سهم تجارت خارجی ارس در صادرات غیرنفتی آذربایجان‌شرقی افزایش می‌یابد
سهم تجارت خارجی ارس در صادرات غیرنفتی آذربایجان‌شرقی افزایش می‌یابد

تبریز- بامدادفردا-رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با اشاره به موقعیت جغرافیایی و ظرفیت های اقتصادی منطقه آزاد ارس گفت: سهم تجارت خارجی این منطقه در صادرات غیرنفتی استان افزایش می‌یابد.

حبیب امین زاده، روز شنبه در نشست مشترک با معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد ارس با اشاره به جایگاه این منطقه در کشور افزود: منطقه آزاد ارس می تواند به عنوان دروازه تجاری کشور با منطقه اوراسیا باشد.

وی اظهار داشت: در سال ۹۹ با وجود همه مشکلات بویژه تحریم های اقتصادی و موضوع کرونا بدنبال تحقق صادرات ۳.۲ میلیارد دلاری کالاهای غیرنفتی از استان هستیم و در این میان بر ظرفیت منطقه آزاد ارس تاکید شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در جلسات گذشته کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان در پی تدوین به موقع برنامه عملیاتی توسعه تجارت خارجی استان با همکاری سازمانهای مختلف و بخش خصوصی هستیم، گفت: آماده هستیم ضمن دریافت برنامه های محوری منطقه آزاد در سال جهش تولید و توسعه صادرات، برای عارضه یابی موانع توسعه تجارت خارجی برنامه ریزی های لازم را در سطح استان و وزارت صمت انجام دهیم.

امین زاده، از برگزاری نمایشگاه توانمندیهای اقتصادی کشور و استان با همت صاحبان صنایع تولیدی پس از تثبیت وضعیت کرونا خبر داد و یادآوری کرد: رونق اقتصادی صنایع داخل منطقه و خارج از آن با یکدیگر ارتباط تنگاتنگ دارند.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد ارس نیز در این نشست با اشاره به ۱۲ برنامه این منطقه در سال جهش تولید گفت: این برنامه ها با محوریت تولید، صادرات، سرمایه گذراری و اقتصاد دانش بنیان در حال پیگیری و اجراست.

صفر شاسفند، تراز تجاری این منطقه صنعتی را در سال ۹۸ مثبت اعلام کرد و افزود: سال گذشته شاهد صادرات ۵۱۸ میلیون دلاری از این منطقه بودیم که نسبت به سال ۹۷ افزایش ۱۰۰ درصدی داشت.

امین زاده پس از این نشست به همراه جمعی از مدیران خود از واحدهای صنعتی پارا پلاستیک، آذر دستکش و جلفا مهر ارس در محدوده منطقه آزاد ارس بازدید کرد.

بر اساس اعلام رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی میزان صادرات استان در سال ۹۸ به رقم سه میلیارد و ۹۰ میلیون دلار رسید و بر این اساس سهم منطقه آزاد ارس از صادرات استان در حدود ۱۷ درصد است.