جشنواره غذاهای سنتی و صنایع دستی در کوزه کنان برگزار می‌شود
جشنواره غذاهای سنتی و صنایع دستی در کوزه کنان برگزار می‌شود

تبریز- بامدادفردا- شهردار کوزه کنان گفت: نخستین جشنواره غذاهای سنتی و صنایع دستی ویژه بانوان از تاریخ ۲۲ تا ۲۹ بهمن ماه سال جاری در این شهر برگزار می‌شود.

جلیل جهانپور روز شنبه گفت: این جشنواره باهدف فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ استفاده از غذاهای سالم به‌ ویژه گیاهی و خانگی در چهل‌ و یک سالگی انقلاب، در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی برگزار میشود.

وی با اشاره به مقایسه غذاهای سنتی و صنعتی خاطرنشان کرد: غذاهای سنتی به دلیل کم‌چرب بودن، داشتن پروتئین مناسب گوشت قرمز و سفید ، نداشتن افزودنی‌های مدت‌دار،استفاده از مواد تازه که ویتامین‌های خود را از دست نداده‌اند برای سلامتی و درمان بیمارهای خاص مفید است.

شهردار کوزه کنان اظهار امیدواری کرد: بستر مناسبی برای توزیع و فروش صنایع‌دستی شهرستان که از تنوع خاصی هم برخوردار است بزودی  فراهم شود.

وی با اشاره به وجود آثار تاریخی و طبیعی در این شهر خاطرنشان کرد: کوزه‌گری به عنوان یکی از صنایع دستی شغل آباء و اجدادی اهالی کوزه کنان است و امروزه بیش از ۵۰ کارگاه کوزه‌گری در این شهر دایر است .

جهانپور گفت: کوزه کنان یکی از مراکز اصلی سفالگری در سطح جهان است و به عنوان مهد سفالگری می‌باشد و سابقه چندین هزار ساله  دارد .

شهردار کوزه کنان افزود: تعدد کارگاه های کوزه گری در سطح شهر کوزه کنان باعث جذب گردشگران داخلی و خارجی شده است و نمایشگاه صنایع‌دستی می‌تواند علاوه بر کسب درآمد، زمینه‌ای برای ایجاد اشتغال و افزایش انگیزه بانوان برای مشارکت در خلق هنرهای دستی باشد.

شهرکوزه کنان با نزدیک به ۱۰ هزار نفر جمعیت در ۷۵ کیلومتری غرب تبریز واقع شده است.