آذربایجان و ارمنستان مشکلات‌شان را از طریق دیپلماسی و گفت وگو حل کنند
آذربایجان و ارمنستان مشکلات‌شان را از طریق دیپلماسی و گفت وگو حل کنند

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز با اشاره به بروز تنش میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، گفت: هر دو دولت را به مطرح کردن مشکلات از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی، دعوت می‌کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم روز سه شنبه در پیامی ویدیویی، در واکنش به تنش میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، اظهار کرد: البته، در مورد تنش میان این دو کشور باید دستگاه دیپلماسی کشور وارد بحث شود و نظر خود را اعلام کند؛ ما در تشکیلات دولتی نیستیم و در واقع حرف‌های ما فقط حرف‌های مردم آذربایجان‌ شرقی است و ما منعکس کننده نظر مردم هستیم.

امام جمعه تبریز با بیان این‌که جنگ و درگیری به نفع هیچ کشوری نیست، افزود: از دولت‌های دو طرف می‌خواهیم دست از اقدام نظامی بردارند، به این جنگ خاتمه دهند زیرا جنگ به جز نابود شدن انسان‌ها و ریخته شدن خون انسان‌های بی‌گناه، هیچ مشکلی را حل نمی کند.

وی خاطرنشان کرد: البته دو ماه پیش عرض کرده بودم و باز هم می‌گویم که باعث و بانی این حرکت‌ها رژیم صهیونیستی است که باعث تحریک جریان‌ها هستند و ضمن محکوم کردن این حرکت‌ها، امیدواریم هرچه زودتر آرامش در منطقه برقرار شود هرچه زودتر از طریق گفت‌وگو حل شود.

به گزارش پایگاه خبری بامدادفردا، با شروع درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک در روزهای گذشته، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در حالی با صدور بیانیه ای نیروهای ارمنستان را به آغاز عملیات متهم کرد که نخست وزیر ارمنستان هم اعلام کرد جمهوری آذربایجان آغاز کننده حمله بوده است.

مناقشه میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۲ میلادی به درگیری‌های نظامی تبدیل شد.

بر اثر این مناقشه هفت شهرستان جمهوری آذربایجان به اشغال نیروهای ارمنستانی درآمد.

در سال ۱۹۹۴ میلادی با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، ولی تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به حال نتیجه‌ای نداشته است.