کاهش ۴۸ درصدی ورودی سد آیدوغموش میانه
کاهش ۴۸ درصدی ورودی سد آیدوغموش میانه

تبریز-پایگاه خبری بامدادفردا- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی از کاهش روان آب ورودی به سدهای استان در سال آبی حاری خبر داد وگفت: سد آیدوغموش میانه با میزان روان‌آب ورودی ۴٨ درصد کمتر از سال گذشته، بیشترین کاهش را داشته‌ است.

«یوسف غفارزاده» روز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: متاسفانه خشکسالی های مداوم در سال‌های گذشته، موجب شده تا بارش‌های موجود به روان آب تبدیل نشوند و در نهایت شاهد کمبود ذخایر سدها باشیم.

وی ادامه داد: به رغم بارش‌های ماه جاری، با توجه به شرایط خشکسالی و عدم تبدیل بارش‌ها به روان آب، تنها ۵۲ درصد مخازن سدهای این استان پر شده است.

غفارزاده خاطرنشان کرد: از ابتدای سال آبی یعنی از ابتدای مهرماه ١۴٠٢ تاکنون بیش از ٢٩۴ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای بزرگ استان شده است.

وی با بیان اینکه به رغم باور عمومی، بارندگی‌های پراکنده روزهای اخیر، اثربخشی ناچیزی بر مخازن سدها داشته است، از مردم استان به‌ ویژه شهروندان کلانشهر تبریز خواست با همراهی همیشگی و مصرف معقول منابع آب، ضمن خودداری از مصارف غیرضروری، خادمان آب را برای گذر ایمن از تابستان پیش رو یاری کنند.

سدهای علویان، سهند، نهند، آیدوغموش، ستارخان، قلعه چای، تاجیار، زنوز، کردکندی و ارسباران سدهای بزرگ آذربایجان شرقی هستند.

سد های کوچک در حال آبگیری آذربایجان شرقی نیز افزون بر ۵۸ مورد ‌است که در سطح استان گسترده و پراکنده هستند و بیشتر برای تامین نیاز مصرفی روستاییان ساخته شده اند.

حجم روان آب های آذربایجان شرقی در سال های خوش بارش به ۲ میلیارد مترمکعب می رسد.