راه ۴۰۰ روستای آذربایجان‎ شرقی بسته است
راه ۴۰۰ روستای آذربایجان‎ شرقی بسته است

تبریز- بامدادفردا- معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان‎شرقی با اشاره به اینکه بارش برف هفته گذشته موجب بسته شدن راه بیش از ۱۵۰۰ روستای استان شده بود، گفت: با تلاش نیروهای راهداری کنون تنها راه ۴۰۰ روستا بسته است.

غلامرضا رسول زاده روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه بارش برف متوقف شده اما کولاک در برخی مناطق ادامه دارد، گفت: با این وجود عملیات برف روبی توسط نیروهای راهداری ادامه دارد و پیش بینی می شود تا امشب تعداد زیادی از راه های مسدود بازگشایی شود.

وی افزود: بیشتر راه های مسدود شده به علت بارش برف و کولاک در شهرستان های هشترود و چاراویماق، ورزقان، میانه ، بستان آباد و سراب قرار دارند.

وی با اعلام اینکه در زمان حاضر تمامی راه های فرعی و اصلی استان باز است ، گفت: در زمستان امسال ۸۵ هزار کیلومتر باند  توسط گروه های راهداری برف روبی و نمک پاشی شد .

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۹ هزار تن مخلوط شن و نمک برای بازگشایی مسیرها استفاده شده است، گفت: به ۴ هزار و ۷۵۸ خودرو گرفتار در برف هم کمک رسانی شده است.

رسول زاده تعداد ماشین آلات درگیر در عملیات راهداری زمستانی را ۴۶۶ دستگاه اعلام کرد و گفت: یکهزار و ۱۶۹ نیروی راهداری در این عملیات شرکت دارند.

وی طول راه های تحت پوشش برف روبی استان را ۱۴ هزار کیلومتر اعلام کرد و با بسیج همه امکانات و استقرار در حوزه های استحفاظی در جهت خدمت رسانی به مردم و ایجاد بستر سفر ایمن تلاش می کنیم.

آذربایجان شرقی دارای ۱۴۲ دهستان و ۲ هزار و ۷۰۶ روستا بوده و حدود یک میلیون و ۱۴۵ هزار و ۴۴۲ نفر در این روستاها سکونت دارند.

طرح راهداری زمستانی از اول آذر تا پایان اسفند با استفاده از ۳۶۲ دستگاه نمک پاش و برف روب اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و ۱۹۱ دستگاه اجاره ای این سازمان در آذربایجان شرقی اجرا می شود.

این استان دارای ۲۳۵ کیلومتر آزاد راه، ۴۵۳ کیلومتر بزرگراه، ۹۲۲ کیلومتر راه اصلی، ۲ هزار و ۷۵ کیلومتر راه فرعی و ۱۰ هزار و ۴۴۱ کیلومتر راه روستایی است.