ضرورت توسعه کیفی تشکل‌های زیست محیطی
ضرورت توسعه کیفی تشکل‌های زیست محیطی

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا-مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: با توجه به نقش مهم تشکل‌های مردمی در توسعه حفاظت از محیط زیست، توسعه کیفی این تشکل‌ها ضروری است.

شهنام اشتری روز چهارشنبه در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری با آموزش و پرورش استان، افزود: ظرفیت‌ سازی برای توسعه کیفی تشکل‌های مردمی به خصوص انجمن‌های دانش‌آموزی و نیز گسترش فعالیت‌های فوق‌برنامه مدارس در حوزه های زیست محیطی جزو اهداف مهم و اصلی این تفاهم نامه است و تلاش هر دو مجموعه را طلب می کند.

وی گفت: متناسب سازی فعالیت های زیست محیطی با نیازهای آموزشی دانش آموزان، غنی‌سازی اوقات فراغت دانش آموزان با اجرای برنامه‌های تفریحی، فرهنگی، ورزشی و بهداشتی، آشنایی و حفظ محیط‌ زیست در کانون‌ های فرهنگی-تربیتی توسط معاونت پرورشی و پژوهش سراها و پارک‌های علم و فناوری و دخالت دادن مجتمع‌های ورزشی و سلامت از مفاد دیگر این تفاهم نامه است.

اشتری هدف مهم و اصلی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی از تعامل با ادارات و سازمان های مختلف اجرایی به ویژه آموزش و پرورش را روشنگری و جلب مشارکت جامعه هدف در امر حفاظت از محیط‌ زیست عنوان کرد.

وی با اشاره به اجرای برنامه های هفته زمین پاک در آذربایجان شرقی، روشنگری و ترویج سواد، اخلاق و رفتار محیط زیستی در بین جامعه دانش‌آموزی و به‌ منظور ارتقای کوشش فردی و جمعی برای محافظت از محیط‌زیست و احترام به طبیعت بر اساس نظام معیار اسلامی را از اهداف این برنامه ها برشمرد و ادامه داد: محیط زیست به‌ عنوان یکی از اصول حقوق شهروندی و همچنین افزایش سطح مشارکت اجتماعی در حفاظت از آن و مدیریت مصرف آب و انرژی با توانمندسازی مدیران، معلمان، دانش آموزان و اولیاء از ارکان تحقق برنامه های مزبور است.

اشتری اظهار کرد: در تفاهم نامه همکاری با اداره کل آموزش و پرورش، تدوین برنامه‌های آشنایی با پدافند غیرعامل در حوزه محیط زیست و ترویج فرهنگ بهره‌وری سبز در بین فرهنگیان، اولیاء و دانش آموزان به‌ عنوان راهبردی مؤثر برای افزایش بهره‌وری و عملکرد محیط زیستی و نیز ارتقای سطح آگاهی محیط زیستی دانش آموزان و دبیران هدف گذاری شده است.

وی اظهار کرد: اقدامات ما برای تحقق این اهداف شامل بسترسازی به‌ منظور اجرای سند همکاری‌های فرابخشی و بین بخشی در حوزه آموزش حفاظت محیط‌زیست، مدیریت مصرف آب و انرژی در مدارس، با تاکید بر استقرار نظام مدیریت سبز در آن وزارتخانه و در راستای تحقق ماده هشت آیین‌نامه اجرایی و تمهید و تدارک دوره‌های آموزشی حوزه محیط‌ زیست برای توسعه توانمندی‌ها و صلاحیت‌های حرفه‌ای مدیران، کارشناسان، معلمان و مربیان است.