بیش از ۳۰۰۰ پروژه به مناسبت دهه فجر در آذربایجان‌شرقی افتتاح می شود
بیش از ۳۰۰۰ پروژه به مناسبت دهه فجر در آذربایجان‌شرقی افتتاح می شود

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که طی ایام‌الله دهه فجر ۳۳۰۴ عنوان پروژه با اعتبار ۱۳هزار و ۷۹۹ میلیارد تومان و ۲۷ میلیون و ۴۰۰ یورو در استان افتتاح خواهد شد، ادامه داد: ۲۳۹۴ عنوان پروژه شهری بوده و ۹۱۰ پروژه نیز روستایی است.

عابدین خرم، سه شنبه شب، ۱۱ بهمن ماه، در نشست خبری به مناسبت فرارسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی، با تاکید بر این‌که ۴۲۱ عنوان از پروژه‌ها جزو پروژه‌های ملی و ۲۸۸۳ پروژه نیز جزو پروژه‌های استانی است، یادآور شد: ۳۲۱۲ مورد از پروژه‌ها عمرانی و عمدتاً زیرساختی بوده و ۹۲ پروژه نیز اقتصادی است؛ همچنین ۸۵ پروژه مربوط به شهرداری‌های استان و ۲۶ پروژه نیز در شهر تبریز افتاح خواهد شد.

وی با بیان این‌که با افتتاح این پروژه‌ها به طور مستقیم در شهرها برای ۹۰۲۹ نفر و در روستاها برای ۴۶۰۳ نفر اشتغال‌زایی خواهد شد، گفت: به دستور رییس جمهور کلنگ‌زنی را ممنوع کرده‌ بودیم، اما بخشی از پروژه‌ها توسعه‌ای بود که در این رابطه ۱۸ پروژه کلنگ‌زنی خواهد شد.

استاندار آذربایجان‌شرقی ادامه داد: طی ۱۴ ماهه گذشته تلاش کردم در کنار همکاران در راستای شناسایی ظرفیت‌های بلقوه و هسته‌های تحول‌آفرین استان، احصای چالش‌ها و فرصت‌ها، تغییر رویکردها، برنامه‌ریزی برای اتمام پروژه‌ها، مردمی‌سازی امور، سیمای اقتصادی، عمرانی و توسعه استان را با تغییر محسوسی روبه رو کنیم.

وی با اشاره به این‌که در دولت سیزدهم قطار پیشرفت، پس از رکود چندین ساله‌ به جریان افتاد و در استان نیز با شناسایی کانون‌های تحول آفرین، اقدامات جدی را در این رابطه شروع کردیم، افزود: یکی از این اقدامات مبنایی و اساسی، سفر پرخیرو برکت رییس جمهوری در ۱۲ خرداد سالجاری به استان بود که مصوبات این سفر تحول اساسی در حوزه‌های مختلف ایجاد خواهد کرد.

وی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالات خبرنگاران در حوزه اقدامات و برنامه‌های دولت در حوزه آب، یادآور شد: برنامه کلان دولت در حوزه آب بوده و در سفر رییس جمهوری نیز بالاترین رقم شامل ۴۷۰۰ میلیارد تومان به موضوع آب و همچنین آب و فاضلاب تخصیص یافت.

خرم با اشاره به برنامه‌ها و سیاست‌های دولت در حوزه آب، بیان کرد: در این رابطه هفت مورد سد را در برنامه داریم که دو مورد آن قبلا آبگیری شده بود، اما در حوزه انتقال آب و پایاب اقدامی نشده بود که در سیاست‌های اخیر این دو سد را به شبکه آبیاری وصل کرده و پنج مورد سد دیگر را نیز طبق برنامه‌ریزی تا پایان سال ۱۴۰۲ به بهره برداری خواهیم رساند.

وی با بیان این‌که سدها به سه منظور آبگیری می‌شود تا در راستای تامین آب شرب، آب کشاورزی و آب مصرفی صنایع استفاده شود، افزود: سدهای “گرمی چای، سهند و آی‌دوغموش” در میانه در حال انجام عملیات بوده و قول دادیم تا پایان سال آب شرب سالم سد گرمی چای با ۶۰ کیلومتر انتقال آب به شهر میانه برسد و تصفیه خانه شهر نیز تا اسفند ماه آماده بهره‌برداری شود.

وی با تاکید بر این‌که قطعی آب یکی از چالش‌های اصلی کلانشهر تبریز با یک میلیون و ۸۰۰ هزار جمعیت در حوزه آب بود، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ با قطعی آب مواجه بودیم اما در سالجاری قطعی آب نداشتیم و صرفا به مدت ۱۲ ساعت قطعی به علت مشکل پمپ در شهرک یاغچیان داشتیم.

استاندار آذربایجان‌شرقی در مورد علل قطع نشدن آب در سال‌جاری عنوان کرد: ۱۰ حلقه چاه به تعداد چاه‌های تبریز اضافه شده و همچنین آب زرینه رود نیز با اتصال به لوله‌های فلزی تقویت شده است که با شبکه بندی انجام شده شاهد قطعی نبودیم و پیش‌بینی می‌کنیم با همین روال در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ نیز قطعی آب نداشته باشیم، چراکه یکی از مهم‌ترین نیازهای آبی تبریز داشتن مخزن ذخیره بود که طی پیگیری‌ها، ۱۵۰ هزار مترمکعب آماده شده و ۵۰ درصد این منبع ذخیره تا پایان سال افتتاح می‌شود.

وی با اشاره به پروژه انتقال آب ارس به تبریز، یادآور شد: این پروژه از جمله پروژه‌های نیمه تمام بود که طی ۸ سال متوقف مانده بود اما طبق وعده‌ای که داده‌ایم این پروژه را در کمتر از ۳ سال افتتاح خواهیم کرد و در حال حاضر هر سه کارگاه آن به صورت شبانه روزی فعال بوده و اگر این آب به تبریز منتقل شود شهر تبریز تا ۳۰ آینده در تامین آب هیچ مشکلی نخواهد داشت؛ ۱۵ هزار میلیارد تومان منبع برای این پروژه پیش‌بینی شده و فاینانس خارجی و تامین ریالی هم اعمال شده است.

وی با تاکید بر این‌که تنش آبی آذربایجان‌شرقی از ۱۵ شهر به هفت شهر رسیده که این تعداد را هم در سال جدید مرتفع خواهیم کرد، ادامه داد: در سال جاری ۸۰ روستا آبرسانی شد و ۱۹۰ روستا را نیز در دست اجرا داریم تا از آب شرب پایدار بهره‌مند شوند.

خرم در ادامه با بیان این‌که پدافند غیرعامل یکی از اولویت‌های ما در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی است، گفت: در حوزه زیست محیطی اقداماتی در رابطه با پالایشگاه تبریز و پتروشیمی انجام شده و دو پروژه اصلی دهه فجر مربوط به این امر و خط سبز پالایشگاه خواهد بود؛ در حوزه مرزی نیز با ساحل‌سازی حدود ۲۵۰۰ هکتار از اراضی به کشور بازگشته و آب به مسیر اصلی هدایت شده است.

وی با بیان این‌که از ابتدای نقطه صفر مرزی تا پارس آباد اعتباری در راستای کنترل سیلاب و سایش خاک درنظر گرفته شده و همچنین در حوزه رصد و پایش تصویری مرز نیز پیش‌بینی‌هایی اعمال که تا این مناطق با سیستم اپتیکی پایش شود، یادآور شد: در خصوص برخی کارخانجات که دارای معضلات احتمالی آلایندگی بودند، دستور و تکلیفی برای حل معضلات داده شده است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد تغییرات اعمال شده در آموزش و پرورش استان، یادآور شد: تغییر در مسئولیت‌ها یک امر طبیعی بوده اما برخی تغییرات حسن بوده و به نفع تشکیلات است و گاه عوارضی دارد که متاسفانه آموزش و پرورش استان با این عوارض مواجه شده و در کمتر از یک سال دو سرپرست برای این اداره کل تعیین شده است؛ سرپرست حتی المقدور تا تثبیت مدیریتی نباید دست به تغییرات بزند که متوجه شدیم تغییراتی اعمال شده و چون قبل از ابلاغیه بود با تغییرات مقابله نکردیم و بنا شد تغییر دیگری در این مجموعه رخ ندهد، مگر این‌که پیشنهاد شده و بررسی و تصمیم‌گیری شود. ان شاءالله به صورت جدی پیگیری تصویب مدیریت خواهیم بود.

استاندار آذربایجان‌شرقی در ادامه سخنانش با اشاره به اقدامات دولت، یادآور شد: برخی‌ها پیش‌بینی می‌کردند که دولت نمی‌تواند این وضعیت اقتصادی تحویل گرفته را سامان دهد و شاخص‌های بدهی دولت، رکود اقتصادی، وضعیت تجارت و صادرات و همچنین فعالیت‌های داخلی که تقریبا متوقف شده بود که حرکت‌هایی توسط دولت سیزدهم بدون تکیه بر نگاه‌ به خارج کشور و با تکیه بر توانمندی‌های داخلی شروع شده است.

وی با بیان این‌که دولت سیزدهم با تمام وجود به توانمندی‌های داخلی نگاه و امید بسته و به دیپلماسی منطقه‌ای توجه دارد، افزود: در راستای عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای که در دولت سیزدهم رخ داد، با کشورهای اوراسیا و بخشی از کشورهای قدرتمند منطقه ارتباط اقتصادی داریم و تمامی شاخص‌ها نشان می‌دهد که دولت در عملکرد خود با موفقبت نسبی روبه رو است.

وی با اشاره به بدهی‌های بانکی و اوراقی برجای مانده از دولت قبل، یادآور شد: دولت هر ماه بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق از بابت بدهی‌های دولت قبل پرداخت می‌کند که این روند تا پنج سال آینده ادامه خواهد داشت.

خرّم با بیان این‌که دولت سیزدهم در راستای تامین نیازمندی‌های معیشتی هیچ مشکلی نداشته است، افزود: در دولت دوازدهم و قبل از برنامه هدفمندی یارانه‌ها برای ۱۵۰ نفر در کشور ارز تخصیص یافته و مشکلاتی ایجاد کرده بود که دولت سیزدهم با هدفمندی یارانه‌ها و بدون هیچ توقفی توانست تمامی نیازهای کشور در حوزه‌های مختلف را تامین کند و امروز هیچ مشکلی در این رابطه نداریم، چراکه هدفمندی‌ها بر مبنای یک تفکر اقتصادی دقیق و درست و با استفاده از هیات اقتصادی دولت انجام می‌شود.

وی با قدردانی از اقدامات شهری انجام شده توسط شهرداری و شورای شهر تبریز، یادآور شد: طی ۱۰ سال در تبریز کمتر از ۵۰ اتوبوس داشتیم که در سال ۱۴۰۱ برابر ۲۳۵ اتوبوس خریداری شده و برای بیش از ۱۴۰۰ تاکسی منابعی پیش‌بینی شده تا نوسازی اساسی در حوزه تاکسیرانی شهر اعمال شود که در اکثر شهرهای استان این اقدام انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که بیش از ۶۷ پروژه مهم نیمه تمام در تبریز وجود داشت که هماهنگی و همراهی شهرداری و شورا در راستای این پروژه‌ها اعمال شد، گفت: قطعا شهر تبریز طی دو سال آینده از ابعاد مختلف گذرگاهی، مبلمان شهری، فضاهای فرهنگی و حاشیه نشینی دچار تحول اساسی خواهد شد.

استاندار آذربایجان‌شرقی در پاسخ به سوال دیگری در مورد چالش‌های موجود در رابطه با تسهیلات بانکی، بیان کرد: در این رابطه نظام‌واره‌ای آماده شده که با عملیاتی شدن آن شرایط بهتری در حوزه تسهیلات بانکی در استان رخ خواهد داد.

وی در حوزه مصارف و تولید انرژی استان یادآور شد: آذربایجان‌شرقی یک استان صنعتی بوده و بالاترین مصرف انرژی صنعتی در شمالغرب کشور را با مصرف ۳۲۰۰ مگاوات برق به خود اختصاص می‌دهد که این میزان برابر با نصف تولید استان است و این امر بیانگر آن است که در ۱۰ سال گذشته نیروگاه جدیدی به ظرفیت تولید استان اضافه نشده است.

افتتاح بیش از ۳۰۰۰ پروژه به مناسبت دهه فجر در آذربایجان‌شرقی

وی با اشاره به پرهیز دولت از ایجاد نیروگاه‌های حرارتی و توجه به نیروگاه‌های گازسوز و بخارسوز و انرژی‌های تجدیدپذیر، بیان کرد: قراردادی در سطح استان منعقد شده و مجوزهای لازم برای آن دسته افرادی که توان راه‌اندازی نیروگاه کلاس اف که با گاز و بخار تولید انرژی کند، ارائه می‌شود.

خرّم با اشاره به توجه استانداری به انرژی‌های تجدیدپذیر، یادآور شد: مکان‌هایی در ۱۲ منطقه استان برای انرژی‌های تجدیدپذیر شناسایی شده که هم‌اکنون چهار منطقه زیر بار اجرای عملیات انرژی خورشیدی بوده و تلاش می‌شود تا نیمه اول سال ۱۴۰۲ حداقل ۱۰۰۰ مگاوات انرزی خورشیدی و بادی تولید شود.

وی، اورهال کردن نیروگاه‌ها را طرح دیگر دولت در راستای افزایش توان تولید برق در استان عنوان کرد و افزود: نیروگاه تبریز دارای توان تولید ۹۵۰ مگاوات برق بوده اما بیش از ۶۰۰ مگاوات تولید نداشت که امسال اورهال شده و میزان تولید آن به ۸۵۰ مگاوات افزایش یافته است.

وی، یکی از چالش‌های اساسی توسعه صنعتی استان را در حوزه برق و گاز عنوان کرد و گفت: طبق مصوبه هیات دولت و پیش‌بینی وزارت نیرو و نفت در اواخر سال ۱۴۰۲ هیچ مشکلی در تامین برق و گاز در استان نخواهیم داشت. امسال نیز کمترین مشکل را در گازرسانی داشتیم.

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که در پنج محور پیگیر رشد و توسعه استان هستیم، یادآور شد: مسئله کشاورزی استان مغفول واقع شده و در حوزه امنیت غذایی یکی از استان‌های نیازمند رشد هستیم، در حالی که ظرفیت‌های بسیاری داریم و طی سال گذشته ۴ و نیم میلیون تن و امسال ۵ و نیم میلیون تن تولید در این حوزه داشتیم.

وی با اشاره به خرید ۲۵۰ هزار تن گندم توسط دولت و ۵۰ هزار تن توسط بخش خصوصی در استان و همچنین رشد ۲۰۰ درصدی در این رابطه، یادآور شد: هدف ما توسعه بخش کشاورزی در استان است.

خرم با بیان این‌که در حوزه معدن نیز توجه بسیاری داریم، چراکه استان رتبه یک ذخیره معدن را دارد، ادامه داد: بیش از ۵۰ درصد معادن استان تعطیل بود که طی یک سال اخیر تلاش کرده و توانستیم ۴۰ معدن را فعال کنیم و در مورد ۳۰۰ معدن تعطیل نیز حداقل در یک سال آینده یا با خلع ید و واگذاری مجدد و یا مزایده اقدام خواهیم کرد، چراکه معادن یکی از پیشران‌های اقتصادی استان بوده و به صورت جدی به این بخش توجه داریم.

وی، اقتصاد دانش بنیان را از دیگر اولویت‌های استان برشمرد و گفت: اکوسیستم فناوری دانش‌بنیان در استان تعریف شده و خانه خلاق راه اندازی شده است؛ همچنین در حوزه تولید لوله‌های مسی نیز که پروژه‌ای افتتاح خواهد شد که بیش از دو و نیم سال متوقف شده بود.

وی با بیان این‌که درهم تنیدگی بخش خصوصی و دولتی در استان در حال رخ دادن است، افزود: جلسات و اقدامات مختلفی در خصوص مناطق تاریخی و بافت فرسوده شهری انجام شده و در حوزه گردشگری که یکی از عوامل توسعه استان بوده، هم‌اکنون ۲۵ هزار میلیارد تومان در حال سرمایه گذاری است.

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که میزان تولید کنسانتره فاز ۳ تغلیظ مس نیز ۱۵۰ هزار تن بود که پیگیری می‌شود به یک میلیون تن برسد، ادامه داد: فاز ۴ تلغیظ مس و طرح‌های پایین دستی مس نیز در حال اجرا است.

وی با بیان این‌که انقلاب اسلامی یکی از انقلاب‌های تاریخ جهان بشری است که بدون تکیه بر قدرت‌های شرق و غرب طومار رژیم طاغوت را درهم پیچید، ادامه داد: نقش و حضور مردم، حمایت و رضایت مردم و خدمت گزاری به مردم از اصول فکری امامین انقلاب بوده و در نگرش رهبر انقلاب حضور مردم عامل اصلی موفقیت‌ها است.

افتتاح بیش از ۳۰۰۰ پروژه به مناسبت دهه فجر در آذربایجان‌شرقی

آذربایجان‌شرقی جزو ۳ استان برتر در حمایت از تولید و احیای واحدهای راکد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این نشست با بیان این‌که استان ما به لحاظ شاخص‌های اقتصادی در ۱۴ ماه گذشته مسیر جهشی را طی کرده است و در حمایت از تولید و احیای واحدهای راکد و نیمه تعطیل جزو ۳ استان برتر کشور بوده است.

محمد کلامی، با بیان این‌که آذربایجان‌شرقی در ۹ ماهه امسال نسبت به ۱۲ ماهه سال قبل ۱۲۰ درصد در جذب اعتبارات و گسترش تسهیلات بانکی رشد داشته است، افزود: در این رابطه نزدیک ۶۰ همت تسهیلات در حوزه تولید ارائه شده که ۳۵ همت آن معطوف به حوزه صنعت و معدن است.

وی با بیان این‌که آذربایجان‌شرقی رتبه سوم کشور در راه اندازی واحدهای جدید و طرح‌های توسعه‌ای بوده است، ادامه داد: در صدور جواز تاسیس رتبه دوم و در طرح‌های در دست اجرا نیز رتبه اول کشوری بوده و جزو سه استان برتر در حوزه فضای کسب و کار هستیم.

کلامی با بیان این‌که آذربایجان‌شرقی به لحاظ جذب سرمایه‌گذار خارجی ۶۶ درصد نسبت به سال آخر دولت قبل سرمایه بیشتری جذب کرده است، افزود: نزدیک ۲۰ میلیون دلار جذب سرمایه گذاری خارجی داریم که حدود یک سوم سرمایه گذاری خارجی کشور را شامل می‌شود.

وی با بیان این‌که برابر با ۱۰۹ درصد از برنامه اشتغالی که دولت برای استان مقرر کرده، عملکرد بیشتری داشته‌ایم، ادامه داد: شاهد افزایش ۱۰۶ درصدی اشتغال در استان نسبت به سال قبل هستیم.

افتتاح بیش از ۳۰۰۰ پروژه به مناسبت دهه فجر در آذربایجان‌شرقی

افتتاح خط ریلی میانه به تبریز تا پایان سال

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این نشست با اشاره به وضعیت راه‌آهن میانه_بستان‌آباد_تبریز، گفت: : این پروژه گام‌های نهایی را طی می‌کند و تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

جبارعلی ذاکری، با اشاره به انجام عملیات اجرایی در ۳ آزاد راه در استان، یادآور شد: آزادراه تبریز-بازرگان در حال کار بوده و طبق زمانبندی افتتاح خواهد شد و آزادراه ارومیه به تبریز نیز در حال کار بوده و نقش مهمی در کاهش ترافیک اتوبان شهید کسایی خواهد داشت؛ همچنین در حوزه وضعیت ترافیکی شهر نیز حمل و نقل ترکیبی را راه‌اندازی خواهیم کرد.