کاهش قاچاق چوب در آذربایجان‌شرقی
کاهش قاچاق چوب در آذربایجان‌شرقی

تبریز- بامدادفردا- فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری استان آذربایجان‌شرقی گفت: با تداوم کنترل عرصه‌های طبیعی و محورهای ارتباطی استان شاهد کاهش قطع غیرمجاز و قاچاق چوب در استان هستیم.

سرهنگ محمدرضا حسن زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: در زمان حاضر ۲۴ واحد گشت خودرویی در مسیر تردد خودروهای جاده ای، ترانزیتی و جنگل های ارسباران در حال گشت زنی هستند تا در صورت مشاهده خودروهای حامل چوب بدون مجوز با هماهنگی مقام قضایی برخورد کنند.

وی با اشاره به همکاری نیروی انتظامی در بسته شدن مسیرهای قاچاق چوب استان، گفت: هماهنگی و تعامل با نیروی انتظامی در زمینه رسیدگی و برخورد با متخلفان و متجاوزان به عرصه های ملی و منابع طبیعی انجام و قرار شده است این نیروها در زمینه سایر تخلفات حوزه منابع طبیعی کمک‌ رسان یگان حفاظت منابع طبیعی باشند.

سرهنگ حسن زاده همچنین از تعامل با صنوف تولید فروارده های چوبی و کامیون داران برای پرهیز از همکاری با افراد متخلف در ارتباط با قطع غیرمجاز و قاچاق چوب خبرداد.

وی سراب را محل گذر خودروهای حامل قاچاق چوب عنوان کرد و گفت: با هماهنگی مقام های قضایی و نیروی انتظامی و یگان حفاظت منابع طبیعی باید ایست های بازرسی در گلوگاه های استان به خصوص جاده های شهرستان سراب در جهت کنترل و مدیریت حمل چوب به  صورت مستمر ایجاد شود.

وی مسیر مواصلاتی سراب – اردبیل را  یکی از گلوگاه قاچاق چوب شمالغرب غرب کشور دانست و گفت: علت این امر وجود کارخانه‌های چوب بری در ادامه این مسیر می باشد و قاچاقچیان چوب به ناچار از این مسیر عبور می کنند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان اعلام کرد: افراد برای قطع درختان باغی واقع در اراضی شخصی باید مراحل قانونی را طی کرده و مجوز لازم را از اداره منابع طبیعی اخذ کنند.

وی خاطرنشان کرد: در صورت حمل چوب مزارع باغی بدون مجوز، خودرو حامل توقیف و محموله چوب به نفع دولت ضبط شده و راننده در حکم مباشر تلقی و با تشکیل پرونده به مراجع قضایی تحویل داده می شود.

سرهنگ حسن زاده از اعضای سازمان های مردم نهاد، دوستداران و گردشگران طبیعت خواست در صورت مشاهده هرگونه تخریب و قطع درختان و آتش سوزی و حمل غیر مجاز در عرصه های جنگلی و مرتعی استان، موضوع را به محض رویت با شماره تلفن  ۱۵۰۴ یگان حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری اطلاع دهند.

  • منبع خبر : ایرنا