بیش از ۵۰ هزار نفر، آموزش های فنی و حرفه ای را در بخش های دولتی و خصوصی فرا گرفتند
بیش از ۵۰ هزار نفر، آموزش های فنی و حرفه ای را در بخش های دولتی و خصوصی فرا گرفتند

تبریز- پایگاه خبری بامداد فردا- مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی از ارائه 51 هزار و 995 نفر دوره آموزشهای مهارتی در دو بخش دولتی و خصوصی در سال 1402 در استان آذربایجان شرقی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بامداد فردا، علی مشایخی اظهار کرد: اداره کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی در سالی که گذشت؛ با تلاش تلاشگران عزیز در حوزه مهارت آموزی استان در دو بخش دولتی و خصوصی توانسته است در خوشه هایی چون؛ خدمات، صنعت، فرهنگ و هنر و کشاورزی تعداد ۲۴ میلیون و ۶۷۳ هزار و ۶۹۰ نفر – ساعت آموزشهای فنی و مهارتی را به علاقمندان به مهارت آموزی ارائه نماید.

وی افزود: از مجموع ۵۱ هزار و ۹۹۵ نفر دوره آموزشهای مهارتی در سال گذشته، تعداد ۶ میلیون و ۶۴۵ هزار و ۸۸۰ نفر در حوزه های خدمات، ۴میلیون و ۹۵۰ هزار و ۷۵۳ نفر در صنعت، ۷۵۶ هزار و ۳۷۰ نفر فرهنگ و هنر و ۹۱ هزار و ۵۳ نفر نیز در حوزه کشاورزی آموزشهای مهارتی را فرا گرفته اند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی اظهار داشت: از مجموع آموزشهای مهارتی ارائه شده به مهارت آموزان؛ تعداد ۳۸ هزار و ۴۷۰ نفر دوره مربوط به بانوان و ۳۱ هزار و ۸۷۳ نفر نیز مربوط به آقایان بوده است.

وی ابراز داشت: آموزشهای مهارتی در بخش دولتی در زندان تعداد ۷ هزار و ۱۴۸ نفر، مهارت آموزی در محیط کار واقعی، ۲ هزار و ۲۵۳ نفر، سکونت گاههای غیر رسمی ۳۰۱ نفر، روستاها ۲ هزار و ۳۲۴ نفر، مراکز ثابت و سیار شهری ۱۷ هزار و ۴۶۶ نفر، صنعت ۱ هزار و ۵۲۵ نفر، عشایر تعداد ۵۵ نفر، آسیب دیدگان اجتماعی تعداد ۲۸۰ نفر و سربازان وظیفه تعداد ۸ هزار و ۶۴۹ نفر و مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی به تعداد ۱۸ مورد بوده است.

مشایخی خاطر نشان کرد: در سال گذشته در راستای تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در این اداره کل تعداد ۲۰۳ مورد صدور پروانه تاسیس، ۱۳۰ مورد تمدید پروانه آموزشگاه، ۸۵۴ مورد بازآموزی و نظارت هوشمند مربیان، ۶۲ مورد افزایش رشته های آموزشی، ۸۲۵ مورد نظارت و بازرسی از آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد، ۵۸ مورد رسیدگی به شکایات مردمی و ۱۸ مورد نیز ادغام آموزشگاههای آزاد توسط بخش خصوصی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ تعداد آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد فعال در استان به تعداد ۷۴۵ مورد بوده است.

علی مشایخی با اشاره به برگزاری بیست و یکمین دوره المپیاد مهارت اظهار داشت: این المپیاد در سه مرحله شهرستانی، استانی و کشوری در رشته هایی چون؛ الترونیک، تراش cnc، توسعه نورم افزارهای موبایل، جواهر سازی، رباتیک، طراحی و توسعه وب، راهکارهای نرم افزاری برای کسب و کار، مدیریت سیستم های تحت شبکه، فناوری طراحی گرافیک و … هم زمان با سایر استان های در استان آذربایجان شرقی نیز برگزار گردید.

وی ادامه داد: در مرحله استانی، تعداد ۴۴ نفر و در ۱۸ عنوان رشته های فنی و مهارتی از جمله؛ ۲ نفر در رشته طلا و جواهر سازی، ۳ نفر در رشته مدیریت سیستم های تحت شبکه، ۲ نفر در رشته فناوری طراحی گرافیک، ۲ نفر در رشته امنیت سایبری، ۲ نفر در رشته توسعه نرم افزارهای موبایل، ۳ نفر در رشته آرایشگر مردانه، ۳ نفر در رشته آشپزی، ۳ نفر در رشته قنادی، ۳ نفر در رشته نانوایی، ۲ نفر در رشته جوشکاری، ۲ نفر در رشته نقاشی و دکوراسیون، ۲ نفر در رشته الکترونیک و … به مرحله کشوری راه یافتند.

مشایخی تصریح نمود: آقای احسان نرمانی کهنمویی، در رشته توسعه نرم افزار های موبایلی و عرفان علیپور در رشته جواهر سازی جهت حضور در مسابقات جهانی که در شهر لیون فرانسه برگزار خواهد شد در اردوی آماده سازی در تهران و ارومیه به سر می برند.