واحد صنعتی راکد دیروز در آذربایجان شرقی،صادرکننده ۶ میلیون دلاری امروز شد
واحد صنعتی راکد دیروز در آذربایجان شرقی،صادرکننده ۶ میلیون دلاری امروز شد

تبریز-پایگاه خبری بامدادفردا- مدیرعامل واحد صنایع غذایی احیا شده در تبریز گفت: واحد صنعتی ورشکسته‌ای که خط تولید آن بعد از یک دهه توقف، دوباره احیا شد، سال جاری در قالب یک صادرکننده موفق در صحنه تجارت خارجی حاضر شده است.

«محمدرضا صادق نژاد»، روز چهارشنبه در جریان دهمین اردوی «راویان پیشرفت» برای بازدید خبرنگاران و اصحاب رسانه از واحدهای احیا شده در آذربایجان شرقی افزود: این مجموعه ورشکسته به نام شرکت آرین تبریز، در سال ۱۳۸۰ تاسیس و بعد از ۲ سال به بهره برداری رسیده بود و تا سال ۱۳۸۵ در زمینه تولید محصولات صنایع غذایی فعالیت داشت.

وی با بیان اینکه این واحد تا سال ۹۱ نیز به صورت فصلی و مقطعی به فعالیت خود ادامه داد، اظهار کرد: فعالیت این مجموعه از سال ۱۳۹۱ به طور کامل متوقف شد و تا سال ۱۴۰۱ تعطیل و راکد بود.

مدیرعامل واحد صنایع غذایی تعذیه سالم «اوژن» گفت: در جریان سیاست های دولت سیزدهم برای احیای واحدهای تولیدی راکد در استان ها، پیشنهاد راه اندازی این مجموعه به صورت اجاره موقت از سوی دادگستری آذربایجان شرقی به بنده ارایه شد و من نیز با کمک ۲ نفر از شرکای تجاری خود دوباره این مجموعه تولیدی را راه اندازی کردیم.

صادق نژاد، با تاکید بر اینکه بازرگانی بازوی اصلی تولید است، ادامه داد: برای موفقیت در احیای این واحد تولیدی و حضور موفق در بازارهای داخلی و خارجی، بازارهای هدف شناسایی و متناسب با آن تولید در این مجموعه آغاز شد.

وی مساحت این مجموعه تولیدی را ۲۰ هکتار اعلام کرد و یادآور شد: این مجموعه دارای پنج هزار مترمربع زیربنا بوده و به آزمایشگاه های پیشرفته مجهز است و در این آزمایشگاه ها، آزمایش های مختلفی بر روی محصولات تولیدی انجام می شود تا از سلامت آن ها اطمینان حاصل شود.

وی گفت: در این واحد تولیدی انواع فرآورده های غذایی ارگانیک و بدون استفاده از مواد نگهدارنده و شیمیایی از میوه ها تولید و علاوه بر تامین نیاز داخلی به بازارهای خارجی نیز صادر می شود.

صادق نژاد، ادامه داد: هم اکنون در این واحد تولیدی، رب صادراتی و انواع پوره سیب، فلفل دلمه ای و کدو حلوایی تولید و صادر می شود و در آینده نزدیک پوره بادمجان سیاه نیز تولید خواهد شد.هم اکنون در این واحد تولیدی، رب صادراتی و انواع پوره سیب، فلفل دلمه ای و کدو حلوایی تولید و صادر می شود و در آینده نزدیک پوره بادمجان سیاه نیز تولید خواهد شد.

وی یادآور شد: محصولات تولیدی این مجموعه به صورت پاستوریزه و استرلیزه در بسته بندی های مخصوص به کشورهای روسیه، ایتالیا، بلغارستان، صربستان، چین و اوکراین و به تازگی نیز پوره فلفل به انگلستان و آلمان صادر شده است.

مدیرعامل این واحد صنایع غذایی گفت: در زمان کنونی خط یک این مجموعه راه اندازی شده و در این خط ۶۰ نفر مشغول به کار شدند و تلاش می شود خطوط ۲ و ۳ آن نیز در آینده نزدیک راه اندازی شود.

صادق نژاد، ادامه داد: برای راه اندازی خط یک این مجموعه تولیدی حدود ۸۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده و برای رفع نواقص و مشکلات خطوط ۲ و ۳ و راه اندازی آن به ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری نیاز است.برای راه اندازی خط یک این مجموعه تولیدی حدود ۸۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده و برای رفع نواقص و مشکلات خطوط ۲ و ۳ و راه اندازی آن به ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری نیاز است.

وی میزان سرمایه در گردش برای تامین مواد اولیه مورد نیاز این مجموعه را سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعلام و اظهار کرد: از برنامه های آتی این مجموعه، تولید سُس های میوه و پاستیل میوه است تا در اختیار کودکان و نوجوانان قرار گیرد و آن ها بتوانند از محصولات ارگانیک و سالم استفاده کنند.

صادق نژاد با بیان اینکه فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران برای راه اندازی مجدد واحدهای راکد با مشکلات زیادی به ویژه در حوزه حقوقی و قضایی مواجه می شوند، پیشنهاد کرد: برای تسریع در حل این مشکلات و ایجاد انگیزه در سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در واحدهای راکد و غیرفعال استان، شعبه ویژه ای در داگستری ایجاد شود تا مسایل حقوقی این واحدها پیگیری و رفع کند.

برای تسریع در حل این مشکلات و ایجاد انگیزه در سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در واحدهای راکد و غیرفعال استان، شعبه ویژه ای در داگستری ایجاد شود تا مسایل حقوقی این واحدها پیگیری و رفع کند.

صادق نژاد، افزود: روند رسیدگی و تعیین تکلیف واحدهای راکد استان به کندی انجام می شود بنابراین ضروری است کارگروهی قضایی، امنیتی و اجرایی در این زمینه تشکیل شود تا مشکلات واحدهای راکد و غیرفعال در آن ها طرح و زمینه های راه اندازی آن ها برای علاقه مندان و سرمایه گذاران فراهم شود.

وی یادآور شد: در صورت راه اندازی چنین کارگروهی و تسریع در رسیدگی به پرونده های واحدهای راکد و غیرفعال استان، انگیزه سرمایه گذاران برای فعال سازی و راه اندازی مجدد این واحدها افزایش می یابد.

در جریان دهمین اردوی راویان پیشرفت آذربایجان شرقی، خبرنگاران و اصحاب رسانه استان از بخش های مختلف این مجموعه تولیدی بازدید کرده و در جریان فعالیت آن قرار گرفتند.