تبریز آماده دگرگونی طبیعت است
تبریز آماده دگرگونی طبیعت است

تبریز-پایگاه خبری بامدادفردا-بایرام، نوروز و عید در هر زبان و گویشی به معنی جشن و سرور به مناسبت آغاز یک رویداد و دگرگونی در طبیعت است. روزی نو و طبیعتی دگرگون شده در پهنای زمین که مردمان کشورهای مختلف این دگرگونی را جشن می‌گیرند.

شهرها به فراخور فرهنگ، سنت و رسم و رسوم ساکنان خود، مناسبت‌های ملی و مذهبی را جشن می‌گیرند. در این بین آمادگی شهر و شهروندان برای برگزاری جشن‌های ملی و سال نو جایگاه ویژه‌ای نزد مرد و گاها مسئولین شهری و استانی دارد. به عبارت دیگر مردم چند روز مانده به این رویدادهای سالانه، با خانه‌تکانی، غبارروبی و پاکسازی محیط زندگی و کار خود به استقبال می‌روند.

در کشور و استان ما، اغلب مردم بسته به اعتقادات ملی و مذهبی خود به استقبال بهار طبیعت و بهار قرآن یعنی ماه مبارک رمضان می‌روند و امسال که شاهد تقارن بهار طبیعت با بهار قرآن هستیم، موضوع استقبال از این رویدادهای ملی و مذهبی بیش از پیش مورد توجه واقع شده است.

در کنار استقبال مردمی از بهار طبیعت، شهرداری‌ها نیز به عنوان متولی شهر مطابق با ماموریت‌های خود شهرها را آماده میزبانی شایسته از بهار طبیعت و بهار قرآن می‌کنند. شهرداری کلانشهر تبریز نیز از این امر مستثنی نبوده و از ماه‌ها پیش اقدامات گسترده‌ای در استقبال از بهار طبیعت و همچنین بهار قرآن کرده است که نگاهی کوتاه بر این اقدامات داریم.

شهرداری تبریز در طرح استقبال از بهار در چند حوزه رفت و روب شهری، زیباسازی، طراحی و نصب المان، برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری و تزریق شور و نشاط اجتماعی اقدامات گسترده‌ای را هفته‌های گذشته آغاز کرده است. در کنار آن شهرداری تبریز طرح استقبال از بهار قرآن را نیز در دست اجرا دارد که شاخص‌ترین موضوع آن، برنامه افطارلیق(افظاری) و آزادی زندانیان جرائم غیرعمد است.

در آستانه بهار طبیعت، عملیات کاشت ۹ میلیون بوته از انواع گلهای بهاری در سطح شهر آغاز شده است. گل‌های کاشته شده در سطح شهر در کاشت بهاره را انواع شب بو، کالن‌گوا، بنفشه و همیشه بهار تشکیل می‌دهند که به تعداد ۹ میلیون بوته و به صورت طرح‌های ترکیبی با شن رنگی و چیپس چوب در مسیرها و مناطق مورد نظر کاشته می‌شوند.

همچنین پاکسازی و آماده‌سازی پارک‌های منطقه‌ای و بزرگ تبریز به ویژه ائل‌گلی، عباس میرزا و عینالی برای میزبانی از گردشگران نوروزی بخش دیگری از اقدامات شهرداری تبریز در طرح استقبال از بهار است.

تعمیر، تجهیز و راه‌اندازی آبنماها و فواره‌های پارک‌ها یکی دیگر از اقدامات شاخص شهرداری تبریز برای تزرویق روح نشاط و سرزندگی در سطح شهر است.

طراحی و آماده‌سازی سه تندیس شاخص بعلاوه المان‌های نوروزی

بخش دیگری از اقدامات شهرداری تبریز در طرح استقبال از بهار آماده‌سازی و نصب المان‌های موضوعی و مناسب با عید نوروز است. ۱۷ المان‌ نوروزی از بین طرح‌های شرکت داده شده در فراخوان طراحی المان‌های نوروزی سازمان سیما، منظرو فضای سبز شهری انتخاب و عملیات طراحی، اجرا و نصب آن در دست اقدام است.

همچنین سه تندیس ۵ متری از مفاخر و مشاهیر تبریز و آذربایجان شامل ستارخان، سردار شهید مهدی باکری و جبار باغچه‌بان اجرا شده و طی روزهای آتی در میادین اصلی شهر نصب می‌شود.

شهرداری تبریز در اقدامی جالب ویدئو مپینگ لحظه تحویل سال را در مجموعه تاریخی، فرهنگی و گردشگری مقبره‌الشعرا اجرا می‌کند.

 

اتوبوس‌های تبریزگردی و تاکسی‌های از من بپرس

همانند سال‌های گذشته فعالیت تاکسی‌های از من بپرس نیز از تاریخ ۱۵ اسفند ماه ۱۴۰۲ تا ۱۵ فرودین ماه ۱۴۰۳ با استقرار در مبادی ورودی شهر و مراکز گردشگری آغاز شده است.

 

رانندگان تاکسی‌های از من بپرس، دوره‌های آموزشی خاصی در حوزه گردشگری را سپری کرده‌اند و با نصب تابلوهایی با عنوان از من بپرس، آماده ارائه خدماتی همچون راهنمایی مهمانان نوروزی و معرفی اماکن تاریخی و گردشگری در نقاط مختلف شهر در دو نوبت کاری هستند.

همچنین اتوبوس‌های تبریزگردی نیز همانند سال‌های گذشته پای ثابت برنامه‌های نوروزی شهرداری تبریز است که برنامه حرکت و ایستگاه‌های مشخصی دارند.

ورودی شهر، آغاز گردشگرپذیری تبریز

اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری در ورودی‌های شهر، ارائه خدمات کارواش رایگان به خودروهای گردشگران نوروزی عملکرد شاخص شهرداری تبریز در مبادی ورودی شهر است.

فعالیت موزه‌های تحت مالکیت شهرداری تبریز، خانه‌های تاریخی استاد شهریار، علی موسیو و خانه نیکدل، کمپ‌های گردشگری، بخش دیگری از فعالیت‌های نوروزی شهرداری تبریز طی روزهای آینده خواهد بود.

 

افطارلیق، برنامه شاخص مدیریت شهری تبریز با اهداف خیرخواهانه

طرح ابتکاری شهردار تبریز در برگزاری برنامه افطارلیق و مشارکت و استقبال مردم از این برنامه در سال‌های گذشته موجبات آزادی زندانیان جرائم غیرعمد شد. برنامه افطارلیق امسال نیز با تدابیر انجام گرفته در سطح مناطق دهگانه علاوه بر آزادی زندانیان جرائم غیرعمد، با هدف حمایت از موسسات خیریه اجرایی می‌شود .

فضاسازی، نصب و طراحی المان ماه مبارک رمضان و ارائه افطاری ساده جزو برنامه های شهرداری تبریز در طرح استقبال از ماه مبارک رمضان است.

 

اجرای برنامه‌های فرهنگی، تکم‌گردانی و عروسک‌های غول‌پیکر 

توجه به فرهنگ و فولکلور بومی آذربایجان در کنار برنامه‌های فرهنگی در سطح مناطق دهگانه و مراکز فرهنگی، امسال نیز مد نظر شهرداری تبریز است. آیین تکم‌گردانی و عروسک‌گردانی عروسک‌های غول‌پیکر همانند سال گذشته جزو برنامه‌های فرهنگی شهرداری تبریز است.

نورپردازی اماکن تاریخی و گردشگری سطح شهر

نورپردازی معابر شهر و اماکن تاریخی و گردشگری تبریز همزمان با دیگر فعالیت‌های نوروزی شهرداری تبریز، در دستور سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری تبریز قرار گرفته است. نورپردازی ۳ بعدی در محل مقبره الشعرا تبریز جزو برنامه‌های شهرداری تبریز در حوزه زیباسازی شهر و همچنین بافت تاریخی و فرهنگی شهر برای نوروز است.

 

مقبره‌الشعرا، مرجع گردشگری تبریز

شهرداری تبریز در دو جبهه شمالی و جنوبی عملیات عمرانی این مجموعه را پیش برده و در نهایت پس از ۲ سال تلاش شبانه‌روزی این مجموعه فرهنگی، تاریخی و گردشگری شهر رنگ و بوی یک پروژه ماندگار و مرجع گردشگری را به خود گرفت.

صحن جنوبی مقبره‌الشعرا به همراه پیاده‌روهای ضلع شمالی، شرقی و جنوبی در سال جاری به صورت کامل سنگفرش شده و تقدیم شهروندان شد. سنگفرش خیابان‌های پیرامونی مقبره‌الشعرا به مساحت ۱۲ هزار مترمربع، سنگفرش پیاده‌رو، اجرای آبنما، کاشت گل‌های لاله، طراحی و نصب المان‌های نوروزی، مهمترین اقدامات شهرداری تبریز در سال جاری در مجموعه مقبره الشعرا است که ۱۱۰ میلیارد تومان در این حوزه هزینه کرده است.

جنب و جوش مجموعه شهرداری تبریز در بخش‌های مختلف آن حکایت از روزهای پرنشاط برای شهروندان و گردشگران نوروزی دارد. روزهایی خوب در تبریز کهن که در یاد و خاطره گردشگران خواهد ماند.