رگبار باران در راه نواحی شرقی آذربایجان‌شرقی است
رگبار باران در راه نواحی شرقی آذربایجان‌شرقی است

تبریز-پایگاه خبری بامدادفردا- رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: با گذر امواج تراز میانی جو و شرایط فصلی و محلی در سه روز آینده، رگبار باران نواحی شرقی استان را فرا می‌گیرد.

محمد امیدفر، روز پنجشنبه در گفت و گویی افزود: بر اساس نقشه های پیش یابی هواشناسی، این وضعیت به ویژه در ساعت بعد از ظهر در این نواحی حاکم و موجب ابرناکی و وزش باد گاهی نسبتا شدید می شود.

وی اظهار کرد: در این مدت با توجه به وزش باد نسبتا شدید، احتمال سقوط و یا پرتاب اجسام سبک، سقوط تابلوهای تبلیغاتی و خسارت به سازه های سبک وجود دارد بنابراین محکم کردن سازه های سبک و احتیاط در عبور از کنار ساختمان های نیمه کاره و درختان کهنسال و فرسوده ضروری است.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در این بازه زمانی در سایر نواحی استان جوی نسبتا پایدار حاکم می شود، گفت: با توجه به افزایش سرعت باد، احتمال رخداد گرد و خاک دور از انتظار نیست.

امیدفر، با بیان اینکه از روز یکشنبه هفته آینده با نفوذ و فعالیت سامانه بارشی جوی ناپایدار در استان حاکم می شود، ادامه داد: با ورود این سامانه بارشی دمای هوا کاهش یافته و بارش های رگباری نواحی شرقی استان را فرامی گیرد.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.