اختصاص ۲۴۰ میلیارد تومان به حوزه فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی
اختصاص ۲۴۰ میلیارد تومان به حوزه فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: به دنبال سفر رییس جمهوری و هیات دولت، ۲۴۰ میلیارد تومان به حوزه فرهنگ و هنر استان اختصاص یافت.

سیدقاسم ناظمی، روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران با بیان اینکه این میزان اعتبار برای ۲ سال آینده اختصاص یافته است، افزود: از این میزان ۱۲۰ میلیارد تومان برای پروژه مقبره الشعرا اختصاص یافته که ۸۰ میلیارد تومان آن از منابع ملی و ۴۰ میلیارد تومان از منابع استانی است در حالی که طی سال های گذشته سالانه حدود ۶ میلیارد تومان برای این پروژه اختصاص می یافت.

وی اظهار داشت: ۱۰۰ میلیارد تومان نیز برای تکمیل مجموعه تالارهای شهر و ۲۰ میلیارد تومان نیز برای تکمیل مجتمع های فرهنگی و هنری استان اختصاص یافته است که در صورت تکمیل و بهره برداری از این مجموعه و مجتمع ها سرانه فرهنگی استان افزایش می یابد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با اشاره به برنامه های پیش روی این اداره کل در حوزه فرهنگ و هنر، گفت: برگزاری جشنواره غدیر در بناب با رویکرد شعر و ادبیات، جشنواره حیدربابای شهریار با رویکرد شعر و هنرهای تجسمی در خشکناب بستان آباد و دیار پدری استاد شهریار و تجلیل از اساتید، برجستگان و شایستگان فرهنگ و هنر استان از جمله برنامه های این اداره کل است.

ناظمی، ادامه داد: جشنواره فیلم تبریز در ۲ سال گذشته به علت شیوع ویروس کرونا برگزار نشده بود و امسال پانزدهمین دوره آن برای پاسخگویی به مطالبات اهالی سینما و نشان دادن ظرفیت سینمایی استان برگزار می شود.

وی یادآوری کرد: معرفی و بازنمایی دوباره برجستگان حوزه فرهنگ و هنر منسوب به تبریز و برگزاری همایشی برای شمس تبریزی و مولانا از دیگر برنامه های تدارک دیده شده این اداره کل است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه حیات و زیست فرهنگی هر کشوری منوط به رویدادها و اتفاقات فرهنگی است، گفت: نهادهای مختلفی در این زمینه فعالیت می کنند تا فضای جامعه برای زیست فرهنگی و انجام فعالیت های فرهنگی مناسب باشد.

ناظمی، با اشاره به اینکه این اداره کل از تمامی فرصت ها برای ایجاد رویداد و دیده شدن اهالی فرهنگ و هنر استفاده می کند، افزود: در این راستا علاوه بر توسعه اتفاقات فرهنگی در استان دامنه آن به سطح ملی نیز گسترش داده می شود تا چهره جدیدی از استان در سطح ملی ارایه شود.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه آذربایجان و تبریز در زمینه تاریخی و فرهنگی نقش مهمی به ویژه در دوره ای که ایران به سمت تغییرات اجتماعی جهانی در ۱۰۰ سال اخیر رفته، ایفا کرده است در این راستا شهریور ماه امسال همایشی با عنوان یکصد سال ادب و هنر پایداری آذربایجان برگزار می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بخش های مطالعاتی برگزاری این همایش در حال انجام است، گفت: با برگزاری چنین همایش هایی ادبیات مرتبط با این موضوع در حوزه پژوهش ایجاد می شود و درخواست می شود نهادهای علمی و دانشگاهی نیز از این فرصت برای بازنمایی مجدد تاریخ آذربایجان و مکتب تبریز در جریان سیاسی و اجتماعی کشور این اداره کل را یاری کنند.

ناظمی، ادامه داد: سند برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی استان در سال ۱۴۰۰ تدوین و در شورای فرهنگ عمومی و شورای برنامه ریزی استان تصویب شد و سپس به شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور ارسال و پس از تصویب در آن در سفر رییس جمهوری رونمایی شد.

وی با بیان اینکه در صورت اجرای عملیاتی این سند، بخش عمده ای از فعالیت های استان در حوزه فرهنگ و هنر ریل گذاری می شود، یادآوری کرد: هم اکنون مراحل اجرایی این سند برای جذب منابع در حال انجام بوده و این سند می تواند به فضای فرهنگی و هنری استان تاثیر بگذارد و سایر نهادها نیز در ذیل این سند فعالیت های خود را طراحی و اجرا خواهند کرد.

ناظمی، با اشاره به انجام مقدمات لازم برای برگزاری نمایشگاه کتاب تبریز، افزود: با توجه به تغییر سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیگیری های لازم بر اساس سیاست های جدید وزارتخانه برای برگزاری این نمایشگاه انجام می شود.