صلح‌یاران حل و فصل تخصصی پرونده‌های قضائی را برعهده دارند
صلح‌یاران حل و فصل تخصصی پرونده‌های قضائی را برعهده دارند

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- سرپرست معاونت توسعه حل اختلاف دادگستری کل آذربایجان شرقی با اشاره به راه اندازی هیات های صلح، گفت: صلح یاران حل و فصل تخصصی پرونده های قضائی را برعهده دارند.

حسین قربانی روز چهارشنبه در مراسم افتتاح “ستاد ملی صبر” خانه معدن آذربایجان شرقی، اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم سند تحول قوه قضائیه بهره مندی از ظرفیت های مردمی در حل و فصل اختلافات است که در راستای تحقق این هدف معاونت توسعه حل اختلاف دادگستری استان متشکل از مجموعه های شوراهای حل اختلاف، داوری، میانجیگری و ستاد ملی صبر راه اندازی و تشکیل شده است.

وی ورود مجموعه هیات های صلح و صلح یاران به صورت تخصصی در مسایل را منجر به تحقق نتایج بهتر در پرونده های قضائی دانست و افزود: برخی موضوعات از صلاحیت داوری و رسیدگی شوراهای حل اختلاف خارج است که در این رابطه با ورود صلح یاران ستاد ملی صبر به صورت تخصصی می تواند موضوع را حل و فصل کند.

قربانی اضافه کرد: در گذشته اقدامات شوراهای حل اختلاف هر چند به صورت غیررسمی و ریش سفیدانه اجرا می شد اما هرگز منجر به ایجاد تعهد نمی شد، در حالیکه متمرکز شدن شوراهای حل اختلاف به صورت رسمی و تخصصی موجب ایجاد تعهدات لازم الاجرا برای طرفین دعوی می شود.

وی ادامه داد: در کنار رسمی بودن شوراهای حل اختلاف این موضوع برای حوزه معادن نیز موجب برکت است، چراکه ضمن کاهش هزینه و پیشگیری از اتلاف زمان اختلافات معادن به طور مستقیم در ستاد ملی صبر به صورت تخصصی بررسی و حل و فصل خواهد شد.

خانه های معدن در استانها به عنوان شورای حل اختلافات معدنی شناخته می شوند.