رشد ۱۹ درصدی صادرات فرش دستباف ایران
رشد ۱۹ درصدی صادرات فرش دستباف ایران

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- رئیس مرکز ملی فرش ایران از رشد ۱۹ درصدی صادرات فرش دستباف طی سه ماهه نخست سال‌جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

فرح‌ناز رافع در گفت‌وگویی با اشاره به این‌که هفته‌ی فرهنگی فرش دستباف در سطح شهرستان‌ها برگزار می‌شود، اظهار داشت: فرش هریس در سطح کشور و همچنین جهان شناخته شده است و فرش اهر هم ارزش و جایگاه کمتر از هریس ندارد به‌طوری‌که بافت فرش‌های نفیس به دست جوانان توانمند اهر زبان‌زد خاص و عام است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: جوانان اهری و هریسی در بافت، تولید مواد اولیه و بازاریابی و فروش فرش دستباف و نفیس توانمندی خاصی دارند و این نشان می‌دهد که هنر صنعت فرش در بین جوانان حفظ شده و به آیندگان تحویل می‌شود.

وی، عدم جانشین‌پروری در هنر صنعت فرش را از مشکلات حوزه فرش آذربایجان‌شرقی عنوان کرد و گفت: خوشبختانه جوانان اهر و هریس در حوزه فرش فعالیت خوبی دارند و بر اساس آن‌چه که ما مشاهده کردیم هنر صنعت فرش در اهر با کمی توجه به اوج می‌رسد.

رافع از پرداخت تسهیلات به قالی‌بافان و تولیدکنندگان فرش دستباف در شهرستان‌های اهر و هریس خبر داد و یادآور شد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حوزه رنگرزی طبیعی، بازاریابی، خلاقیت و نوآوری، کسب و کارهای نوین در حوزه فرش دستباف در دستور کار مرکز ملی فرش ایران است و همچنین این ظرفیت آموزشی در توسعه صنعت فرش آذربایجان‌شرقی به‌خصوص اهر و هریس به‌کار گرفته خواهد شد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با انتقاد از عدم تأمین بودجه برای تحت پوشش قرار دادن قالی‌بافان در کشور گفت: با حمایت‌های دولت و مجلس، اتفاقات خوبی در حوزه فرش دستباف می‌افتد، به عبارتی دولت سیزدهم به حوزه فرش دستباف از لحاظ پرداخت تسهیلات و برپایی نمایشگاه توجه ویژه‌ای دارد. امیدواریم در لایحه بودجه ۱۴۰۲ با حمایت دولت و مجلس میزان بودجه برای تحت پوشش قرار دادن قالی‌بافان در کشور افزایش یافته و دارای ردیف بودجه مشخص باشد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر این‌که میزان صادرات فرش دستباف ایران چگونه است؟ خاطرنشان کرد: در سه ماهه نخست سال‌جاری میزان صادرات فرش دستباف ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۹ درصدی داشته است.