سنگفرش روستای تاریخی کندوان بهسازی می‌شود
سنگفرش روستای تاریخی کندوان بهسازی می‌شود

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا-معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی از بهسازی و ساماندهی سنگفرش روستای تاریخی کندوان در شهرستان اسکو در راستای تسهیل تردد مردم محلی و گردشگران خبر داد.

علیرضا قوچی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به تداوم مطالعات و عملیات مرمتی کران‌های روستای کندوان، افزود: طی سال‌های اخیر برخی از کران‌های روستای کندوان دچار شکست شده‌اند که میراث فرهنگی استان و پایگاه میراث فرهنگی این روستا در راستای بهبود وضعیت و جلوگیری از تداوم شکست‌ها، مطالعات و عملیات مرمتی را در دستور کار قرار داده و عملیات فوق توسط افراد فنی و متخصص در حال انجام است.

وی اظهار داشت: با توجه به لزوم رسیدگی به سنگفرش روستای کندوان، بهسازی و ساماندهی یکهزار مترمربع از سنگفرش روستا در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی قرار دارد.

قوچی ادامه داد: خانه‌های دستکند روستای تاریخی کندوان همه‌ ساله پذیرای گردشگران بی‌شماری است که از جای ‌جای ایران و سایر کشورهای جهان برای تجربه یک‌شب زندگی در خانه‌های سنگی و سفر به اعماق تاریخ به این روستا سفر می‌کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به اهمیت این روستای تاریخی در ابعاد ملی و بین‌المللی، حفاظت و صیانت از آن همواره یکی از اولویت‌های این اداره کل و پایگاه میراث فرهنگی روستای کندوان بوده است، لذا مرمت و بازسازی بخش‌های آسیب‌دیده سنگفرش و کران‌های این روستا در دستور کار قرارگرفته است.

به گزارش پایگاه خبری بامدادفردا، روستای کندوان در فاصله ۶۰ کیلومتری تبریز، طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، دارای ۱۵۱ خانوار و ۴۵۰ نفر جمعیت است که به کار کشاورزی و دامداری و صنایع دستی اشتغال دارند؛ این روستا در اطراف شهرستان اسکو واقع شده و به عنوان یکی از عجایب گردشگری ایران با آب هوای دلپذیر جزو آثاری است که پرونده آن از چند سال گذشته در نوبت ارسال برای ثبت جهانی قرار دارد.

روستای صخره ای کندوان با قدمت بیش از هفت هزار سال در میان دره‌ ای باصفا و کنار رودخانه پرآبی به همین نام واقع شده و ظرفیت های فراوانی برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی دارد؛ این مکان جزو یکی از سه روستای شگفت انگیز جهان است که فقط ۲ نمونه از آن در آمریکای شمالی و کاپادوکیای ترکیه وجود دارد.