فعالیت بیش از ۳۰۰ شرکت داخلی و خارجی در منطقه آزاد ارس
فعالیت بیش از ۳۰۰ شرکت داخلی و خارجی در منطقه آزاد ارس

تبریز-پایگاه خبری بامدادفردا- مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس و رئیس هیات مدیره این سازمان از فعالیت بیش از ۳۰۰ شرکت داخلی و خارجی در این منطقه خبر داد.

مجید کیانی در نشست خبری با حضور خبرنگاران آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه ۱۲ خوشه صنعتی در این منطقه آزاد تجاری وجود دارد، گفت: در سال رشد تولید و مهار تورم توجه ویژه ای به گسترش خط تولید واحدهای صنعتی و تسهیل مسائل صنعتگران و رفع چالش ها داشتیم.
وی با بیان اینکه قریب به ۳۰۰ واحد تولیدی صنعتی در منطقه آزاد ارس فعال است، افزود: ارس صنعتی ترین منطقه آزاد کشور است و سال ۱۴۰۱ شاهد افزایش حجم تولید، صادرات و ارزش بودیم.
کیانی اضافه کرد: آمارها نشان دهنده ظرفیت منطقه آزاد ارس در حوزه صنعت است و در تلاش هستیم فضاهای جدید برای توسعه منطقه و واحدهای تولیدی ایجاد کنیم.
وی با تاکید بر اینکه رشد تولید و رفع موانع تولید از سیاست های منطقه آزاد ارس بود، گفت: در این راستا ارس دومی در حال تولد است و فاز سوم توسعه در حال اتمام است.
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس با اشاره به اینکه ۲۳۶ هکتار اراضی برای توسعه منطقه جدید صنعتی ایجاد شد، ادامه داد: تولیدات صنعتی در سه ماهه اول سال ۱۴۰۲، به بالغ بر ۵۲ هزار تن رسید و تولیدات کشاورزی در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۳۳ هزار تن بود و صادرات ۱۱۰ درصد افزایش داشت.
کیانی با بیان اینکه خوشه های صنعتی باید مکمل یکدیگر باشند تا چرخه ارزش تولید حفظ شود، افزود: در حال حاضر واحدهای صنعتی منطقه آزاد ارس در عرصه های فولاد، خودرو، صنایع ساختمانی، آرایشی بهداشتی، غذایی، نساجی، شیمیایی و… فعال هستند و مکمل خوشه های استان نیز هستند و نیازها، مواد اولیه و اقلام مورد نیاز یکدیگر را تامین می‌کنند.
وی همچنین با تاکید بر اینکه صنایع فعال در منطقه آزاد ارس دوستدار محیط زیست هستند، گفت: بیشتر محصولات تولیدی باید صادرات محور و دوستدار محیط زیست باشد چرا که جلفا و ارس در مرز سه منطقه حفاظت شده قرار دارد و مسائل زیست محیطی باید توجه ویژه داشت.
کیانی به تقویت تعامل ارس با اتاق بازرگانی تبریز و جلفا نیز اشاره کرد و افزود: برخی ارگان های استان با منطقه آزاد زاویه داشتند و مقاومتی در بدنه دولتی برای همکاری وجود داشت اما با تعاملات و جلسات مکرر با استاندار به مرور مشکلات کاهش یافت.
وی به تشکیل کارگروه های تخصصی برای حل مشکلات منطقه نیز اشاره کرد و ادامه داد: مهترین مسئله برنامه ریزی بود، برنامه میان مدت سه ساله ای تهیه شد و طبق این برنامه سیاست گذاری، راهبردها و پروژه ها مشخص شد که اکنون در قالب ۱۱۶ پروژه شاهد اجرای ان هستیم.
وی با بیان اینکه تبدیل شدن به قطب گردشگری یکی از سیاست های اصلی بود و نتایج خوبی از این حوزه گرفته شد، گفت: ارس دومین ژئو پارک ایران را داراست.
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد ارس اضافه کرد: اولین نمایشگاه خارجی منطقه آزاد ارس در ایروان در راستای توسعه صادرات و افزایش سرمایه گذاری برگزار خواهد شد.
وی همچنین تخصصی کردن بازارهای جلفا به منظور دسته بندی صنایع در فروش را از دیگر برنامه های این منطقه ازاد خواند.