نقش آفرینی صنعت حمل و نقل آذربایجان شرقی در ارتباطات بین الملل
- شناسه خبر: 17028
- تاریخ و زمان ارسال: 8 آذر 1402 - 08:59
- نویسنده: bf_admin

جبارعلی ذاکری روز چهارشنبه در گفت و گویی، اظهار کرد: باید توجه داشت که توسعه راه ها و بسط صنعت ترانزیت(حمل و نقل) یکی از مهمترین و بزرگترین راهکارهای توسعه پایدار است که این موضوع با توجه به شرایط عمومی و اختصاصی آذربایجان شرقی باید در اولویت برنامه های اقتصادی قرار بگیرد.
وی آذربایجان شرقی را به علت همجواری با چند کشور و نزدیکی به اروپا و قفقاز یکی از منحصر به فردترین مناطق کشور برای توسعه راه ها قلمداد و اظهار کرد: همین موضوع موجب شده است در دولت سیزدهم توجه ویژه ای به اجرا و تکمیل آزاد راه ها در استان شود.
ذاکری با بیان اینکه در حال حاضر حدود یازده درصد آزاد راه های ایران در آذربایجان شرقی قرار دارد، یادآور شد: اجرای چند طرح مهم آزادراهی می تواند این میزان سهم را افزایش داده و جایگاه استان را در اقتصاد ترانزیت (حمل و نقل) محور ارتقا دهد.
وی آزاد راه تبریز- مرند – بازرگان را یکی از طرح های سه گانه مهم حوزه راه و ترابری استان برشمرد و افزود: این طرح با سرمایه گذاری ۵۰ به ۵۰ توسط دولت و سرمایه گذاری خصوصی در دست اجراست.
ذاکری مجموع سرمایه گذاری طرح یاد شده را ۱۵۰ هزار میلیارد ریال اعلام و اضافه کرد: فاز اول این طرح از تبریز تا صوفیان با هزینه ۱۵ هزار میلیارد ریال قابل بهره برداری است.
وی اجرای فاز بعدی آزادراه تبریز- مرند – بازرگان از صوفیان تا مرند را نیازمند سرمایه گذاری ۳۰ هزار میلیارد ریالی اعلام کرد و ادامه داد: بقیه این طرح نیز باید توسط سرمایه گذاران ادامه یابد.
وی اجرای فاز بعدی آزادراه تبریز- مرند – بازرگان از صوفیان تا مرند را نیازمند سرمایه گذاری ۳۰ هزار میلیارد ریالی اعلام کرد و ادامه داد: بقیه این طرح نیز باید توسط سرمایه گذاران ادامه یابد.
ذاکری آزاد راه تبریز – ارومیه را از دیگر طرح های مهم آذربایجان شرقی نام برد و گفت: این طرح در تعداد ۶ قطعه تقسیم بندی شده است که تاکنون قطعه های یک و سه به اتمام رسیده و قطعه ششم نیز در دست عملیات اجرایی است.
به گفته وی برای اجرای قطعه ششم آزاد راه فوق ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
ذاکری ادامه داد: برای اجرای قطعات ۲، چهار و پنج آزاد راه تبریز- ارومیه ۱۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری لازم است.
وی آزاد راه مراغه – هشترود را سومین طرح مهم و اثرگذار اقتصادی آذربایجان شرقی بیان و اضافه کرد: این طرح نیز به صورت ۵۰؛۵۰ توسط دولت و بخش خصوصی طراحی شده است که فاز اول آن به طول ۳۲ کیلومتر امسال به پایان می رسد.
ذاکری اعتبار مورد نیاز برای فاز اول این طرح را چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعلام و از اینکه این طرح بسیار دیر آغاز شد، ابزار گلایه و تاسف کرد.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد در اسرع وقت سرمایه گذار فاز دوم آزاد راه مراغه – هشترود مشخص و عملیات اجرایی آن آغاز شود.
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: با به بهره برداری رسیدن طرح های آزادراهی یاد شده این استان موقعیت ژئوپلتیک(جغرافیای سیاسی) خود در منطقه را احیا کرده و در اقتصاد ایران، قفقاز و نقطه اتصال به اروپا نقش کلیدی خواهد داشت.
ذاکری ادامه داد: بدین ترتیب آذربایجان شرقی در کریدور شرق به غرب و شمال – جنوب نقش آفرین می شود.
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد