودهای پایه مورد نیاز کشاورزان شامل ازته، فسفاته و پتاسه به صورت یارانه‌ای در سطح آذربایجان شرقی عرضه می‌شود.

وی افزود: این کودها برای محصولاتی که در قالب الگوی کشت ابلاغی به شهرستان‌های آذربایجان شرقی و سیاست وزارتخانه معرفی شده‌اند، اختصاص یافته و حواله‌ای از طریق سامانه حواله الکترونیکی صادر می‌شود که در این سامانه می‌توان مقدار کود اختصاصی به محصولات کشاورزان در سطح شهرستان‌ها را مشاهده کرد.

وی با بیان این‌که برنامه ابلاغی وزارتخانه در سال جاری افزایش ۱۰ درصدی توزیع و مصرف کود یارانه‌ای نسبت به سال گذشته در استان آذربایجان شرقی است، ادامه داد: در سه ماهه سال ۱۴۰۳ بیش از ۲۱ هزار تن کود یارانه‌ای بین کشاورزان توزیع شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش چهار هزار تنی را نشان می‌دهد.

نادری با بیان اینکه بیشترین آمار توزیع کود مربوط به کود اوره است، گفت: کشاورزان آذربایجان شرقی به دلیل کاهش قیمت تمام شده محصول با استفاده از کود یارانه‌ای، رغبت بالایی برای استفاده از این نوع کودها دارند.

وی ادامه داد: قیمت هر کیلوگرم کود اوره که مصرف کننده قابل توجهی دارد، به صورت یارانه‌ای ۳۹ هزار ریال بوده که هر کیسه ۵۰ کیلویی آن حدود یک میلیون و ۹۵۰ هزار ریال هزینه دارد در حالی که قیمت کیلویی آن در بورس ۱۳۰ هزار ریال بوده و کیسه ۵۰ کیلویی آن نیز ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال است که با احتساب هزینه‌های جانبی چون انتقال و حمل و نقل به حدود هشت میلیون ریال می‌رسد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص اینکه آیا مقدار توزیع کودهای یارانه‌ای نیاز کشاورزان را رفع می‌کند یا نه، افزود: محصولات کشاورزی فقط به کودهای یارانه‌ای نیاز ندارند و کودهای ریز مغذی چون آهن، روی، منگنز، کلسیم، مس، بور و سایر مواد که بیشتر در باغات مورداستفاده است و سایر کودهای ترکیبی که خود کشاورز رغبت به استفاده از آن دارد، در سبد یارانه‌ای قرار نمی‌گیرد ولی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، تفاهم نامه‌هایی با بیشتر تولید کنندگان این نوع کودها داشته و کشاورزان می‌توانند برای تهیه آن به کارگزاران توزیع کود یارانه دار در شهرستان‌ها مراجعه و تهیه کنند.

یکی از ارکان مهم اقتدار هر کشوری، امنیت غذایی است هر کشوری نتواند امنیت غذایی خود را تامین کند از تامین سایر مولفه‌های امنیت نیز عاجز خواهد ماند.

وی در خصوص اهمیت مصرف کود در کشاورزی نیز ادامه داد: یکی از ارکان مهم اقتدار هر کشوری، امنیت غذایی است و هر کشوری که نتواند امنیت غذایی خود را تامین کند از تامین سایر مولفه‌های امنیت خود نیز عاجز خواهد ماند.

وی افزود: اکنون که محصولات مختلف و تقریبا همه نوع محصول مورد نیاز ما در سطح کشور تولید می‌شود نشان دهنده قدرت و اقتدار کشورمان است و دولت نیز در قالب طرح‌های مختلفی چون کود یارانه‌ادار، بذر یارانه دار، تسهیلات کم بهره، خرید تضمینی، دانش فنی رایگان، کلاس‌های آموزشی و ترویجی به دنبال حمایت و کمک به بخش کشاورزی و تامین امنیت غذایی است.

نادری با اشاره به ابلاغیه جدید وزارتخانه در خصوص سامانه حواله الکترونیکی، گفت: سامانه جامع پهنه بندی که در مراکز خدمات جهاد کشاورزی شهرستان‌ها استفاده می‌شود، یکسری اطلاعات بهره برداران شامل کدملی، شماره تلفن و مشخصات مربوط به اراضی و محصولات تولیدی آنها را دارد اما برخی از شماره تلفن‌های ثبت شده بهره برداران در این سامانه یا به نام خودشان نیست یا اکنون تغییر کرده که این موضوع، مراکز خدمات کشاورزی را با چالش رو به رو کرده است.

وی ادامه داد: سامانه حواله الکترونیکی که برای صدور حواله جهت دریافت کود یارانه‌ای بهره برداران بر اساس اراضی و محصولات تولیدی آن‌ها راه اندازی شده است، اطلاعات خود را از سامانه جامع پهنه بندی دریافت می‌کند و مطابق اطلاعاتی که از مزرعه بهره بردار وجود دارد، برایش سهم کود یارانه‌ای ابلاغ می‌شود.

وی افزود: پس از صدور حواله الکترونیکی برای بهره بردار یک پیامک ارسال می‌شود تا باید برای دریافت سهمیه کود خود به کارگزاری مدنظر مراجعه کند و پس از دریافت کود نیز پیامک حاوی تایید دریافت کود برای وی ارسال می‌شود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: با توجه به سیاست جدید وزارتخانه و بهره گیری از وب سرویس شاهکار که مطابق آن باید کدملی و شماره تلفن بهره برداران با هم تطبیق داشته باشند، اگر شماره تلفن اعلامی بهره بردار به نام خودش نباشد، حواله دریافت کود برایش صادر نمی‌شود.

نادری ادامه داد: از کارشناسان جهاد کشاورزی و کشاورزان عزیز استان درخواست می‌شود تا قبل از شروع کشت پاییزه که اوج مصرف کودهای یارانه‌ای است، برای اصلاح شماره تلفن و تطبیق اطلاعات خود اقدام کنند تا در زمان دریافت کود یارانه‌ای به مشکل برنخورند.