تلاش برای پایداری آب آشامیدنی ۸۸ روستای ورزقان
تلاش برای پایداری آب آشامیدنی ۸۸ روستای ورزقان

تبریز-پایگاه خبری بامدادفردا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی عنوان کرد: با افتتاح مجتمع آبرسانی ستارخان اهالی ۸۸ روستا و برخی مناطق شهر ورزقان از آب آشامیدنی سالم و پایدار برخوردار می‌شوند.

محمد خانی ادامه داد: مرحله دوم طرح آبرسانی مجتمع ستارخان ورزقان که در قاب طرح جهاد آبرسانی اجرا می‌شود هم اکنون بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی اظهار کرد: این مجتمع شامل تصفیه‌خانه با ظرفیت ۱۰۰ لیتر بر ثانیه، خط انتقال به طول ۱۶۵ کیلومتر، ۳۴ باب مخزن با ظرفیت پنج هزار، ۹۰۰ مترمکعب و هشت باب ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۳۱ لیتر برثانیه است.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت تصفیه‌خانه این مجتمع قابل افزایش تا ۱۵۰ لیتر برثانیه است و برای تامین آب آشامیدنی ۲۵ سال آینده مناطق یاد شده طراحی شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی ادامه داد: کارهای ساختمانی این تصفیه خانه در یک ماه به اتمام می‌رسد و تجهیزات الکترومیکانیکال آن که بیشتر تولید داخلی است در صورت تامین اعتبار تا ۹ ماه آینده خریداری و نصب می‌شود.

مدیرعامل آبفای آذربایجان شرقی هزینه این طرح آبرسانی را ۲۹۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: تاکنون ۱۶۹ میلیارد تومان از این مبلغ هزینه شده است.

وی ادامه داد: منبع اصلی تامین آب این طرح آبرسانی از سد حاجیلار چای است که برای آب آشامیدنی شهرها و روستاهای اطراف مجتمع مس‌سونگون ۱۰۰ لیتر برثانیه با دستور وزارت نیرو تخصیص یافته است.

وی تشریح کرد: مرحله نخست طرح جهاد آبرسانی در آذربایجان شرقی شامل سه مجتمع آبرسانی قشلاقات شهرستان‌های کلیبر و خداآفرین، آلمالو در شهرستان هشترود و فاز ۲ مجتمع ستارخان شهرستان ورزقان شامل ساخت تصفیه خانه آب شرب، خطوط انتقال و شبکه توزیع آب، ایستگاه‌های پمپاژ و حفر و تجهیز چاه است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی ، عملیات جهاد آبرسانی با ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار و با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی (علیه السلام) و بسیج سازندگی سپاه عاشورا در چهار شهرستان خداآفرین، کلیبر، هشترود و ورزقان در حال اجرا است و پیشرفت آن بالاتر از متوسط کشوری است.