رتبه اول کشوری آذربایجان‌شرقی در حمل‌ونقل بین‌المللی
رتبه اول کشوری آذربایجان‌شرقی در حمل‌ونقل بین‌المللی

تبریز- بامدادفردا- رییس انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین المللی شمالغرب کشور گفت: آذربایجان‌شرقی سال گذشته رتبه اول حوزه «کارنه تیر» را کسب کرد.

حمید باراندوزی روز شنبه در دیدار با رییس اتاق بازرگانی تبریز، افزود: با تلاش های مضاعف و همت مسئولان اتاق بازرگانی تبریز در حوزه حمل و نقل بین المللی به خصوص واحد «کارنه تیر» طی سال ۹۸ رتبه اول کشور در صدور کارنه تیر کشور را به خود اختصاص داده است.

«کارنه تیر» (TIR carnet) سندی است گمرکی که برای ترانزیت بین المللی کالا در چارچوب کنوانسیون تیر(TIR) در کشور مبدا صادر می‌ شود که به موجب آن کالا در وسیله نقلیه جاده ای به طور پلمب شده از خاک کشورهای بین راه عبور می کند و تا مقصد نهایی نیازی به انجام تشریفات گمرکی مربوط به ترانزیت در مرزهای ورودی و خروجی این کشورها طبق قوانین داخلی آنها نیست.

باراندوزی اظهار داشت: اقدامات تسهیل گر در امور مربوط به صدور خدمات مسئولان کارنه تیر اتاق بازرگانی تبریز سبب شده است تاکنون تعداد ۱۲ شرکت حمل و نقل بین المللی از سایر استان های کشور دفتر مرکزی خود را در تبریز برای ادامه فعالیت خود تاسیس و در انجمن شمال غرب کشور عضو شوند.

وی اظهار امیدواری کرد با حمایت مدیریت اتاق بازرگانی تبریز و مسئولان کارنه تیر این اتاق، برای سال های متمادی در این صنعت جایگاه خود را حفظ و ارتقا دهد.

باراندوزی، مشکلات پیش آمده در خصوص حمل و نقل بین المللی بعد از شیوع ویروس کرونا، نحوه محاسبه ارزش افزوده شرکت های حمل و نقل و مشکلات موجود در حمل نقل ریلی را از عمده مسائل قابل طرح و بررسی خواند و از مسئولان اتاق بازرگانی تبریز درخواست کرد در جهت حل این مشکلات اقدامات فوری انجام دهند.

رییس اتاق بازرگانی تبریز نیز در این دیدار با اشاره به وضعیت پیش آمده در اقتصاد آذربایجان شرقی و کشور در شرایط شیوع ویروس کرونا که واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی را با مشکل جدی مواجه کرده است، گفت: در راستا باید مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی مورد توجه جدی قرار بگیرد.

یونس ژائله افزود: با توجه به بررسی های صورت گرفته از طرف انجمن های اقتصادی و صنعتی در صدد هستیم تا خانواده هایی که معیشت آنها در شیوع این ویروس با مشکل مواجه شده است، را حمایت کنیم که تاکنون در این رابطه حدود ۱۰ هزار بسته حمایتی شامل اقلام مورد نیاز و اساسی خانواده ها طی روزهای آتی توزیع خواهد شد.

وی درباره بررسی مشکلات شرکت های حمل نقل بین المللی آذربایجان شرقی، اظهار داشت: رفتار متقابل با کشورهای همسایه در مواجه با شرکت های حمل و نقل، نوسازی کامیون های مورد استفاده در این شرکت ها، پرهیز از موازی کاری های صورت گرفته از طرف نهادها و سازمان های دولتی که در امور حمل و نقل و به طور کلی در واردات و صادرات کالا ها فعال هستند،  اولویت اساسی اتاق تبریز می باشد.

ژائله اضافه کرد: در همین راستا تلاش خواهیم کرد با رایزنی های مفید با مسئولان امر در استان و کشور، بتوانیم مشکلات این بخش مهم اقتصادی را مرتفع کنیم.