مناطق حاشیه دریاچه ارومیه مستعد پرورش شتر است
مناطق حاشیه دریاچه ارومیه مستعد پرورش شتر است

تبریز- بامدادفردا-معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به تداوم خشکسالی در استان و حرکت سیمای زراعی منطقه به ویژه نواحی دریاچه ارومیه به سمت رویش گیاهان خودرو و پوشش گیاهی فقیر، این مناطق مستعد پرورش شتر است.

حبیب شریفیان، روز دوشنبه در گفت ‌و گو با خبرنگاران با اشاره به تغییرات اقلیمی استان، افزود: در این راستا حیوانات چراکننده منطقه نیز باید تغییر کنند و پوشش گیاهی متفاوتی که بر اثر خشکسالی در حوزه دریاچه ارومیه و یا سایر نواحی ایجاد می‌شود، مناسب تغذیه شترها است.

وی با اشاره به پرورش یک هزار و ۷۰۰ شتر تک کوهان در استان، اظهار داشت: شترها از علوفه‌ی رویش یافته در مراتع که به عنوان علف هرز مهاجم و نامطلوب برای حیوانات محسوب می‌شود، به صورت هرس تغذیه می‌کنند و ریشه گیاهان از خاک جدا نمی‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: اکنون شترهای استان عمدتا در شهرستان‌های تبریز، اسکو، کلیبر، میانه و هریس مستقر پرورش می یابند و حمایت‌های لازم از طریق صدور پروانه و تخصیص نهاده و تسهیلات به این واحدها انجام می‌ شود.

شریفیان، با بیان اینکه پرورش شتر در استان به صورت صنعتی نبوده و شترها به شکل روستایی و آزاد در مراتع چرا می‌کنند، ادامه داد: شترهای دوکوهان به خصوص نوع نر آن از نظر جثه و وزن بر شتر تک کوهان برتری دارند و در سال‌های گذشته نیز ۲ شتر دوکوهان نر از منطقه مغان اردبیل به شترداران استان تحویل شد که بهره برداران نتوانستند از آن‌ها مراقبت و نگهداری کنند.

وی با اشاره به اینکه شترهای دوکوهانه به صورت محدود در شهرستان میانه، مرند و مناطق عشایرنشین نگهداری می‌شوند، یادآوری کرد: استقبال دامداران از پرورش شتر دوکوهان و مستعد بودن منطقه موجب شده تا بهره برداران شترها را حتی از نقاط کویری و منطقه مغان برای پرورش به این مناطق انتقال دهند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: با دو رگ گیری شترهای دوکوهان و تک کوهان می توان شترهایی سطح بالا از لحاظ وزنی و راندمان عملکرد پرورش داد تا صرفه اقتصادی بالایی نیز داشته باشند.

شریفیان، افزود: گوشت و شیر شتر مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی مصرف گوشت آن در استان زیاد مرسوم نبوده اما در مناطق حاشیه کویر بازار خوبی دارد و می‌توان از شترها در راستای اصلاح مراتع نیز سود برد.

وی اظهار داشت: اکنون صادرات رسمی شتر از استان انجام نمی شود اما ممکن است به صورت غیررسمی و محدود توسط اشخاص به شکل خصوصی صادر شود.