۱۱۳ سمن در حوزه مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی فعال است
۱۱۳ سمن در حوزه مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی فعال است

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی گفت: هم اکنون تعداد ۱۱۳ تشکل مردم نهاد در حوزه مبارزه با مواد مخدر و ترک اعتیاد این استان فعالیت دارند.

امیر رنجبر روز یکشنبه در گفت وگویی ، مجموع تشکل های مردم نهاد فعال در زمینه مبارزه با مواد مخدر در کل کشور را سه هزار سمن اعلام و اضافه کرد: آذربایجان شرقی به لحاظ داشتن این تشکل ها جزو استان های نخست کشور به شمار می آید که فعالیت های چشم گیر و موثری را در طی سال انجام می دهند.

وی یکی از اهداف اصلی و مهم شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر را توجه به توانمندسازی گروه های اجتماعی و سمن ها بیان کرد و افزود: بر همین اساس اقدامات آموزشی و توجیهی برای این گروه ها در حال انجام است که برگزاری کارگاه های آموزشی منطقه ای سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه مواد مخدر استان های شمال غرب از آن جمله می باشد.

رنجبر فراوانی شیوع اعتیاد در آذربایجان شرقی را ۱.۲۲ درصد نسبت به کل جمعیت استان بیان کرد که این آمار نسبت به میانگین کشوری پایین تر است.

به گفته وی بر اساس آخرین آمارهای موجود متوسط شیوع اعتیاد در کشور برابر با ۵.۴ درصد بین سنین ۱۵ تا ۶۴ سال است که این رقم در آمارهای جهانی معادل ۵.۶ درصد می باشد که آماری بسیار نگران کننده به شمار می رود.

رنجبر رتبه آذربایجان شرقی به لحاظ شیوع اعتیاد در کشور را ۲۸ اعلام کرد و با اشاره به موقعیت خاص جغرافیایی استان، ادامه داد: قرار گرفتن در مسیر ترانزیت و قاچاق مواد مخدر ، آذربایجان شرقی را در معرض تهدیدات جدی قرار داده است.

وی تبدیل کارگاه های سنتی مواد مخدر به لابراتوارهای تخصصی و شیوع استفاده از روان گردان ها را یکی از چالش های اصلی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی بیان کرد و از افزایش آمار در این زمینه خبر داد.

رنجبر پایش محلات آسیب پذیر کلانشهر تبریز و شهرهای بزرگ آذربایجان شرقی را یکی از سیاست های اولویت دار شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر برشمرد و گفت: در حوزه دانش آموزی شناسایی تعداد ۲۰۲ نقطه و مدارس واقع در این محلات به انجام رسیده است.

وی اظهار داشت: تعداد ۵۹۲ باب مدرسه و اطراف آنها در این محلات پاکساری شده و طرح ملی یاری گران زندگی در این محلات در حال انجام است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی فراوانی دانش آموزان درگیر با مواد مخدر را نیم درصد اعلام کرد.