ضرورت بهره‌مندی از فناوری هسته‌ای در رفع نیازهای مردم
ضرورت بهره‌مندی از فناوری هسته‌ای در رفع نیازهای مردم

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- رئیس سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه فناوری هسته‌ای را بیش از پیش در خدمت اقتصاد جامعه به کار خواهیم بست، گفت: صنعت هسته‌ای، حوزه بسیار وسیعی است که می‌تواند نیازهای مردم را رفع کند و تاکنون از کاربردهای مفید و گسترده این صنعت غفلت شده است.

محمد اسلامی روز سه‌شنبه، ۲۱ دی ماه در بازدید از مجتمع پرتو فرآیند شمال‌غرب کشور اظهار کرد: اطمینان‌بخشی بر کیفیت و دوام و قوام محصولات تولیدی یکی از اهداف فناوری پرتوی است که می‌توانستیم قوی‌تر از مقیاس موجود در کاربرد این فناوری عمل کنیم.

وی با تأکید بر اهتمام ویژه و تلاش گسترده سازمان انرژی اتمی و حرکت بر اساس یک برنامه مدون در حوزه فناوری‌های هسته‌ای و پرتوی گفت: مطالعات جامعی برگرفته از اسناد انجام شده و اطلس پرتودهی را تهیه و ابلاغ کرده‌ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین از استاندار آذربایجان شرقی درخواست کرد تا موانع ارضی و اداری شهرک پرتودهی را مرتفع کرده و معماری نوینی برای این شهرک طراحی شود.

لزوم استفاده از ظرفیت مجتمع پرتو فرآیند شمال‌غرب کشور در بخش صنعت و کشاورزی

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با ابراز امیدواری نسبت به بهبود وضعیت مجتمع پرتوفرآیند شمال‌غرب کشور گفت: باید از ظرفیت این مجتمع برای افزایش بهره‌وری در بخش صنعت و کشاورزی استفاده کنیم.

عابدین خرّم با اشاره به کاربردهای فناوری پرتوی در ارتقای کیفیت محصولات تولیدی گفت: توانمندی این مجتمع برای فعالان اقتصادی به اندازه کافی معرفی نشده و اگر کاربردهای این فناوری در صنعت و کشاورزی عملیاتی شود، درصد بهره‌وری ما به صورت جهشی افزایش خواهد یافت.

وی تأکید کرد: فناوری پرتودهی را ارتقا خواهیم بخشید و شهرک تازه تاسیس‌شده پرتودهی را توسعه داده و با همکاری و حمایت سازمان انرژی اتمی، موانع موجود را رفع خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری بامدادفردا، به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، مجتمع پرتوفرآیند شمال‌غرب کشور در حوزه‌ی پژوهش و به‌کارگیری فناوری هسته‌ای در بخش‌های مختلف از جمله ساخت و توسعه سامانه‌های تخصصی، قطعات شتاب‌دهنده، صنایع هایتک، فناوری اتصال قطعات به یکدیگر، اصلاح پلیمری، تولید سطوح مقاوم، میکروبیولوژی و کشاورزی هسته‌ای، بیوتکنولوژی، ایجاد مصونیت در براب آفت‌پذیری محصولات و بررسی تولید گرافیت از قیر طبیعی فعالیت دارد و موفق به طراحی و ساخت اولین سامانه پرتابل گاما بومی در کشور شده است.