تعویق جشنواره فرهنگی و ورزشی قره‌قیه به دلیل خشکسالی
تعویق جشنواره فرهنگی و ورزشی قره‌قیه به دلیل خشکسالی

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی گفت: جشنواره فرهنگی و ورزشی عشایر آذربایجان‌شرقی به دلیل وقوع خشکسالی در منطقه قشلاق هارنا به تعویق افتاد.

حبیب ستوده نژاد شامگاه سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه جشنواره فرهنگی، ورزشی عشایر آذربایجان‌شرقی (قره‌قیه) همه ساله با محوریت بازتاب کوچ عشایر در اردیبهشت ماه در منطقه قشلاق هارنا شهرستان کلیبر برگزار می‌شود، افزود: متأسفانه امسال این جشنواره با اعلام مسئولان شهرستان کلیبر به علت خشکسالی به تعویق افتاد و قرار است بیست و هشتمین دوره این جشنواره در فصل پاییز برگزار شود.

مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی عنوان کرد: روز گذشته بهادری فرماندار شهرستان کلیبر به منظور امکان‌سنجی برگزاری جشنواره از شرایط منطقه بازدید کرد که متأسفانه اعلام شد به دلیل وقوع خشکسالی امکان انجام مسابقات در اردیبهشت ماه وجود ندارد.

ستوده نژاد خاطرنشان کرد: کاهش میزان بارندگی‌ها باعث شده تا عشایر منطقه تصمیم به کوچ زودهنگام بگیرند و از طرفی، این شرایط آب‌وهوایی بر محیط تأثیر نامطلوبی داشته و منطقه هارنا سرسبزی خود را در این مقطع از سال از دست داده و از همین رو، نظر بر این شد تا مسابقات به جای فصل بهار در فصل پاییز برگزار شود.

جشنواره فرهنگی و ورزشی عشایر آذربایجان‌شرقی تحت عنوان جشنواره قره‌قیه شامل مسابقات ورزشی اسب‌دوانی، شترسواری، دوومیدانی و همچنین برنامه‌های فرهنگی و موسیقی عشایر می‌باشد، از سال ۱۳۷۰ در منطقه قشلاقی هارنا در شهرستان کلیبر آغاز شده است.

گفتنی است، از ۲۷ دوره جشنواره فرهنگی و ورزشی عشایر آذربایجان شرقی ۴ دوره به ترتیب سال ۱۳۷۷ به دلیل مشکلات اجرایی، سال ۱۳۸۵ به دلیل حادثه تلخ سیل و سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به علت شیوع بیماری کووید ۱۹ (کرونا) برگزار نشد.