رمز پیشرفت کشور اعتماد به جوانان و محصولات شرکت‌های دانش بنیان است
رمز پیشرفت کشور اعتماد به جوانان و محصولات شرکت‌های دانش بنیان است

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- مدیرکل دیوان محاسبات آذربایجان شرقی، رمز پیشرفت کشور را خودباوری و اعتماد به جوانان و محصولات شرکت‌های دانش بنیان دانست.

محمدرضا کردلو، در بازدید از مرکز رشد و فناوری دانشگاه تبریز، با قدردانی از فعالیت‌های دانشگاه تبریز و شرکت‌های دانش بنیان مستقر در دانشگاه، افزود: جای افتخار است که محصولاتی که تا چند سال اخیر وارد کننده آن بودیم و کشور ما نیاز مبرم به آن‌ها داشت با کیفیت بالاتر در داخل کشور و به دست جوانان تولید می‌شود.

وی اظهار کرد: باور داشتن و اعتماد به جوانان، زمینه ساز حل مشکلات است و می‌توان با احصای مشکلات موجود در مسیر شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تعدد قوانین یا تناقض تصمیم‌ها، بستر مناسب برای استفاده از محصولات دانش بنیان توسط دستگاه­‌های دولتی و هم‌چنین بخش خصوصی را فراهم آورد.

جلال شیری، معاون پژوهش و فنآوری دانشگاه تبریز نیز با ارائه گزارشی از تاریخچه و تعداد شرکت‌های مرکز فناوری دانشگاه، گفت: در حال حاضر ۳۳ شرکت دانش بنیان در پردیس علم و فناوری دانشگاه با حمایت کامل دانشگاه تبریز مشغول به فعالیت هستند و محصولات متنوع و کاربردی در زمینه‌های مختلف اعم از صنعت، کشاورزی، فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در این شرکت‌ها ابداع و اکثر آن‌ها به مرحله تولید و تجاری سازی رسیده‌اند.

وی با اشاره به برخی مشکلات این شرکت‌ها در زمینه اخذ مجوزهای قانونی برای ایجاد کارگاه تولیدی یا تولید انبوه و فروش، افزود: با توجه به قیمت پایین محصولات و امکان رقابت با مشابه خارجی استفاده از آن‌ها برای دستگاه‌های دولتی مقرون به صرفه بوده و از واردات جلوگیری می‌کنند اما به دلیل این‌که اکثر این شرکت‌ها در مراحل اولیه قرار دارند به دلیل نداشتن مجوزهای بالادستی و یا قوانین موازی در زمینه فروش محصولات به سازمان‌های دولتی از طریق سامانه ستاد با مشکل مواجه هستند که حل این امر با حمایت و مساعدت همه سازمان‌ها امکانپذیر است.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، در این بازدید، مسئولان هریک از شرکت‌های مستقر، ضمن معرفی محصولات تولیدی در شرکت متبوع به بیان برخی از مشکلات اداری در زمینه تولید انبوه، تجاری سازی، اخذ مجوز زمین برای احداث کارگاه، عدم امکان فروش به دستگاه‌های دولتی و .. پرداختند.