صندوقی برای حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج
صندوقی برای حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان شرقی اظهار کرد: بیمه سلامت با ایجاد صندوقی جهت حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج قدم برداشته و در این صندوق تا سقف 50 میلیون تومان وام جهت حمایت از بیماران اعطا می کند.

به گزارش پایگاه خبری بامدادفردا، وحید مجیدی، روز پنج شنبه در نشست مطبوعاتی پایان سال در تشریح عملکرد سازمان بیمه سلامت گفت:دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت تحت پوشش بیمه سلامت است که صندوق عشایر و روستاییان جمعیت یک میلیون نفری را دارند که هیچ گونه حق بیمه پرداخت نمی کنند.
وی با بیان اینکه بیش از۱۱۰ هزار نفر جزو اقشار در این بیمه هستند، افزود: در حال حاضر جمعیت صندوق کمیته امداد ۴۵ هزار نفر تحت پوشش قرار داده است و صندوق بیمه ایرانیان نیز با پرداخت حق بیمه جمعیت ۵۵ هزار نفر در بیمه سلامت دارد و همچنین ۲۸۰ هزار نفر کارکنان تحت پوشش هستند و در مجموع به جز ۳۲۰ هزار نفر مابقی به صورت رایگان بیمه شده اند که به عبارتی ۸۸ درصد جمعیت تحت پوشش رایگان بیمه می باشند.
مجیدی با تاکید بر اینکه تامین دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر سرانه درمانی و ۳۲ میلیون نفر کل کشور یک کار بزرگی است که دولت سیزدهم تاکنون توانسته انجام دهد، گفت: در حال حاضر با دو هزار و ۷۵۰ موسسه طرف قرارداد هستیم و هیچ گونه محدودیت نیز برای انعقاد قرارداد نداریم به طوریکه بیش از ۹۴ درصد موسسات استان قرارداد دارند و همچنین ۹۱ دفتر پیشخوان با ما همکاری میکنند ولی با حذف دفترچه و نسخه های الکترونیکی کمی کارشان کاهش یافته است.
وی با اشاره به بزرگترین پروژه های چند سال اخیر به نسخه نویسی الکترونیکی اشاره کردو گفت: در حال حاضر ۱۰۰ درصد پروژه ها الکترونیکی است به طوریکه ماهانه ۳۸۰ هزار نسخ آزمایشگاه و داروخانه ارسال میشود.
مدیرکل بیمه سلامت استان با بیان اینکه حذف کاغذ در نسخ تاثیرات زیادی در قطع درختان برای حفط محیط زیست و کاهش خطای ناشی از ناخوانا بودن نسخه و اشتباه های ایجاد شده داشته است، افزود: ارسال اطلاعات آنلاین و تجمیع اطلاعات و بانک اطلاعاتی از دیگر دستاوردهای الکترونیکی شدن است که سعی بر این است تا مشکلات موجود در آن را هم به صفر برسانیم.
مجیدی با بیان اینکه صندوق بیماران خاص و صعب العلاج در قانون بودجه سال جاری ۵ هزار میلیارد تومان تصویب شده است که مسوولیت آن را هم بر عهده بیمه سلامت گذاشته اند، افزود: طبق اساسنامه هیچ بیماری برای اینکه مشکل درمانی دارد نباید به مرجع خاصی مراجعه کند؛ مردم در درمان هیچ گونه هزینه ای پرداخت نکنند و در راستای فرمایش رهبری که بیمار جز درد بیماری نباید درد دیگری داشته باشد، این کار شروع شد.
وی خاطرنشان کرد: در سه ماهه اخیر بالغ بر ۴۵ هزار نفر در سیستم بیمه سلامت نشان دار شده اند و بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ خدمت پشت نسخه نویسی الکترونیکی تعریف شده است.
مجیدی توضیح داد: در حال حاضر ۳۸ بیماری در سیستم تعریف شده است؛ بیماری هایی از قبیل دیابتی، انواع سرطان، هموفیلی، ام اس، دیالیز، بیماری موکوپولی، اوتیسم با جمعیت ۲۹۰۰نفر در این صندوق تعریف شده اند.
وی ادامه داد: همه افراد تحت پوشش به راحتی با مراجعه به سایت خدمات شهروندی و ورود به کد ملی و شماره تلفن همراه، می توانند به سوابق خود دسترسی داشته باشند.
مجیدی با بیان اینکه در حال حاضر بیماران از محل این صندوق ۴۴ میلیارد ریال خدمت گرفته اند، افزود: برای مثال برای تهیه انسولین دو میلیون ۶۹ هزار تومان هزینه است که افرادی که نشان دار شده برای دریافت انسولین فقط ۴۳ هزار تومان پرداخت خواهند کرد.
مدیرکل بیمه سلامت استان اظهار کرد: بیشترین بیماران نشان دار شده در استان بیماران دیابتی هستند و چهار هزار نفر بیمار سرطانی نشان دار شده اند.

وی گفت: در راستای صندوق بیماران خاص و صعب العلاج با تمامی بیمه های تکمیلی، انجمن بیماران ، خیریه های مختلف، نشست هایی داشتیم و از آنجایی که تعداد ارباب رجوع در استان بسیار زیاد شده است، از این رو هفت دفتر پیشخوان را صرفا برای این موضوع اختصاص دادیم.
مجیدی به هزینه متفرقه خارج از شمول درمانی را مورد اشاره قرار داد و گفت: تا سقف ۵۰ میلیون تومان برای هر نفر در طول سال پرداخت خواهیم کرد و همچنین برای این منظور تاکنون ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای ۳۴۰ پرونده نفر پذیرش شده و پرداخت شده است.
وی به اعطای وام ۵ درصدی تا سقف ۵۰ میلیون تومانی در بانک های عامل مهر و رسالت و صادرات اشاره کرد و گفت: نزدیک به ۴ هزار درخواست برای دریافت وام اقدام کرده اند.
مدیرکل بیمه سلامت یادآور شد: برای اهدا کنندگان زنده کلیه که تعدادشان ۱۲ نفر است مبلغ ۴۰ میلیون تومان پرداخت شده است.
وی افزود: از ۲۳ تیرماه ارز ترجیحی دارو از شرکت های تولید کننده حذف و به سازمان های بیمه گر پرداخت شده است. به طوریکه در خرداد و تیرماه مطالبات داروخانه و بخش خصوصی ۱۳ میلیارد تومان بود که همگی پرداخت شده است. در حال حاضر دی ماه پرداخت شده و مطالبات با موسسات سرپایی به روز پرداخت شده است.
مدیرکل بیمه سلامت با اشاره بر اینکه علاوه بر آن تعداد بیماری های تعیین شده در صندوق، ۱۲ خدمت ستاره دار نیز مورد تعهد قرار گرفته است، افزود: کارهایی از قبیل کاردمانی، شنوایی سنجی و گفتار درمانی در جهت حمایت از توانخواهان بهزیستی مورد تعهد قرار گرفته است. البته ۴۸ مرکز طرف قرارداد با شنوایی سنجی و فیزیوتراپی داریم تا به بیماران اوتیسم خدمت ارائه کنند.
وی بیان کرد: برای اینکه مددجویان بهزیستی از مزایای بیمه ای بیشتر بهره مند شند ۴۰ هزار نفر مددجو را در سیستم نشانه دار کرده ایم.
مجیدی با بیان اینکه دو هزار ۶۰۰ خدمت برای ۴۵ هزار نفر به اندازه تعداد تعریف شده در سیستم بدون محدودیت پرداخت میشود، توضیح داد: یعنی اگر یک بیمار دیابتی هر سال باید سه بار آزمایش قند خون بدهد و یا یک بیمار ام اس دوبار تصویربرداری در سال باید انجام دهد را بیمه پرداخت خواهد کرد ولی اگر یک بیمار خواست هر ماه آزمایش دهد، باید هزینه خارج از صندوق پرداخت کند.
وی گفت: انتظار میرفت تا دولت بودجه ۱۲ هزار میلیارد تومان برای صندوق در نظر بگیرد ولی طبق شنیده های غیر موثق این بودجه برای سال آینده ۶هزار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است که امیدواریم نمایندگان مجلس این بودجه را افزایش دهند.