قطعی برق چاه‌های کشاورزی در آذربایجان شرقی؛ با رضایت یا بدون رضایت کشاورزان؟
قطعی برق چاه‌های کشاورزی در آذربایجان شرقی؛ با رضایت یا بدون رضایت کشاورزان؟

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- با فرا رسین فصل تابستان و افزایش مصرف برق در آذربایجان‌شرقی، برنامه‌های خاموشی در صنایع مختلف اعلام شده و در این میان ابهاماتی در حوزه وضعیت برق چاه‌های کشاورزی استان وجود دارد که داد کشاورزان را در آورده است.

بخش کشاورزی که ارتزاق میلیون‌ها نفر از طریق آن انجام می‌گیرد، بی‌شک یکی از مهم‌ترین حوزه‌ها برای برنامه ریزی‌ کلان محسوب شده و از سال‌های متمادی با مشکلات بسیاری مواجه است. بحران آب، یکی از چالش‌های اساسی این عرصه بوده و تامین آب مزارع و باغات بسیاری از طریق چاه میسر می‌شود. با توجه به وضعیت تامین برق در آذربایجان شرقی و به خصوص تبریز، صنایع مختلفی با خاموشی مواجه بوده و در این میان زمزمه‌هایی از وضعیت نامطلوب قطعی برق چاه‌های کشاورزی استان شنیده می‌شود که غیرقابل قبول با ماهیت این بخش و اهمیت فعالیت شبانه روزی بهره برداران است.

عطااله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران و نماینده تولیدکنندگان استراتژیک ترین محصول کشور، در جلسه‌ای با حضور جهادگران عرصه امنیت غذایی آذربایجان شرقی با استاندار، گفته است: کشاورزان از ابتدای انقلاب اسلامی همواره در صحنه مجاهدت حضور داشته و همراه تصمیمات کلان جمهوری اسلامی بوده‌اند اما علی رغم زحمات و مشقات فراوانی که این قشر متحمل می‌شوند، این روزها شاهد هستیم که برق چاه‌های کشاورزی استان بدون اطلاع به کشاورزان از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۸ عصر خاموش می‌شود.

وی با بیان این‌که این شرایط از حدود یک ماه گذشته برقرار است، ادامه داده است: شرکت برق منطقه‌ای موظف به تامین برق با ولتاژ مناسب برای کشاورزان بوده اما نه تنها این امر به درستی انجام نمی‌گیرد بلکه با قطع برق چاه‌ها بدون اطلاع به کشاورزان منجر به ضرر این قشر زحمتکش شده و حتی گاهاً دستگاه‌های بهره برداران در اثر این خاموشی از کار افتاده‌اند و ضرر سنگینی را متحمل کشاورزان زحمت ساخته‌اند.

وی گفته است: کشاورزان از چنین وضعیتی گله داشته و خواهان رسیدگی هستند که چرا برق آن‌ها به مدت هفت ساعت در روز قطع می‌شود، بدون این‌که به آن‌ها اطلاعی داده شود.

هاشمی هم‌چنین از وضعیت برق رسانی به کشاورزان متقاضی انتقاد کرده و افزوده است: وقتی تنها بانک کشاورزی تامین کننده تسهیلات بخش کشاورزی باشد و سایر بانک‌ها همکاری لازم با این بخش نداشته باشند، فقط منجر به فرار سرمایه خواهد شد.

قطعی بی برنامه برق چاه‌های کشاورزی در سایر استان‌ها هم دیده شده و این موضوع تنها مختص به آذربایجان شرقی نیست. کشاورزان بسیاری هستند که بر اثر قطعی برق، جدال‌هایی بر سر حق‌آبه خود داشتند و یا موتورهای پمب مزرعه‌شان سوخته و باعث شده تا کیفیت و کمیت محصول تولیدی کاهش یابد. موضوعی که زنگ خطری را برای بخش کشاورزی و به خصوص امنیت غذایی کشور به صدا درمی‌آورد.

البته اکبر فتحی، رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص قطعی برق چاه‌های کشاورزی استان، می‌گوید: با وجود مشکلاتی در تامین برق استان اما تاکید استاندار محترم بر  اهمیت تداوم فعالیت بدون وقفه بخش کشاورزی بوده و در این راستا هیچ مجوزی مبنی بر قطعی برق چاه‌های کشاورزی استان صادر نشده و برق چاه‌های کشاورزی استان بر این اساس قطع نمی‌شود.

این موضوع در حالی است که حسامی، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز از رایگان شدن تعرفه برق کشاورزان همکار با این شرکت در طول ایام پیک تابستان ۱۴۰۱ خبر می‌دهد.

وی می‌گوید: مشترکان بخش کشاورزی در حوزه‌ی شهرستان‌های تبریز، اسکو و آذرشهر می‌توانند با عقد تفاهم‌نامه همکاری با مدیریت توزیع برق شهرستان خود از برق رایگان برخوردار شوند.

وی ادامه می‌دهد: این مشترکان با عقدتفاهم نامه همکاری با شرکت و تعدیل بار مصرفی خود در پنج ساعت اوج مصرف، از ۱۹ ساعت برق رایگان در روز برخوردار شوند.

حسامی می‌افزاید: استفاده ۱۹ ساعته از برق رایگان در ساعات غیرپیک از نظر اقتصادی مشوق بسیار خوبی برای مشترکان کشاورزی است و این مشترکان می‌توانند به‌راحتی با جابجایی ساعت مصرف خود پاداش همکاری دریافت کنند و امید است کشاورزان با درنظر گرفتن شرایط دشوار صنعت برق برای تامین برق کشور در فصل تابستان همکاری لازم را با شرکت توزیع نیروی برق تبریز داشته باشند.

بر اساس گفته‌ی وی؛ عدم آبیاری در ساعات گرم روز، یکی از اصول علمی کشاورزی نیز محسوب می‌شود چرا که در این ساعات به دلیل گرمای هوا و تبخیر بسیار آب، ضمن اتلاف منابع آب و انرژی، باعث آسیب به گیاهان نیز می‌شود. از این رو کشاورزان محترم می‌توانند از طریق تماس با شماره تلفن ۱۲۱ و کسب اطلاعات بیشتر، ضمن انعقاد تفاهم‌نامه همکاری و رعایت شرایط تفاهم‌نامه، از برق رایگان در ماه‌های خرداد تا شهریور بهره‌مند شوند.

بر اساس این گزارش؛ انتظار می‌رود تا برنامه‌ای مشخص برای تصمیم گیری‌ در خصوص وضعیت برق چاه‌های کشاورزی استان انجام بگیرد و در کنار تامین برق با ولتاژ مناسب، گفته‌ی مدیرعامل شرکت توزیع برق تبریز صحت داشته و پیش از عقد تفام نامه همکاری با کشاورزان نسبت به قطعی برق آن‌ها اقدام نشود.

  • منبع خبر : ایسنا