فرهنگ فولکلوریک آذربایجان به گردشگران نوروزی در آلاچیق‌های عشایری معرفی می شود
فرهنگ فولکلوریک آذربایجان به گردشگران نوروزی در آلاچیق‌های عشایری معرفی می شود

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌شرقی با اشاره به پرپایی ۱۷ آلاچیق عشایری ویژه نوروز در سطح استان، گفت: فرهنگ فولکلوریک آذربایجان در این آلاچیق‌ها برای گردشگران و مسافران نوروزی معرفی می شود.

سیدمحمدحسن آل هاشم، روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه این آلاچیق ها در راستای برنامه‌های ستاد مرکزی خدمات سفر برای استقبال و پذیرایی از گردشگران و میهمانان نوروزی برپا شده است، افزود: در این آلاچیق ها گردشگران و مسافران نوروزی با فرهنگ ناب عشایر آذربایجان شرقی نیز آشنا می شوند.

وی اظهار کرد: با ایجاد مراکز گردشگری در مناطق عشایری و برپایی آلاچیق ها، علاوه بر جذب گردشگر و مسافر و ایجاد محیطی شاد و ایمن برای گردشگران، زمینه آشنایی آنان با توانمندی های جامعه عشایری و عرضه تولیدات عشایر منطقه به گردشگران و مسافران نوروزی فراهم می شود.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه این مراکز همچنین موجب رونق اقتصادی عشایر منطقه می شود، گفت: این آلاچیق ها در سطح شهر تبریز و ورودی شهرستان های خداآفرین، اهر، کلیبر و جلفا برپا شده است.

آل هاشم ادامه داد: علاوه بر ایجاد اقامتگاه برای مسافران و گردشگران نوروزی استان در این مناطق، در این آلاچیق ها گردشگران و مسافران نوروزی با آداب و رسوم و فرهنگ میهمان نوازی جامعه عشایری استان آشنا می شوند.

وی یادآور شد: با توجه به استقبال گردشگران و مسافران نوروزی از این آلاچیق ها در سال های گذشته، پیش بینی می شود در ایام نوروز امسال نیز مسافران نوروزی و گردشگران از این آلاچیق ها استقبال کنند.

آذربایجان شرقی با اقلیم متنوع، مراتع و جنگل های سرسبز و کوه های مرتفع یکی از استان های عشایرنشین کشور است.

عشایر آذربایجان شرقی از ۲.۴ میلیون هکتار مراتع استان حدود یک میلیون هکتار را در اختیار دارند که بیش از ۵۰ درصد از این مراتع درجه یک می باشد؛ علاوه بر فعالیت های تولیدی و کشاورزی در بین خانوارهای عشایری، بافت قالی و قالیچه، گلیم و ورنی و سایر موارد از جمله جوراب، جاجیم، خورجین، دستکش و کلاه نیز رواج دارد.

از جمعیت سه میلیون و ۹۰۰ هزار نفری آذربایجان شرقی ۲ درصد را عشایر تشکیل می دهد که با این جمعیت اندک اما پرکار، حدود ۲۰ درصد جمعیت دام سبک استان را در اختیار داشته و نقش چشمگیری در تولید محصولات دامی و لبنی بر عهده دارند.

بر اساس نتایج پایه اولین سرشماری ثبتی مبنایی عشایر کوچنده کشور در سال ۱۳۹۹، جمعیت عشایری آذربایجان شرقی در دوره قشلاقی هفت هزار و ۸۹۱ خانوار با جمعیت ۳۲ هزار و ۴۵۵ نفر و در دوره ییلاقی ۱۳ هزار و ۹۶۷ خانوار با جمعیت ۵۵ هزار و ۳۰۲ هزار نفر است.

ایلات عشایری آذربایجان شرقی شامل ۲ ایل شاهسون و قره داغ است.

اسکو، اهر، بستان آباد، بناب، تبریز، جلفا، چاراویماق، خداآفرین، سراب، شبستر، عجب شیر، کلیبر، مراغه، مرند، ملکان، میانه، ورزقان، هریس و هشترود شهرستان های عشایرنشین هستند.

عشایر استان به طور متوسط سالانه حدود ۱۱۲ تن گوشت قرمز، ۹ هزار و ۵۰۰ تن پشم، ۲۳۰ تن شیر خام، ۹ هزار و ۵۰۰ مترمربع قالی و قالیچه و ۱۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع ورنی تولید می کنند.