تبریز پاک ترین هوا در بین کلانشهرها را دارد
تبریز پاک ترین هوا در بین کلانشهرها را دارد

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- مدیرکل حفاظت محیط زیست آذرباجان شرقی اعلام کرد: بر اساس گزارش های مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، از ابتدای امسال تاکنون تبریز در بین کلانشهرهای کشور پاک ترین هوا را داشته است.

شهنام اشتری روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگاران ، با اشاره به آخرین گزارش مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم و بررسی وضعیت شاخص آلودگی هوا در هشت کلانشهر کشور، افزود: طی این مدت کلانشهر تبریز در وضعیت پاک هوایی قرار داشته و عامل ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون (AQI=۴۸) بوده است.

به گفته وی از ابتدای امسال تاکنون کلانشهر تبریز دارای ۱۴ روز هوای پاک بوده و ۲۹ روز در وضعیت قابل قبول آب و هوایی قرار داشته است که این آمار برای سایر کلانشهرهای ایران ثبت نشده است.

اشتری اظهار کرد: این در حالی است که شهرهایی مانند تهران، اهواز، اراک و کرج و مشهد روزهای ناسالم، بسیار ناسالم و خطرناک را نیز تجربه کرده اند.

وی از افزایش تعداد روزهای پاک کلانشهر تبریز طی سالجاری نسبت به سال های قبل خبر داد و اضافه کرد: پارسال در همین دوره زمانی این کلانشهر دارای ۹ روز هوای پاک بود و در سال ۱۴۰۰ نیز مردم این شهر ۱۱ روز هوای پاک را تجربه کردند.

اشتری ادامه داد: طی مدت یاد شده در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ کلانشهر تبریز به ترتیب چهار و سه روز هوای ناسالم برای افراد و گروه های سنی حساس داشت.

وی متوسط شاخص کیفیت هوای تبریز از ابتدای امسال تاکنون را ۴۲ اعلام کرد که جزو استانداردهای هوای سالم به شمار می رود.