احتمال بارش تگرگ در برخی نواحی آذربایجان شرقی
احتمال بارش تگرگ در برخی نواحی آذربایجان شرقی

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه در ۲ روز آینده جوی نسبتا پایدار در استان حاکم می‌شود، در عین حال گفت: در برخی نواحی استان احتمال بارش تگرگ وجود دارد.

محمد امیدفر، روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بررسی نقشه های هواشناسی و آخرین تصاویر ماهواره ای نشان می دهد به لحاظ شرایط فصلی و محلی در برخی نواحی شمالی و شرقی استان به ویژه منطقه ارسباران احتمال افزایش ابر، وزش باد گاهی تا نسبتا شدید، رگبار باران و رعد و برق وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه از امروز (پنجشنبه) دمای هوای استان به تدریج و تا پنج درجه سانتی گراد افزایش می‌یابد، اعلام کرد: در برخی نواحی استان نیز بروز پدیده غبار محلی دور از انتظار نیست.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با اشاره به بارش باران در ۲۴ ساعت گذشته در برخی شهرهای استان، گفت: بیشترین میزان بارندگی از شهرستان چاراویماق به میزان ۴.۲ میلی متر و کمترین بارش از اهر به میزان یک دهم میلی متر گزارش شده است.

امیدفر، ادامه داد: در این بازه زمانی ورزقان با دمای ۲ درجه و جلفا با دمای ۱۶ درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب سردترین و گرمترین شهرهای استان بودند و دمای تبریز در این مدت در خنک ترین زمان به ۱۲ درجه بالای صفر رسید.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر بادهای سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.