حمایت از افراددر معرض خطر رویکرد اصلی قوه قضاییه  است
حمایت از افراددر معرض خطر رویکرد اصلی قوه قضاییه  است

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا-معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه با بیان اینکه قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ در رابطه با اطفال و نوجوانان تحول اساسی در امور کیفری به وجود آورد، گفت: قوه قضائیه رویکرد حمایت از افراد در معرض خطر دارد.

حجت‌الاسلام محمد مصدق روز پنجشنبه در نشست کارگاهی نظام عدالت برای اطفال و نوجوانان در تبریز،  حمایت از اطفال و نوجوانان را از برنامه‌های اساسی این قوه دانست و افزود: بر اساس قانون فوق تمامی مجازات های افراد زیر ۱۸ سال با مجازات های افراد بالای ۱۸ سال تفاوت دارد و این مسئله نشان ‌دهنده رویکرد حمایتی جمهوری اسلامی در مورد افراد در معرض خطر می باشد.

وی اظهار داشت: توسعه و ترویج حمایت از افراد در معرض خطر به‌ ویژه اطفال و نوجوانان از برنامه‌های اساسی قوه قضاییه بوده و دستاوردهای معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه در زمینه حمایت از  اطفال و نوجوانان گویای توجه ویژه این قوه به این موضوع است.

مصدق ادامه داد: در راستای اجرای این سیاست، تعداد ۳۰ کارگاه تخصصی ویژه اطفال و نوجوانان در ۳۰ استان کشور تا پایان سال جاری برگزار خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه دستاوردهای معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه در زمینه اطفال گویای توجه ویژه این قوه به موضوع اطفال و نوجوانان است، اضافه کرد: تدوین قوانین و مقررات در زمینه اطفال، تهیه و تدوین کتاب‌های مرتبط، انجام مطالعات و نشست‌های تخصصی در زمینه‌های مرتبط با اطفال و نوجوانان از جمله اقدامات در این خصوص است.

به گزارش پایگاه خبری بامدادفردا ،  رییس ‌کل دادگستری آذربایجان شرقی نیز در این نشست، با اشاره به اینکه برای موفقیت در رسیدگی به مسائل اطفال و نوجوانان باید فضایی به ‌دور از فضای دادگاهی برای رسیدگی به جرائم مرتبط با اطفال و همچنین پرونده هایی که اطفال از آن تأثیر می‌گیرند، حاضر کنیم، گفت: دادگستری استان در این زمینه برنامه های مختلف و متنوعی را آغاز کرده است.

موسی خلیل اللهی افزود: با توجه به این مسئله برای ساخت مجتمع قضایی تخصصی اطفال و نوجوانان زمینی در تبریز خریداری ‌شده و در مرحله تهیه نقشه و اقدامات اجرایی است که در صورت تأمین اعتبارات، شاهد شروع به کار آن در آینده نزدیک خواهیم بود.

وی با اشاره به شهرت تبریز به شهر اولین‌ها، اظهار داشت: در کنار دیگر مسائل، تبریز به شهر بدون گدا نیز شهرت یافته و دلیل اصلی این نام‌گذاری وجود همفکری و هم‌افزایی بوده که با محوریت دادگستری به وجود آمده است.

او با بیان اینکه تکدی گری سرمنشأ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی بوده است، افزود: قربانیان اصلی تکدی گری حرفه‌ای در کل دنیا اطفال و کودکان هستند و افراد سودجو برای به دستیابی به منافع مادی با تشکیل مراکز و باندهای مختلف اطفال و نوجوانان را اجبار به تکدی گری می‌کنند.

خلیل اللهی اضافه کرد: با همکاری دادگستری استان، شهرداری تبریز و اداره کل بهزیستی، نیروی انتظامی و سازمان‌های مردم‌نهاد گروه‌هایی تشکیل‌ شده که اقدام به شناسایی و جمع‌آوری متکدیان از معابر می‌کنند و  با توجه به اینکه برخی متکدیان نیازمند واقعی بوده و بعضاً دچار آسیب‌های اجتماعی  هستند، با مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد و بهزیستی برای حضور آبرومند این افراد در جامعه برنامه‌ریزی می‌شود.

وی با اشاره به موضوع طلاق و تأثیر آن بر فرزندان در جامعه، گفت: در پرونده‌های مرتبط با طلاق، بیشترین آسیب متوجه فرزندان می‌شود هرچند که مستقیماً درگیر این پرونده نیستند.

خلیل اللهی با تأکید بر اینکه زمانی که حق قانونی ملاقات به دلیل اختلاف شدید والدین با مشکل مواجه می‌شود، بیشترین آسیب ها نمود پیدا می‌کند، افزود: با توجه به این موضوع دادگستری استان به‌ منظور رفع بخشی از این مشکل با بهره‌مندی از ظرفیت بهزیستی، مرکز ملاقات فرزندان طلاق با والدین در مرکز استان و ۷ شهرستان دیگر را ایجاد کرده است.

به گفته وی هر هفته تعداد ۱۸۰ ملاقات بین فرزندان و والدین موضوع طلاق انجام می‌شود و طی ۶ ماهه نخست سال جاری ۶ هزار و ۵۰۰ مورد ملاقات در استان اتفاق افتاده است.