تاکید بر ساماندهی موسسات خیریه آذربایجان‌شرقی
تاکید بر ساماندهی موسسات خیریه آذربایجان‌شرقی

تبریز- بامدادفردا- مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان‌شرقی با تاکید بر لزوم ساماندهی موسسات خیریه و هدفمندسازی کمک به افراد نیازمند گفت: این کار با راه‌اندازی سامانه‌ای محقق می‌شود.

 

  به گزارش بامدادفردا، علی بدرشکوهی روز شنبه در جلسه بررسی سامان‌دهی موسسات خیریه، افزود: با سامان‌دهی موسسات خیریه تعداد بیشتری از نیازمندان از خدمات این موسسات بهره‌مند می‌شوند.

وی اظهار داشت: با توجه به تعدد موسسات و سمن‌های خیریه، احتمال اینکه برخی مساعدت‌ها به صورت تکراری انجام شود و تعدادی از نیازمندان بدون کمک بمانند وجود دارد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: در صورت سامان‌دهی این موسسات، هم کمک‌ها هدفمند می‌شود و هم با یکپارچه‌سازی کمک‌ها افراد بیشتری می‌توانند از خدمات آن ها بهره‌مند شوند.

بدرشکوهی، ادامه داد: با راه اندازی سامانه ای برای هدفمند کردن کمک‌های موسسات خیریه،  می‌توان از تخلفات و موارد غیرقانونی احتمالی از جمله پول‌شویی یا فرار مالیاتی از سوی افراد سودجو نیز جلوگیری کرد.

وی با اشاره به سابقه درخشان مردم تبریز در فعالیت‌های خیرخواهانه، یادآوری کرد: افزایش بی‌رویه موسسات خیریه در سال های اخیر نگرانی هایی را در میان مردم ایجاد کرده است و باید برای جلوگیری از کاهش اعتماد مردم به این موسسات، دستگاه های متولی برنامه های یکسانی را در پیش بگیرند.

بدرشکوهی، با بیان اینکه تغییر رویکردی در دستگاه های حمایتی و برخی موسسات خیریه موفق در کمک به نیازمندان مشاهد می شود، افزود: موضوع توانمندسازی نیازمندان و کاهش کمک های موردی و صدقه ای باید تقویت شود.

مشاور استاندار در امور مشارکت های مردمی نیز در این جلسه گفت: موسسات خیریه تبریز در سطح کشور الگو و نمونه بوده ولی باید این موسسات را از توزیع امکانات پیش‌پا افتاده خارج کرده و به سوی توانمندسازی افراد تحت پوشش سوق داد.

سعید جلالی، با تاکید بر اینکه اشتغال‌زایی و توانمندسازی باید از اولویت های موسسات خیریه باشد، افزود: در غیر این صورت نمی‌توان در راستای توسعه از این موسسات استفاده کرد.

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه هر کاری به مردم سپرده شده موفق انجام شده است، گفت: فعالیت‌های حوزه احسان و نیکوکاری باید مردمی شود.

محمد کلامی با اشاره به اینکه مبارزه با فقر یک تخصص بوده و انگیزه و اراده قوی می‌خواهد، افزود: فقرزدایی باید در دستور کار قرار گیرد نه اینکه با افزایش افراد تحت پوشش تنبلی اجتماعی را پرورش داد.

وی یادآوری کرد: هماهنگی در خدمت رسانی و کمک به مستمندان پیشنهاد خوب و مناسبی است که باید موسسات خیریه به این سمت حرکت کنند چرا که هم به نفع افراد تحت پوشش بوده و هم به سود موسسات خیریه است.