تعداد شهرستان‌های بحرانی کرونا در آذربایجان‌شرقی به ۱۰ مورد افزایش یافت
تعداد شهرستان‌های بحرانی کرونا در آذربایجان‌شرقی به ۱۰ مورد افزایش یافت

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا-با قرمز شدن وضعیت کرونایی اهر، شبستر، بناب و میانه، تعداد شهرستان‌های بحرانی آذربایجان‌شرقی از نظر شیوع کرونا به ۱۰ مورد افزایش یافت.

 پیش از این ۶ شهرستان آذرشهر، جلفا، چاراویماق، عجب‌شیر، مراغه و مرند در آذربایجان شرقی در فهرست بحرانی‌ترین شهرهای کشورمان از لحاظ شیوع ویروس کرونا قرار داشتند.

عباسعلی درستی، معاون بهداشتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تایید این خبر، بر لزوم اجرایی شدن محدودیت های مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا در این چهار شهرستان تاکید داشت.

آذربایجان شرقی در ماه های اخیر از جمله استان های قرمز کشور از نظر شیوع کرونا بوده است.

گفته می شود بی توجهی به رعایت کامل و دقیق دستورالعمل های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شستن دست ها، دلیل اصلی قرمز بودن وضعیت آذربایجان شرقی از لحاظ شیوع کرونا و مرگ و میرهای ناشی از آن در ماه های اخیر است.

پیش از این رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، اعلام کرده بود که بیش از ۵۰ درصد نمونه‌های اخذ شده تت کرونا در طول هفته گذشته مثبت بودند.

دکتر محمد حسین صومی، گفت: این آمار فقط از بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افراد علامت داری هستند که برای شناسایی مراجعه می‌کنند، در حالت مثبت تعداد موارد مثبت کرونا در آذربایجان شرقی را باید ضرب در پنج، کنیم.

وی با بیان اینکه آمارها می‌گویند، تعداد مبتلایان، صد برابر فوتی‌های یک روز هستند، افزود: متوسط تعداد فوتی‌های ناشی از ابتلا به کرونا در آذربایجان شرقی را در طول هفته جاری ۲۲ نفر است.

صومی با بیان اینکه متاسفانه تعداد بستری‌ها رو به افزایش است، اظهار کرد: ۲۰ درصد از افرادی که در بیمارستان بستری هستند در بخش ویژه بوده که نیمی از آن‌ها از دستگاه تهویه مکانیکی استفاده می‌کنند.

در همین حال معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با بیان اینکه ظرفیت بیمارستان های استان تکمیل شده است، گفت: حتی یک تخت خالی در تبریز نداریم و ظرفیت تمامی تخت‌ها در این شهر اوور لود، شده است.

دکتر روزبه رجایی، اظهار کرد: ظرفیت تخت‌های کرونایی بیمارستان‌های این شهر با وجود ظرفیت گشایی چند باره تکمیل شده است و دوباره ظرفیت جدیدی برای بیماران جدید ایجاد خواهد شد.

طبق آمارهای اعلامی دانشگاه علوم پزشکی، تاکنون بیش از ۴۵ هزار نفر مبتلا به کرونا در آذربایجان شرقی شناسایی و بیش از ۳۰ هزار نفر نیز در مراکز درمانی استان بستری شده اند.