کود مورد نیاز کشاورزی به صورت انفرادی توزیع نمی‌شود
کود مورد نیاز کشاورزی به صورت انفرادی توزیع نمی‌شود

تبریز- بامدادفردا- مدیر جهاد کشاورزی اهر گفت: به منظور حفظ سلامتی روستاییان و کشاورزان در برابر کرونا به جای توزیع کود به صورت انفرادی که باعث تجمع افراد و کشاورزان می‌شود، توزیع کود به نمایندگان روستاها جایگزین شده است.

محمد اسدی روز سه شنبه اعلام کرد: نمایندگان روستاها پس از تحویل کود، مسوولیت توزیع بین کشاورزان را بر عهده دارند.

وی خاطرنشان کرد: با بارش نزولات آسمانی در روزهای اخیر و نیاز به تغذیه باغات و مزارع، از زمان آغاز طرح فاصله گذاری هوشمند شاهد تجمع کشاورزان برای دریافت کود شیمیایی هستیم که این رویه می تواند سبب گسترش ویروس کرونا از شهر به روستاها شود.

اسدی گفت: از طرفی دیگر اختلاف قیمت نزدیک به ۸۰ هزار تومانی کود اوره یارانه دار با قیمت بازار، باعث جذب دلالان و واسطه ها به این بازار شده و با رشد تقاضاهای کاذب، کشاورزان پیشرو و مصرف کنندگان اصلی نیز با مشکل تامین کود مواجه شده اند.

وی افزود: در کنار تحویل کود به نمایندگان روستاها بجای تحویل به اشخاص، استفاده از ظرفیت سامانه پهنه بندی برای استخراج سطح زیر کشت موجب شده تا نیازی به تعطیلی فرآیند توزیع کود نباشد اما هجوم دلالان و واسطه ها در پوشش کشاورز و زیاده خواهی برخی افراد برای سودجویی، موجب تجمع بیش از اندازه افراد در محوطه مدیریت و کارگزاری ها در روزهای اخیر شده است.

اسدی گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته برای توزیع کود شیمیایی ، کارشناسان جهاد کشاورزی به صورت میدانی در سطح پهنه ها حضور یافته و نیازی به حضور کشاورزان در مدیریت نمی باشد.

وی خاطرنشان کرد: موضوع تامین به موقع کود شیمیایی جزو دغدغه های مهم مسوولین بوده و به رغم تعطیلی پالایشگاهها در یکماه اخیر، حتی در تعطیلات نوروزی هم فرآیند حمل و توزیع کود در سطح شهرستان متوقف نشده است.

مدیر جهاد کشاورزی اهر گفت: از شروع مبارزه با آفات گندم و جو که شامل علف‌های هرز، زنگ گندم، سن گندم و شته روسی است تاکنون یک هزار و ۲۷۷ تن انواع کودهای شیمیایی(انواع فسفات ها و ازته) در بین کشاورزان منطقه توزیع شده است .