آغاز به کار دبیرخانه همایش ملی تنوع زیستی دیرینه ایران در مراغه
آغاز به کار دبیرخانه همایش ملی تنوع زیستی دیرینه ایران در مراغه

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه گفت: دبیرخانه اجرایی دومین همایش ملی تنوع زیستی دیرینه و پانزدهمین همایش انجمن دیرینه شناسی ایران در این شهرستان آغاز به کار کرد.

غلامرضا زارع روز یکشنبه در گفت‌وگویی افزود: این همایش ها به صورت ملی و با حضور صاحب نظران دیرینه شناسی از کشورهای مختلف، اول تا سوم خرداد سال آینده به میزبانی مراغه و در محل دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان برگزار می شود.

وی ادامه  داد: دیرینه شناسی مهره داران و بی مهرگان، دیرینه شناسی گیاهی و پالینولوژی، دیرینه شناسی اثر فسیل ها، ریزدیرینه شناسی، سیستماتیک و تاکسونومی، فیلوژنی و فرگشت و داده پردازی و مطالعات کمی دیرینه شناسی از محورهای این همایش ملی است.

وی اضافه کرد: زیست چینه نگاری، سنگ چینه نگاری، چینه نگاری رخدادی، چینه نگاری ایزوتوپی و چینه نگاری سکانسی از دیگر محورهای این همایش است.

وی گفت: انقراض های بزرگ، بوم شناسی دیرینه، جغرافیای زیستی دیرینه و اقلیم دیرینه، قوانین و مقررات حفاظت از ذخایر دیرینه شناسی، موزه داری و مجموعه داری در دیرینه شناسی، جاذبه های دیرینه شناختی در زمین گردشگری، زمین باستان شناسی، دیرینه شناسی و اکتشاف ذخایر هیدروکربوری از محورهای دیگر دومین همایش ملی تنوع زیستی دیرینه و پانزدهمین همایش انجمن دیرینه شناسی ایران در مراغه است.

وی افزود: با توجه به اهمیت منطقه غنی فسیلی در مراغه، پیش بینی می شود کارشناسان دیرینه‌شناسی از سراسر ایران و نیز کشورهای خارجی در این همایش علمی حضور یافته و به تبادل‌نظر در خصوص آخرین یافته‌های در این بخش بپردازند.

وی درباره انتشار فراخوان این همایش گفت: دبیرخانه این همایش ملی واقع در اداره محیط زیست مراغه آماده دریافت آثار علمی و پژوهشی از هشتم آذر تا آخر اسفند سال جاری است.

وی ادامه داد: منطقه فسیلی مراغه جزو پنج سایت معتبر و برتر فسیل مهره‌داران در جهان بوده و برگزاری این همایش حرکتی به سوی برندسازی فسیل‌های مراغه و تنوع زیستی سهند محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: این همایش های ملی می‌تواند بستر مناسبی برای توسعه بخش گردشگری محیط زیست با محوریت فسیل منطقه مراغه را فراهم کند.

وی افزود: معرفی بیش از پیش مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور، جذب ایده‌های جدید برای توسعه، تکمیل و بهره‌برداری از این مرکز تحقیقات ملی و نیز تبادل اطلاعات در زمینه یافته‌های جدید دیرینه‌شناسی و زیست محیطی توسط محققان داخلی و خارجی از اهداف اصلی این همایش خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بامدادفردا، تراکم بالای فسیل مهره‌داران هفت تا ۹ میلیون ساله، منطقه فسیلی مراغه را به بهشت فسیل‌شناسان تبدیل کرده است؛ منطقه‌ای که کاوش‌ها و مطالعات فسیلی آن از حدود ۱۷۰ سال پیش آغاز شد و از آن زمان تاکنون فسیل‌های منحصر به فرد انواع فیل، زرافه، ببر دندان شمشیری، انواع گاوها، آهو، کرگدن و اسب از این منطقه به دست آمده است.

به گفته مسئولان امر و بر اساس تحقیق‌های زمین‌شناسی و فسیل‌شناسی، این حیوانات اجداد حیوانات امروزی در آفریقا هستند.