وزیر کشاورزی زیمبابوه: با همکاری ایران درصدد تحول در بخش کشاورزی هستیم
وزیر کشاورزی زیمبابوه: با همکاری ایران درصدد تحول در بخش کشاورزی هستیم

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- وزیر کشاورزی، شیلات، آب، اقلیم و توسعه روستایی جمهوری زیمبابوه گفت: به دنبال تغییرات اساسی در کشاورزی زیمبابوه هستیم چرا که پیشرفت در این حوزه می تواند زندگی مردم و اقتصاد کشور را توسعه دهد و برای رسیدن به این هدف، بهبود وضعیت مکانیزاسیون کشاورزی و خرید تراکتور از ایران را در برنامه داریم.

« انکسیوس جونگو ماسوکا » روز سه شنبه در جریان سفر یک روزه به تبریز و دیدار با استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به روابط حسنه دو کشور و سفر رئیس جمهور زیمباوه در سال ۲۰۲۲ به ایران، گفت: جلسه ای که روز گذشته با وزیر جهادکشاورزی ایران داشتم بسیار سازنده بود و امیدواریم بتوانیم همکاری های خوبی را در آینده نزدیک داشته باشیم.

وی با اشاره به علاقه زیمباوه به همکاری در عرصه های دانش بنیان و بازدید از موسسه واکسن و سرم سازی رازی، گفت: این مجموعه بسیار بزرگ که توسط دانشمندان ایرانی بنا شده است، تحسین برانگیز است و امیدواریم مجموعه این چنینی هم در کشور ما راه اندازی شود.

وزیر کشاورزی، شیلات، آب، اقلیم و توسعه روستایی جمهوری زیمبابوه نیاز این کشور در حوزه مکانیزاسیون را ۲۰ هزار تراکتور اعلام کرد و ادامه داد: در حال حاضر ما تنها یک هزار تراکتور داریم و قصد داریم به هدف گذاری خود در این حوزه برسیم.

وی بازدید از مجموعه شیر پگاه آذربایجان شرقی را یکی دیگر از برنامه سفر خود به آذربایجان شرقی اعلام کرد و گفت: ما به تولید ۱۵۰ میلیون لیتر محصولات لبنی در سال نیاز داریم که در حال حاضر توان کشور ما ۹۰ میلیون لیتر است و به همین دلیل با بازدید از این مجموعه قصد داریم تا راه های افزایش تولید لبنیات را در زیمباوه فراهم کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: با توجه به زمینه های همکاری موجود هیچ مانعی در مسیر ارتباط دو کشور ایران و زیمباوه وجود نداشته و همکاری دو کشور می تواند منطبق با منافع ملی شکل گیرد.

زین العابدین خرم در دیدار با وزیر کشاورزی، شیلات، آب، اقلیم و توسعه روستایی جمهوری زیمبابوه گفت: امیدواریم این سفر سرآغاز مناسبی در راستای گسترش همکاری های بین دو کشور باشد که اشتراکات فراوانی با هم دارند.

وی با اشاره به اینکه استان آذربایجان شرقی در حوزه کشاورزی یکی از استان‌های غنی کشور می باشد، اظهار کرد: این استان تقریبا در تامین اکثر نیازمندیهای جمعیت استان خودکفا بوده و می‌تواند ارائه دهنده کمک های زیادی در این زمینه باشد چرا که در بسیاری از حوزه ها رتبه اول تا سوم کشوری را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی در حوزه تولید پروتئین خودکفا بوده و در حوزه تولید غلاتی مانند گندم و سایر غلات حرفی برای گفتن دارد، افزود: در حوزه گلخانه‌ای نیز بزرگترین گلخانه خاورمیانه در این استان آذربایجان شرقی قرار داشته و از صادر کننده های محصولات گلخانه‌ای به شمار می آید.

خرم ادامه داد: آذربایجان شرقی همچنین در حوزه تخم مرغ و عسل رتبه اول و دوم کشوری را داراست و در حوزه کشت آبی در آینده ای نزدیک یکی از استان های برتر خواهد بود.

وی اظهار کرد: در حوزه دامپزشکی در سطح کشور و پرورش دام سبک و سنگین جزو استان های برتر بوده که علاوه بر خودکفایی توانایی اقدام برای صادرات را داراست.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه این استان در سال‌های اخیر ۶ میلیون تن تولیدات کشاورزی داشته است، گفت: در سال جاری مرکز تحقیقات کشاورزی به عنوان دهکده تحقیقات کشاورزی در استان شکل گرفته و توانسته است بخش عمده ای از تولیدات کشورزی را بومی کرده و شرایط خوبی برای تامین نیاز غذایی و کالری کشور فراهم کند.

خرم با بیان اینکه یکی از برنامه های راهبردی ما امنیت غذایی کشور و استان و در واقع تامین امنیت غذایی کامل است، گفت: در این رابطه با کشورهای همسایه مانند ترکیه، ارمنستان، آذربایجان و کشورهای اوراسیا در تعامل هستیم تا در رابطه با کشت فراسرزمینی با این کشورها همکاری کنیم.

وی گفت: امیدوارم سفر وزیر کشاورزی، شیلات، آب، اقلیم و توسعه روستایی جمهوری زیمبابوه و هیئت همراه موجب آشنایی با ظرفیت های استان آذربایجان شرقی شده و زمینه های همکاری بین دو کشور را فراهم آورد.

خرم با اشاره به اولویت دولت سیزدهم در ارتقای همکاری با کشورهای آفریقایی افزود: با توجه به زمینه های همکاری موجود هیچ مانعی در مسیر ارتباط دو کشور وجود نداشته و همکاری دو کشور می تواند منطبق با منافع ملی شکل گیرد.

وی خاطرنشان کرد: صنایع منطبق با کشاورزی در استان آذربایجان شرقی همانند کارخانه بزرگ تراکتورسازی فراتر از سطح یک استان بوده که علاوه بر تامین نیاز کشور می تواند اقدام به صادرات نیز کند.

زیمبابوه با نام رسمی جمهوری زیمبابوه کشوری محصور در خشکی واقع در جنوب آفریقا است. این کشور با ۱۵ میلیون نفر جمعیت، پایتخت و بزرگترین شهر آن هراره است. کشاورزی، دو سوم نیروی کار این کشور را در بردارد. تنباکو، نیشکر، ذرت، پنبه و گندم بخشی از صادرات این کشور هستند و منابع طبیعی آن شامل زغال سنگ، طلا، پنبه نسوز و نیکل می شود. تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۷ میلیارد دلار آمریکا بوده است. محصولات وارداتی این کشور شامل ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی، محصولات کارخانه‌ای، مواد دارویی، سوخت می‌شود.