پیش‌بینی بارش تگرگ در آذربایجان‌شرقی
پیش‌بینی بارش تگرگ در آذربایجان‌شرقی

تبریز-پایگاه خبری بامدادفردا-رییس اداره پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: از بعد از ظهر امروز (یکشنبه) تا اواخر فردا، بارش تگرگ همراه با غرش آذرخش نواحی مستعد استان را فرا می‌گیرد.

«محمد امیدفر»، روز یکشنبه در گفت و گویی افزود: بر اساس نقشه های پیش یابی هواشناسی، در این مدت گذر امواج تراز میانی جو و شرایط فصلی و محلی موجب افزایش ابر و بارش باران گاهی به صورت رگبار می شود.

وی با اشاره به احتمال برخورد آذرخش، اظهار کرد: برای پیشگیری از برخورد آذرخش، مردم در روزهای بارانی از رفتن به ارتفاعات و قرار گرفتن در زیر درختان در فضای باز خودداری کنند.

رییس اداره پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به شدت بارش ها، احتمال آبگرفتگی معابر و جاری شدن رواناب، سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها وجود دارد بنابراین مردم از اتراق در حریم رودخانه ها و مسیل ها و فعالیت های کوهنوردی خودداری کنند.

امیدفر، ادامه داد: از روز سه شنبه جوی پایدار در استان حاکم می شود.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

آذربایجان شرقی همواره زیر تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.