ثبت چهار هزار گزارش مردمی در سامانه سجام آذربایجان شرقی
ثبت چهار هزار گزارش مردمی در سامانه سجام آذربایجان شرقی

تبریز-پایگاه خبری بامدادفردا-سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی گفت: در سال گذشته بالغ بر چهار هزار عنوان گزارش مردمی در سامانه سجام (سامانه جامع ارتباط مردمی) ثبت و رسیدگی شد.

احمد موقری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران، با بیان اینکه سامانه سجام یکی از بهترین، مناسب ترین و کوتاه ترین مسیرها برای ارایه گزارش های مردمی از انواع تخلفات در دستگاه های اجرایی و اداری، مسایل و مشکلات حوزه های قضائی است، افزود: در این سامانه آحاد مردم می توانند گزارش خود در حوزه های گوناگون را ثبت و ارسال و روند رسیدگی را مشاهده کنند.

وی حقوق عامه، آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی، مسایل و مشکلات مدیریت شهری، قصور و ترک فعل ادارات دولتی و عمومی را از جمله بیشترین موارد مربوط به گزارش های مردم آذربایجان شرقی در سامانه سجام عنوان کرد.

موقری با بیان اینکه دستگاه قضائی از سامانه سجام برای بهبود روند اداری کشور و کاهش تخلفات اداری بهره مند می شود، یادآور شد: از مجموع گزارش های مردمی ارسال شده در سال گذشته، تعداد یکهزار و ۵۰۰ گزارش به دادستان های عمومی و انقلاب اسلامی شهرستان های استان برای رسیدگی دقیق ارسال شد که این به معنی تشکیل پرونده قضائی است.

بازگشت یکهزار میلیارد ریال به بیت المال با گزارش مردمی

وی بازگشت یکهزار میلیارد ریال به بیت المال را یکی از نمونه های موفق گزارش های مردمی از طریق سامانه سجام در آذربایجان شرقی بیان کرد و گفت: با محرز شدن تخلف مالی یکی از بانک های استان، موضوع در دستور کار دادستانی قرار گرفت و نتیجه مثبت حاصل شد.

موقری بهره مندی آحاد مردم از سجام را بسیار مهم و تاثیرگذار برای دستگاه قضائی عنوان و اضافه کرد: این سامانه یکی از بهترین و بزرگترین بسترهای همگرایی و تعامل سازنده بین دادگستری های سراسر کشور با مردم است که در ایجاد امنیت روانی جامعه بسیار نقش تعیین کننده ای دارد.

وی با تاکید بر اینکه سامانه سجام ظرفیت بسیار بزرگی برای پیشگیری از وقوع و برخورد با جرایم و تخلفات است، یادآور شد: این سامانه باید از طریق رسانه‌ها و جامعه خبری در بین افکار عمومی به خوبی تبیین و معرفی شود.

موقری مشاهده روند رسیدگی به موارد و گزارش های ارسالی توسط مردم را یکی از مهمترین مزیت های سامانه سجام عنوان کرد که شخص گزارش دهنده می تواند در صورت تمایل روند پیگیری ها را دنبال کند.

وی ادامه داد: آحاد مردم مطمئن باشند که گزارش های ارسالی در سامانه سجام و تخلفات اعلامی آنها در دستگاه های مختلف از سوی قوه قضائیه با دقت پیگیری می شود.

موقری هدف اصلی و مهم از راه اندازی سامانه سجام را نظارت مردم بر کار مردم و مسئولان دانست و گفت: استفاده از ظرفیت های مردمی در بحث نظارت در کشور یکی از برنامه های معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه است.