چهار طرح آبی در آذربایجان‌شرقی آماده بهره برداری است
چهار طرح آبی در آذربایجان‌شرقی آماده بهره برداری است

تبریز-پایگاه خبری بامدادفردا-شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی در چهل و پنجمین فجر انقلاب اسلامی، چهار طرح بزرگ آبی را با ۲۰ هزار میلیارد ریال هزینه بهره‌برداری می کند.

از روابط عمومی آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی، یوسف غفارزاده مدیرعامل این شرکت روز سه شنبه در این خصوص اظهار کرد: طرح های یاد شده شامل سد قیز قلعه‌سی، مخزن ۵۰ هزار مترمکعبی شمالی، شبکه صومعه علیا و پمپاژ کلاله و دارانا است.
وی با بیان اینکه طرح سد قیز قلعه سی از نوع خاکی با هسته رسی بوده که طول آن ۸۶۴ متر و ارتفاع آن ۳۷ متر است، گفت: این سد با قابلیت تنظیم ۲ میلیارد مترمکعب و با هدف تأمین آب شبکه آبرسانی خداآفرین و اراضی پایین‌دست آذربایجان شرقی، اردبیل و تولید برق ساخته شده که بهره‌برداری از این سد بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان مشترک بوده و ساخت و اجرای آن نیز به دست مهندسان ایرانی انجام شده است.
غفارزاده خاطرنشان کرد: فاز تکمیلی مخزن ۱۰۰ هزار مترمکعبی (مخزن ۵٠ هزار مترمکعبی شمالی) به همراه خط انتقال ١٠ کیلومتری با لوله فولادی به قطر یکهزار و ۶۰۰ میلی‌متر با هدف ارتقا و بهبود کیفیت آب شرب و افزایش بهبود توزیع آب کلانشهر تبریز از دیگر طرح های آماده بهره‌برداری در دهه فجر امسال است.
وی همچنین ادامه داد: طرح پمپاژ کلاله و دارانا نیز در محدوده ۱۱۵ کیلومتری شهر کلیبر و در کناره رودخانه مرزی ارس واقع شده که با اجرای این طرح ۱۵۰ لیتر بر ثانیه از ارس برای اراضی کلاله و دارانا تخصیص داده خواهد شد.
مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی با اشاره به طرح شبکه پایاب صومعه علیا گفت: این طرح در ۴۵ کیلومتری شهرستان میانه با هدف آبیاری حدود ۵۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه به صورت تحت فشار و رساندن آب تا ابتدای اراضی پایاب ساخته شده است.

میزان تولید سالانه آب شرب شهری و روستایی در آذربایجان شرقی حدود ۳۳۰ میلیون مترمکعب است که ۷۵ درصد تامین آب شرب استان از طریق آب منطقه ای و ۲۵ درصد نیز از طریق چاه های شرکت آب و فاضلاب تامین می شود.