پرداختی به شهرداری ها منوط به تسویه حساب سرویس مدارس استثنایی شد
پرداختی به شهرداری ها منوط به تسویه حساب سرویس مدارس استثنایی شد

تبریز-پایگاه خبری بامدادفردا-استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: سازمان امور مالیاتی تا زمان دریافت صورت‌حساب تسویه هزینه رفت و آمد دانش‌آموزان مدارس استثنایی توسط شهرداری‌ها، هیچ پرداختی از محل ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده، نداشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری بامدادفردا از روابط عمومی آموزش و پرورش استان، مالک رحمتی در جلسه شورای آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با اشاره به مصوبه این شورا مبنی بر پرداخت هزینه سرویس ایاب و ذهاب مدارس استثنائی از سوی شهرداری ها، افزود: در صورتیکه شهرداری ها از این کار امتناع کنند سازمان امور مالیاتی با کسر هزینه ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنائی، اقدام به واریز به حساب شهرداری ها کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش، به نقش آموزش و پرورش در برگزاری انتخابات اشاره کرد و گفت: قسمت اصلی بار اجرایی انتخابات بر دوش این مجموعه بود و از هیات اجرایی و مجموعه آموزش و پرورش که در این موضوع مهم و سرنوشت ساز زحمات شبانه روزی کشیدند، تقدیر می کنم و انشالله در حوزه‌هایی که انتخابات به دور دوم کشیده است، این جدیت ادامه داشته باشد.

رحمتی با اشاره به وسعت حوزه کاری در دستگاه تعلیم و تربیت، بیان کرد: این خانواده بزرگ هم کار آموزشی و هم کار پرورشی انجام می‌دهد و در همین مدت کوتاه، شاهد توفیق و رشد و بالندگی در مجموعه آموزش و پرورش آذربایجان شرقی بودیم و به همین نسبت در شهرستان‌های مختلف هم آموزش و پرورش پای کار بوده و این قابل تقدیر است.

وی با تاکید بر لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود برای اعتلای آموزشی و تربیتی، اظهار کرد: کار در حوزه آموزشی، حد و اندازه ندارد و هر چه دنبال افزایش کیفیت باشیم، باز هم جا دارد، برای رسیدن به شرایط مطلوب باید خلاهای موجود را با تلاش مضاعف پر کنیم.

رحمتی با اشاره به دومین دستور جلسه مورد بررسی در شورای آموزش و پرورش آذربایجان شرقی مبنی بر سهم آزمون‌های نهایی در آزمون سراسری، گفت: آزمون متمرکز در سه مقطع دهم، یازدهم و دوازدهم کار بزرگی است و سرنوشت بسیاری از عزیزان در حال تحصیل با نتایج همین آزمون‌ها و در راستای عدالت آموزشی در سرتاسر نظام آموزشی و با برگزاری به شکل درست و متمرکز، رقم می‌خورد.

وی افزود: با توجه به افزایش میزان ضریب بیش از پیش نمرات آزمون‌های نهایی در سرنوشت تحصیلی دانش‌آموزان، باید همه امکانات را به میدان بیاوریم و آزمون را به بهترین شکل ممکن برگزار کنیم.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان شهرستان‌ها و بخش‌های کم‌تر توسعه یافته نمی‌توانند از کلاس کنکور بهره‌مند شوند؛ اما می‌توانند نمرات خوبی را در این آزمون متمرکز بگیرند، به همین دلیل متولیان موضوع با اتخاذ تدابیر امنیتی کافی برای برگزاری هر چه امن‌تر آزمون‌های نهایی، تلاش جدی داشته باشند.

رحمتی با بیان اینکه معلمی دارای جایگاهی مقدس و والاست و افزود: بعضی از شغل‌ها مانند معلمی از منصب و رسالت خاصی برخوردار هستند؛ باید دست معلمان را بوسید و قدر و منزلت این جایگاه مقدس را که سیره‌ای از انبیا و امامان است، دانست.

وی خاطرنشان کرد: تمام تلاش دولت برای رفع مشکلات معلمان است. معلمان با رفتار، گفتار و روش زندگی برای بسیاری از دانش‌آموزان الگو بوده و نظام تعلیم و تعلم دارای جایگاهی مقدس و معنوی است و قاطبه معلمان ما با همه کمبودها و ناملایمتی‌ها پای کار دانش‌آموزان هستند.

رحمتی با اشاره به تقدم تزکیه نفس و تربیت به تعلیم در قرآن کریم، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین کارها، تزکیه نفس و خودسازی، پرداختن به مسایل پرورشی و تربیتی و سپس، پرداختن به آموزش بوده و در قرآن هم به این موارد تاکید شده است و از این مفاهیم می‌توان در تربیت دانش‌آموزان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و برنامه‌ریزی در این خصوص، استفاده کرد.

وی ادامه داد: استفاده از مشاوران متخصص در مدارس، بسیاری از هزینه کردها در حوزه آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد و تهیه اطلس آسیب‌های اجتماعی و داشتن برنامه جدی در برخی مدارس نیز می‌تواند به پیشگیری از این آسیب‌ها کمک کند.

استاندار آذربایجان شرقی با بررسی سومین دستور جلسه، به رعایت اصول در شهرک‌سازی‌های جدید، تاکید کرد و گفت: اداره کل راه و شهرسازی از همان ابتدا به زیرساخت‌ها فکر کند و به فکر تامین راه، برق و امکاناتی مانند مدرسه باشد و اجازه ندهد، شهرکی بدون مدرسه ایجاد شود.

رحمتی همچنین با تاکید بر لزوم توجه ویژه به تامین مسکن فرهنگیان از محل نهضت ملی مسکن، بیان کرد: حاضر هستیم همان کارهایی که برای اساتید دانشگاه در این مورد را انجام دادیم، برای معلمان نیز انجام دهیم، آموزش و پرورش و راه و شهرسازی مکلفند از ظرفیت نهضت ملی مسکن برای معلمان به طور کامل استفاده کنند.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش ۲ بال پرنده‌ای هستند که بدون وجود یکی از آن‌ها، پرواز ممکن نیست، خاطرنشان کرد: چیزی که جامعه ما را به سمت رشد و بالندگی می‌برد، توجه همزمان به آموزش و پرورش است و یکی از دستاوردهای بعد از انقلاب هم همین است.

برگزاری امتحانات از ۲۶ اردیبهشت تا ۲۴ خرداد ماه

مدیرکل آموزش و پرورش استان نیز با قدردانی از همت و همکاری فرهنگیان در برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی به طرح دستورات جلسه مبنی بر سرویس مدارس استثنایی، برگزاری آزمون‌های نهایی و آخرین وضع زیرساخت‌های آموزشی پرداخت.

مسعود سعادتی گفت: از سال گذشته برای نخستین بار آزمون پایه دوازدهم به صورت نهایی برگزار شد و در نتایج کنکور ۴۰ درصد نقش داشت و در سال جاری نیز سه پایه دوازدهم، یازدهم و دهم به شکل نهایی برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت آزمون نهایی، اظهار کرد: ۲۳۲ حوزه امتحانی برای این منظور پیش‌بینی شده است و بیشترین حوزه در ناحیه یک تبریز خواهد بود.

وی با یادآوری اینکه نتایج آزمون‌های نهایی در سال آینده ۵۰ درصد و در سومین سال ۶۰ درصد در نتایج آزمون نهایی اثرگذار خواهد بود، گفت: با این شرایط شاهد تقویت نقش مدرسه و کلاس درس در آینده تحصیلی دانش آموزان خواهیم بود.

این مقام مسئول با اشاره به برگزاری امتحانات از ۲۶ اردیبهشت تا ۲۴ خرداد ماه، اضافه کرد: سازمان‌هایی که مسئولیت‌هایی در خصوص تامین ملزومات برگزاری امتحانات‌ دارند؛ لازم است پای کار باشند تا مشکلی از این جهت به وجود نیاید.

در این جلسه از مدیران تعدادی از مدارس موفق نواحی ۲ و ۴ تبریز و مناطق اهر و عجبشیر، قدردانی شد و حکم ریاست شورای آموزش و پرورش استان از طرف وزیر به استاندار آذربایجان شرقی، اهدا شد.

همچنین معرفی نماینده تام‌الاختیار از سوی شهرداری به اداره آموزش و پرورش استثنایی و تشکیل کارگروه مشترک بین ۲ ارگان ذی‌ربط جهت انجام هر چه بهتر امور از جمله پیشنهادات مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در این جلسه بود که به تایید استاندار رسید.