رهاورد پنجمین سفر روحانی به آذربایجان‌شرقی
رهاورد پنجمین سفر روحانی به آذربایجان‌شرقی

تبریز- بامدادفردا- در طول تاریخ جمهوری اسلامی،حسن روحانی تنها رییس جمهوری است که تا کنون پنج بار به استان آذربایجان‌شرقی سفر کرده است که هر کدام از این سفرها دستاوردهای اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی چشمگیری برای مردمان این خطه به ارمغان آورده است.

 به گزارش بامداد ،پنجمین سفر استانی رییس جمهوری به آذربایجان شرقی نیز همچون سفرهای قبلی پرخیر و برکت بود که افتتاح و کلنگ زنی ده‌ها طرح عمرانی،بهداشتی و درمانی و .. از جمله آنهاست.

دیدار با زلزله‌زدگان و دلجویی آنان

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در بدو ورود به تبریز در فرودگاه بین المللی شهید مدنی، هدف اول و اصلی از سفر به آذربایجان‌شرقی را دیدار و گفت وگو با مردم مناطق زلزله‌زده شهرستان های میانه و سراب اعلام کرد.

رییس جمهور به محض رسیدن به تبریز بلافاصله برای همدردی با مردم زلزله زده آذربایجان شرقی به دیدار مردم زلزله زده روستای دستجرد سراب رفت و ضمن ابراز همدردی با زلزله زدگان و شنیدن حرف های اهالی، با تاکید بر تسریع در ساخت و ساز واحدهای مسکونی و دستور به بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی،قول مساعدت سریع و پرداخت کمک های مالی بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت برای مقاوم سازی داد.

افتتاح راه آهن میانه به بستان آباد

افتتاح خط آهن بعد از ۲۰ سال انتظار مهم ترین برنامه سفر روحانی به آذربایجان شرقی از نظر افتتاح طرح های عمرانی بود.

از زیبایی های افتتاح خط آهن میانه به بستان آباد،اعزام کاروان مشهد مقدس و اهدای گل و بدرقه مسافران توسط ریاست جمهوری بود.

دکتر حسن روحانی در آیین افتتاح راه آهن بستان آباد – میانه، اظهار کرد: باید از مردم آذربایجان شرقی، تبریز و بستان آباد تشکر کنم؛ به خاطر حمایت از انقلاب، رهبری، نظام و ایران عزیز که نشان داند همیشه این مردم پیشتاز بوده اند و برای ایجاد امنیت هم پیشتاز هستند، در برابر بدخواهان ایستادگی کردند و در حوادث اخیر هم مردم این استان با تمام دقت و هوشیاری و زمان شناسی به صحنه آمدند.

طول راه آهن میانه ـ تبریز ۲۰۳ کیلومتر است که از این میزان، ۱۳۲ کیلومتر مربوط به خط آهن میانه ـ بستان آباد است که امروز با حضور روحانی به بهره برداری رسید.

هزینه این طرح ۱۵۰۰ میلیارد تومان است و برای تکمیل آن تا تبریز ۱۳۰۰ میلیارد تومان دیگر لازم است و در صورت تامین این اعتبار، کل طرح تا پایان سال ۱۳۹۹ تکمیل می شود.

اجرای این طرح مهم در شمال غرب کشور موجب جابه جایی هفت میلیون تن بار و ۲ میلیون مسافر خواهد شد و مسافت و زمان به ترتیب حدود ۱۱۴ کیلومتر و پنج و نیم ساعت کاهش می یابد.

کاهش سالانه ۱۴۰میلیارد ریال آلاینده های زیست محیطی و سالانه ۲۸۵ میلیارد ریال خسارت سوانح جاده ای از دیگر مزایای این طرح است.

با اجرای این پروژه ۸ هزار میلیارد ریال رونق اقتصادی برای منطقه ایجاد می شود.

افتتاح ۱۷۷۵ میلیارد ریال طرح بهداشتی و درمانی

همزمان با حضور رییس جمهوری، اورژانس بیمارستانی  مرکز آموزشی درمانی امام رضا(ع) تبریز با ۱۱ هزار متر مربع زیربنا و صرف ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار افتتاح شد؛ برای ساخت و افتتاح این طرح کمتر از ۲ سال زمان صرف شده است.

امروز همچنین ساختمان های مرکز جامع سلامت و خانه بهداشت ۲۰ شهرستان آذربایجان شرقی با زیربنای ۱۱ هزار مترمربع و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.

بهسازی، تکمیل و تجهیز اولین بیمارستان دندانپزشکی کشور با یکهزار مترمربع زیربنا وسعت و صرف ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار از دیگر طرح های بهداشتی و درمانی بود که امروز همزمان با سفر رییس کابینه دولت تدبیر و امید به تبریز افتتاح شد.

طرح نوسازی سالن و باشگاه اساتید و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز به وسعت یکهزار و ۵۰۰ مترمربع و با ۳۵ میلیارد اعتبار امروز با حضور رییس‌جمهوری مورد بهره برداری قرار گرفت.

تخصیص و تجهیز ۲۰ دستگاه آمبولانس جدید به ناوگان درمانی آذربایجان شرقی با ۲۷۰ میلیارد ریال اعتبار از دیگر برکات سفر یکروزه رییس جمهوری به آذربایجان شرقی بود.

آغاز عملیات اجرایی کارخانه نفلین‌سینیت سراب

همزمان با سفر ریاست‌جمهوری به آذربایجان‌شرقی عملیات اجرایی کارخانه تولید آلومینا از نفلین‌سینیت سراب به عنوان یکی از ۴۲ طرح صنعتی امروز آغاز شد.

اجرایی شدن کارخانه تولید آلومینیا از نفلین سینیت در شهرستان سراب از جمله مطالبات جدی مردم آذربایجان شرقی بود که سال ها به دلایلی به مرحله استخراج و راه اندازی کارخانه منجر نشده بود که خوشبختانه با  تلاش دولت تدبیر و امید موانع آن برطرف شده و به مرحله اجرا رسید.

برای اجرایی شدن این واحد تولیدی ۱۳۷ میلیون یورو اعتبار ارزی و ۱۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار ریالی تخصیص یافت،ظرفیت تولید سالانه کارخانه نفلین سینیت سراب ۷۰ هزار تن در سال است.

کارخانه نفلین سینیت سراب در حالی با رکود ساخت ۲۵ ساله روبه‌رو بود که به تاکید مسوولان در حال حاضر می‌تواند سالانه از خروج یک میلیارد دلار ارز از کشور برای واردات پودر آلومینا جلوگیری کند.

افتتاح و کلنگ‌زنی ۴۶ طرح کشاورزی

۴۶طرح کشاورزی با اعتبار ۶۰۰ میلیارد تومان همزمان با حضور رییس جمهوری در آذربایجان‌شرقی افتتاح و کلنگ زنی شد، با افتتاح این طرح ها برای ۹۰۰ نفر اشتغال ایجاد شد.

طرح هایی که امروز عملیات اجرایی آن ها آغاز شد، شامل سه واحد گلخانه ای به مساحت ۳۷ هکتار با سرمایه گذاری ۳۱۰ میلیارد تومان و ظرفیت تولید ۱۳ هزار تن بود.

همچنین عملیات اجرایی یک واحد گلخانه ای ۳۰ هکتاری با سرمایه گذاری ۲۲۵ میلیارد تومانی و اشتغال زایی ۳۶۰ نفر در منطقه آزاد ارس آغاز شد.

با آغاز نهضت توسعه گلخانه ها در کشور،در ۵ سال گذشته مساحت گلخانه های استان آذربایجان شرقی از ۶۵ هکتار به ۲۲۰ هکتار افزایش یافته است.

با حضور رییس‌جمهوری همچنین اجرای ۷ طرح آبزی پروری با سرمایه گذاری ۴۲ میلیارد تومان در آذربایجان‌شرقی آغاز شد.

امروز با دستور رییس جمهوری، ۵ طرح صنایع تبدیلی با ظرفیت ۵۰ هزار تن و سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد تومان بهره برداری شد،با بهره برداری از این طرح ها ظرفیت فراوری آذربایجان‌شرقی از سه میلیون و ۱۰۰ هزار تن به ۴ میلیون تن افزایش یافت.

چهار طرح آب و خاک از دیگر طرح های آماده شده برای افتتاح همزمان با سفر دکتر روحانی به استان بود؛ امروز یکی از مدرن‌ترین خطوط فراوری محصولات کشاورزی کشور با ۱۶۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری و ظرفیت ۳۳ هزار تن بهره برداری شد که برای ۲۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است.

حمایت از ۶۰ میلیارد تومان کسب و کار روستایی در آذربایجان‌شرقی

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در آیین افتتاح طرح تولید پشمک با روکش شکلات در روستای بیلوردی شهرستان هریس که به صورت ویدیو کنفرانس و با دستور رییس جمهوری انجام شد، گفت: ۳۶ طرح کسب و کار خرد در این استان نیز در مرحله اخذ ضمانت است.

اصغر نوراله زاده اعلام کرد: تاکنون ۵۷۵ طرح کسب و کار خرد روستایی به ارزش ۶۰ میلیارد تومان در آذربایجان‌شرقی توسط این صندوق مورد حمایت قرار گرفته‌ است.

وی با بیان اینکه ۱۸۳ طرح مربوط به کسب و کارهای خرد روستایی با ۵۵ میلیارد تومان اعتبار توسط صندوق کارآفرینی امید در آذربایجان شرقی در حال بررسی است، افزود: در این استان ۴۶ طرح از این نوع نیز در حال اجراست.

نیروگاه بادی «آق کند»، طلیعه جهش در تولید انرژی‌های نو

افتتاح نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی «آق کند» شهرستان میانه همزمان با سفر رییس جمهوری، نقطه عطفی در مسیر تولید انرژی های نو توسط شرکت برق منطقه ای آذربایجان بود.

در حالی که کارشناسان از ظرفیت بالای خطه آذربایجان برای استقرار نیروگاه‌های تولید انرژی‌های تجدیدپذیر سخن می‌گویند و گام‌های برق منطقه‌ای آذربایجان در این زمینه را در سال‌های گذشته کند می خوانند، افتتاح نیروگاه بادی «آق کند» نویدبخش جهش در حوزه راهبردی تولید انرژی های نو است.

بهره برداری از قطعه ۴ آزادراه تبریز- اورمیه به طول ۳۱ کیلومتر از دیگر برنامه های افتتاحی با حضور رییس‌جمهوری در آذربایجان‌شرقی بود؛ این پروژه یکی از طرح های مهم وزارت راه و شهرسازی است که در ۶ قطعه به طول ۱۶۲ کیلومتر ساخته می شود و ۲ قطعه آن بر روی پل شهید کلانتری و سه قطعه نیز به طول ۱۷ کیلومتر در دست ساخت است.

بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته بزرگراه تبریز – ارومیه تا پایان دولت تدبیر و امید به بهره برداری کامل خواهد رسید.

زیر بار ترافیک رفتن باند دوم بزرگراه تبریز – اهر به طول ۳۶ کیلومتر و نیز تقاطع غیرهمسطح شهر بناب به طول ۸۰۰ متر و اجرای ۷ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی مهر از دیگر طرح های افتتاحی و آغاز شده وزارت راه و شهرسازی در جریان سفر امروز هیات دولت به آذربایجان شرقی است.

  • منبع خبر : ایرنا